Permalänk
Medlem

RAM vägras att identifieras.

Hallå där!
Jag har nämligen ett problem jag inte kan klura ut, eller är min slutsats allt för deprimerande att tänka på.
Iallafall, jag har 4 st 2x2 XMS DD3's - varav endast 3 av dessa 4 Ram minnen faktiskt hittas av moderkortet, även fast alla 4 är insatta.
Vilket sänker mitt RAM total på 6 gig när det egentligen skall vara på 8 gig.
Jag har provat byta plats på dem, satt dem i diverse portar - men hur jag än gör så fastnar jag på 6 gig.
Nu är det jag är rädd för, är om jag på något sätt fått ett defekt moderkort eller om det är något simpelt jag har glömt (Vilket jag hoppas på)?

http://sv.tinypic.com/r/33nzwpw/8
är hur det ser ut, jag har inte varit in i BIOS ännu för att fixa så det kan köra på 6 gig då jag vill kunna göra det direkt på 8 gig.
Jag är inte ett datorproffs eller dylikt, så skriv gärna i steg eller detaljerat så jag hänger med!

Tack så hemskt mycket i förhand!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64 bitars
Processor: AMD FX 4300 Quad-core 4 CPU 3.8 GHZ
Moderkort: MSI 970A-G46
Grafikkort: AMD Radeon R9 200 Series

Permalänk
Medlem

du har alltså provat att köra alla stickor ensamma?
för att utesluta att det är fel på en av stickorna?

om du skriver msconfig i startfältet och sedan går in på boot fliken > avancerat, är det någon begränsning på minnena eller är det helt urbockat?
Kika även på hur många GB bios och POST anger att du har.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du har alltså provat att köra alla stickor ensamma?
för att utesluta att det är fel på en av stickorna?

om du skriver msconfig i startfältet och sedan går in på boot fliken > avancerat, är det någon begränsning på minnena eller är det helt urbockat?
Kika även på hur många GB bios och POST anger att du har.

Du menar alltså, att ha en sticka kvar och fortsätta från neråt för att utesluta att det inte är fel på stickorna?
Kan absolut göra det, kommer dock ta lite tid skulle jag gissa på! Men återkommer om det inom snar framtid!

I msconfig så det helt urbockat, och har ingen aning om hur man kollar GB bios och POST tyvärr..

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CypereZe:

Du menar alltså, att ha en sticka kvar och fortsätta från neråt för att utesluta att det inte är fel på stickorna?
Kan absolut göra det, kommer dock ta lite tid skulle jag gissa på! Men återkommer om det inom snar framtid!

I msconfig så det helt urbockat, och har ingen aning om hur man kollar GB bios och POST tyvärr..

Tack för snabbt svar!

Menar att du ska dra ut alla dina minnesstickor, sedan placera en av stickorna i slot 1, testa, dra ut den, stoppa in nästa sticka i slot 1, testa, etc etc för alla 4 stickor.

konsultera din manual om du är osäker på vilken slot som skall användas när man bara kör med en sticka.

EDIT :

Att det är urbockat är bra.
I bios borde det helt enkelt stå hur mycket minne du har.
POST "power on self test" är det som syns innan windows går igång, där brukar sånt som processorhastighet, antal diskar och mängd ram rabblas upp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Menar att du ska dra ut alla dina minnesstickor, sedan placera en av stickorna i slot 1, testa, dra ut den, stoppa in nästa sticka i slot 1, testa, etc etc för alla 4 stickor.

konsultera din manual om du är osäker på vilken slot som skall användas när man bara kör med en sticka.

EDIT :

Att det är urbockat är bra.
I bios borde det helt enkelt stå hur mycket minne du har.
POST "power on self test" är det som syns innan windows går igång, där brukar sånt som processorhastighet, antal diskar och mängd ram rabblas upp.

Jag befarar det värsta nu tyvärr.

Märkte redan på slot 1 att datorn inte ville starta upp, medans på slot 2, 3 & 4 så startade datorn upp som vanligt.
Finns det någonting jag kan göra för att få det sista att fungera, eller måste jag skicka tillbaka hela moderkortet för att sedan få bygga ihop datorn igen?
Så trist om det nu skulle vara så som jag nu var mest rädd för.

Tack för snabba och informativa svar, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CypereZe:

Jag befarar det värsta nu tyvärr.

Märkte redan på slot 1 att datorn inte ville starta upp, medans på slot 2, 3 & 4 så startade datorn upp som vanligt.
Finns det någonting jag kan göra för att få det sista att fungera, eller måste jag skicka tillbaka hela moderkortet för att sedan få bygga ihop datorn igen?
Så trist om det nu skulle vara så som jag nu var mest rädd för.

Tack för snabba och informativa svar, uppskattas!

Om en ensam sticka fungerar i slot 2, 3 och 4 men inte 1 så är det ju ganska stor sannolikhet att problemet är att just slot 1 är trasig.
Det är väl bara att se efter om du kan se något uppenbart fel med den slotten som du kan åtgärda själv, annars är det bara att börja snacka med butiken du köpte den av för reklamation.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |