Permalänk

Kommer inte åt NVIDIA-kontrollpanel

Hej allihopa! Jag funderade på att starta den här tråden i Grafikkorts-delen av forumet, men valde att starta den här istället eftersom jag inte är säker på vad som är fel. Ni kan absolut flytta den om jag har startat den i fel del av forumet, och jag ber om ursäkt om så är fallet!
Ber också om ursäkt om jag säger något korkat/uppenbart. Jag brukar kunna lösa dom flesta datorrelaterade problemen själv (inte för att jag brukar ha så mycket problem..) med hjälp av Google, men jag är inte direkt något datorproffs.

Jag har precis köpt en ny dator från Inet (fick hjälp av några underbara människor här på Sweclockers vid val av komponenter), och har bara haft den några dagar. Värt att tillägga är att Inet monterade (då ingår installation av OS, osv) den åt mig, eftersom jag själv aldrig monterat en dator, och jag har inte rört något inuti datorn. Allt verkar fungera utmärkt, förutom en sak. Det är nämligen så att jag (som titeln på tråden beskriver) inte kommer åt NVIDIAs kontrollpanel. Jag kommer dock åt NVIDIA GeForce Experience utan problem. När jag trycker på "Öppna NVIDIA-Kontrollpanelen" (via ikonen längst till höger i aktivitetsfältet) så får jag upp ett meddelande som lyder "Du använder för närvarande inte en bildskärm ansluten till en Nvidia GPU-enhet". Dom senaste drivrutinerna var redan installerade, men jag försökte då med att även inkludera drivrutiner i betaversion, vilket inte har hjälpt. Jag har inte märkt av några andra problem, men det är ju uppenbarligen något som är knasigt. Jag är inte ens säker på hur detta påverkar datorn, förutom att jag som sagt inte kommer åt kontrollpanelen.
Jag har dock också lagt märke till att jag även har en ikon för Intel(R) HD-grafik i aktivitetsfältet, och jag kommer åt kontrollpanelen för den, så då undrar jag om det har något med saken att göra? Jag är som sagt inte överdrivet kunnig inom området, men det känns relevant. Är det någon slags konflikt där?

Kan även tillägga att jag inte är van vid att peta runt inuti datorer (jag tog visserligen ut hårddisken ur gamla datorn, men det var ju som jag upptäckte inte något svårt), och har därför inte rört någonting inuti den nya datorn. Jag förde t.o.m. över saker från gamla hårddisken till den nya via en USB till SATA adapter, eftersom jag är så rädd om datorn och inte ville riskera att paja något om jag skulle pilla med saker inuti den.

Här är lite info om datorn:
Operativsystem: Windows 8.1
Processor: Intel Core i5 4670K 3.40GHz (Haswell)
Moderkort: ASUS Z87-K ATX
Minne: A-Data 16GB (2 x 8GB) CL9 1600MHz XPG Inet Edition
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0
Hårddisk: Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold, Bulk

Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig, datorn är som sagt sprillans ny och kostade sammanlagt 15'000 (inkl. montering och os), så det är tråkigt att något verkar vara fel..

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning skulle kunna vara att du kanske har anslutit skärmen till fel utgång?
Ett uttag sitter på moderkortet (Intel HD-grafik) och det andra på grafikkortet (nVidia).

Permalänk

Hm, skulle kunna vara så. Lite pinsamt i så fall, hehe.. För mig ser det ut som att jag har fyra möjliga utgångar (två nertill och två upptill), men min kabel verkar bara passa en av dom?

EDIT: En hjälpsam bild hittad på Google: http://www.proshop.se/mediacontent/22/92/2292745-1o.jpg. Min kabel ser ut som den till höger. Men så har jag tre andra utgångar som verkar behöva den andra kabeln (eller någon variant). Så det är bara att köpa en ny kabel, då?

Permalänk
Medlem

Passar den "upptill"? I så fall sitter den i Intel-grafiken. Kolla om skärmen har möjlighet att ansluta någon av de undre utgångarna (med annan kabel). Synd att inte utnyttja ett såpass kraftigt grafikkort.
Kortet har utgångar för HDMI, Displayport och DVI. HDMI eller Displayport är att föredra om skärmen har sådana anslutningar.

Permalänk

Japp, den sitter upptill. Där finns VGA OUT (som skärmen (BenQ GW2255) just nu är ansluten till), HDMI, och DVI. Kanske är lättare att visa hur det ser ut, tog just några bilder..

Såhär ser det ut upptill:

Och såhär ser det ut nertill:

Vilken av dom ska jag använda? Och vad behöver jag för kabel till den?

EDIT: Kollade just på skärmen, och den har bara två utgångar. Den ena (som kabeln är ansluten till just nu, se bilden), och en som matchar den beige-färgade upptill, och den nedre av dom två som sitter nedtill.

EDIT 2: Skulle en sådan kabel fungera, t.ex.?

Permalänk
Medlem

Du har tydligen DVI och VGA på skärmen, om jag inte missuppfattat något, så en helt vanlig DVI-kabel är nog det bästa... även om det finns div. adaptrar som också skulle funka.

Permalänk
Medlem

Du ska använda dig av portarna nertill, de där uppe är till för den integrerade grafiken.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Det stämmer, såvitt jag förstår. Såhär ser det ut på skärmen:

Den kabeln jag länkade skulle inte fungera, då? Den ena änden passar ju i skärmen, och den andra i HDMI-utgången på datorn? Eller är det något jag missar? Fast då får den ju i och för sig sitta upptill, igen.. och det skulle den ju inte.

Så om jag köper den kabeln du länkade, och kopplar in den längst ned, så är mitt problem löst? Är det så enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Japp, den sitter upptill. Där finns VGA OUT (som skärmen (BenQ GW2255) just nu är ansluten till), HDMI, och DVI. Kanske är lättare att visa hur det ser ut, tog just några bilder..

Såhär ser det ut upptill:
http://img.photobucket.com/albums/v318/Cissi/bild2_zps2935580...

Och såhär ser det ut nertill:
http://img.photobucket.com/albums/v318/Cissi/bild1_zps9cfe7f9...

Vilken av dom ska jag använda? Och vad behöver jag för kabel till den?

EDIT: Kollade just på skärmen, och den har bara två utgångar. Den ena (som kabeln är ansluten till just nu, se bilden), och en som matchar den beige-färgade upptill, och den nedre av dom två som sitter nedtill.

EDIT 2: Skulle en sådan kabel fungera, t.ex.?

Du ska använda portarna på bild 2

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/... där har du en kabel som du kan använda.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Det stämmer, såvitt jag förstår. Såhär ser det ut på skärmen:
http://img.photobucket.com/albums/v318/Cissi/bild_zps77316405...

Den kabeln jag länkade skulle inte fungera, då? Den ena änden passar ju i skärmen, och den andra i HDMI-utgången på datorn? Eller är det något jag missar? Fast då får den ju i och för sig sitta upptill, igen.. och det skulle den ju inte.

Så om jag köper den kabeln du länkade, och kopplar in den längst ned, så är mitt problem löst? Är det så enkelt?

Om du saknar rätt kabel för att ansluta till grafikkortet som sitter nertill så får du köpa en ny kabel. Du tycks ju ha DVI på skärmen också så lika bra att köpa en sådan istället för att eventuellt köra med en adapter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Du ska använda portarna på bild 2

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/... där har du en kabel som du kan använda.

Detta är korrekt, sedan ska det bli fart i maskinen ska du se.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Usch, vad jag känner mig dum. Här går jag och oroar mig, och så är det jag som har gått och kopplat in skärmen i fel port, haha.

Hm, 200:- för en kabel? Kanske bara jag som är snål, men det låter dyrt. Det finns inga billigare alternativ? Den som Eberhart nämnde, t.ex? Bara 85:-. Eller ska man satsa på en dyrare ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Det stämmer, såvitt jag förstår. Såhär ser det ut på skärmen:

Så om jag köper den kabeln du länkade, och kopplar in den längst ned, så är mitt problem löst? Är det så enkelt?

Ja, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Usch, vad jag känner mig dum. Här går jag och oroar mig, och så är det jag som har gått och kopplat in skärmen i fel port, haha.

Hm, 200:- för en kabel? Kanske bara jag som är snål, men det låter dyrt. Det finns inga billigare alternativ? Den som Eberhart nämnde, t.ex? Bara 85:-. Eller ska man satsa på en dyrare ändå?

Bor du i närheten av Hässelby kan du få en av mig! har redan för många haha

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk

Maarlow: Tack, det var väldigt snällt av dig, men det har löst sig. Visade sig att min storebror hade en, så han kom nyss över med den.

Jag har kopplat in skärmen i rätt uttag nu, och nu kommer jag åt kontrollpanelen. Nu fungerar det som det ska, det märks.. jäklar vilken kraft det är i det där grafikkortet! Tack till alla som hjälpte mig med mitt "problem"! Var ju egentligen bara jag som hade klantat mig, men ja.. *host* Tack igen, ni är underbara!