Permalänk
Medlem

Överklockning av 4670k

Hej, har ett asus z87-a och en 4670k och försöker klocka. Senast jag klockade var på en 2500k och körde utan problem i 4,4ghz med offset-inställningar.

Nu förstår jag verkligen inte hur jag ska gå tillväga för att få en stabil klockning både idle och load, då jag inte vill köra manual volt.

När jag ställer in offset, så kör jag tex med 0 ändrat i volten. Om jag istället sänker den med säg 0,04 för att volten inte ska vara för hög i load (då blir den ca 1,25 vilket jag tolererar) så vill den inte boota, antar att idle-volten blir för låg.

Om jag istället kör den på 0 ändrat och ändrar i LLC så ändrar det inte alls maxloadvolten som istället hamnar på maffiga 1,29, vilket är på tok för mycket.
Värt att nämna är att det här är på enbart 4,2ghz.

Tips på hur jag ska gå tillväga för att få en stabil load och idle-volt? Problemet är att det går ju inte sätta någon "utgångsvolt" i offset-läget, den verkar bara utgå från någon standard på runt 1,1 v. Tack på förhand.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

ställ in en stabil överklock på manual volt när du hittat en stabil o bra klock på manual så är de bara att ändra till adaptive volt de är den enkla vägen så slipper man offset. Då kommer den inte mata på mer volt en vad som behövs de enda man ska tänka på är att inte stresstesta cpun med vissa program för då kan volten skena(kommer bara inte på vad de heter). Finns massa guider om hur du klockar Haswell bara googla

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Vad haru för kylare?
Samt 1,29 är INGENTING körde min 4770k @4.8GHz med 1.38Vcore vilket är rätt lågt för den klocken.

Nu kör jag 1.4Vcore för att kunna hålla 4.545Ghz stabilt 4.6Ghz i vissa benchmarks men då får man finjustera lite med volten. En annan historia det

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

ställ in en stabil överklock på manual volt när du hittat en stabil o bra klock på manual så är de bara att ändra till adaptive volt de är den enkla vägen så slipper man offset. Då kommer den inte mata på mer volt en vad som behövs de enda man ska tänka på är att inte stresstesta cpun med vissa program för då kan volten skena(kommer bara inte på vad de heter). Finns massa guider om hur du klockar Haswell bara googla

Tack för att du tog dig tid till att förklara det. Jag märkte att på adaptive så rusade som du säger volten något extremt i intel burntest. Det finns alltså ingen risk att det gör det i krävande spel?

Skrivet av Xiqt:

Vad haru för kylare?
Samt 1,29 är INGENTING körde min 4770k @4.8GHz med 1.38Vcore vilket är rätt lågt för den klocken.

Nu kör jag 1.4Vcore för att kunna hålla 4.545Ghz stabilt 4.6Ghz i vissa benchmarks men då får man finjustera lite med volten. En annan historia det

Hm, intressant det du säger. Jag läste någonstans att 1,25 var rekommenderat, tror även swec nämnde att dom inte behövde gå över 1,25v? Kanske missförstått.

Kylaren är en Noctua NH-U14S, känns mycket kompetent

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Tack för att du tog dig tid till att förklara det. Jag märkte att på adaptive så rusade som du säger volten något extremt i intel burntest. Det finns alltså ingen risk att det gör det i krävande spel?

Hm, intressant det du säger. Jag läste någonstans att 1,25 var rekommenderat, tror även swec nämnde att dom inte behövde gå över 1,25v? Kanske missförstått.

Kylaren är en Noctua NH-U14S, känns mycket kompetent

Jag har för mig att om man går över 1.25 så gäller inte garantin. Tror det är så det är, kan ej hugga detta i sten dock.

Men det som är viktigt är att hålla koll på temps. Så länge temperaturerna är okej så är det bara att klocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Jag har för mig att om man går över 1.25 så gäller inte garantin. Tror det är så det är, kan ej hugga detta i sten dock.

Men det som är viktigt är att hålla koll på temps. Så länge temperaturerna är okej så är det bara att klocka

Attans!! Ja ligger på 1,255 v där rök garantin haha

On topic:

De är ju inte riktigt sant men när de kommer till haswell så är ju tempen den största boven, dock brukar man väll säga att runt 1.35 v för en 24/7 klock.

Edit: kan lägga till att det finns ingen risk att volten skenar i spel men läs i Haswell överklocknings tråd här på swec så kommer du få reda på allt du behöver veta

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Attans!! Ja ligger på 1,255 v där rök garantin haha

On topic:

De är ju inte riktigt sant men när de kommer till haswell så är ju tempen den största boven, dock brukar man väll säga att runt 1.35 v för en 24/7 klock.

Ja värmen är ju det första egentliga problemet som uppstår.
Sen minskar livslängden desto högre man går på volten såklart.

Men har man ett bra exemplar (jag fick ett golden sample) så kan man slippa delida samt få en bra klock på relativt låg volt

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Attans!! Ja ligger på 1,255 v där rök garantin haha

On topic:

De är ju inte riktigt sant men när de kommer till haswell så är ju tempen den största boven, dock brukar man väll säga att runt 1.35 v för en 24/7 klock.

Edit: kan lägga till att det finns ingen risk att volten skenar i spel men läs i Haswell överklocknings tråd här på swec så kommer du få reda på allt du behöver veta

Tack, ska kika på det.

Skrivet av Xiqt:

Ja värmen är ju det första egentliga problemet som uppstår.
Sen minskar livslängden desto högre man går på volten såklart.

Men har man ett bra exemplar (jag fick ett golden sample) så kan man slippa delida samt få en bra klock på relativt låg volt

Som det är nu håller sig temperaturen på max 78 grader cirkus med en volt på 1,252 i 4ghz. Lite utrymme har jag kvar i temperaturen men inte massvis.

Vad är avgörande för golden sample?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Tack, ska kika på det.

Som det är nu håller sig temperaturen på max 78 grader cirkus med en volt på 1,252 i 4ghz. Lite utrymme har jag kvar i temperaturen men inte massvis.

Vad är avgörande för golden sample?

låter som väldig hög volt för så låg klock ? den borde gå högre på den volten ?

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Tack, ska kika på det.

Som det är nu håller sig temperaturen på max 78 grader cirkus med en volt på 1,252 i 4ghz. Lite utrymme har jag kvar i temperaturen men inte massvis.

Vad är avgörande för golden sample?

Låter som att din processor ligger någonstans i mellanskiktet i CPU lotteriet :/ Sånt som händer och inget man kan göra något åt.

Kvalité på processorn. Samt hur bra kontakt processorn har, hur bra den är "fastlimmad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

låter som väldig hög volt för så låg klock ? den borde gå högre på den volten ?

Skrivet av Xiqt:

Låter som att din processor ligger någonstans i mellanskiktet i CPU lotteriet :/ Sånt som händer och inget man kan göra något åt.

Kvalité på processorn. Samt hur bra kontakt processorn har, hur bra den är "fastlimmad"

Mja riktigt så illa är det inte. Det var bara en offset-inställning som jag körde för garanterad stablititet just då. Sitter och testar mig fram lite medans diskussionen pågår. I 1,255 volt är 4,2ghz helt stabilt än så länge hur som helst.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Jag klarar mig med 1,18V @4,2GHz. Försöker jag gå upp till 4,5GHz @1,25V så skenar tempsen iväg över 80grader. Mitt exemplar har väldigt dålig värmeöverföring tycker jag det verkar som. Den är inte heller stabil på 4,5 med den volten. Har provat med vcore på 1,26V men tycker den blir alldeles för varm så stannar på 4,2GHz för tillfället. Kan säkert komma en bit högre när jag behöver det dock.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Oj vad stor skillnad det var mellan ivy och haswell Jag har 1.112V när jag kör prime och har 100% stabilt med min I7 3770k. Den körs i 4.6ghz

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Efter lite mekande fram och tillbaka nu så kör jag 4,3ghz stabilt på 1,252 volt.
Går jag upp i 4,4 måste jag höja massivt och det blir helt varmt helt enkelt med temp uppemot 90 grader.

Inget superexemplar med andra ord, men strax över 80 grader i burntest med 4,3ghz i 1,252 volt får jag se som godkänt åtminstone.

Värt att notera kanske är att allt är inställt på auto utom volt och LLC som är på max.
Som jag förstått kan man leka med cache-volt och klockning osv, men än förstår jag mig inte på det

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Efter lite mekande fram och tillbaka nu så kör jag 4,3ghz stabilt på 1,252 volt.
Går jag upp i 4,4 måste jag höja massivt och det blir helt varmt helt enkelt med temp uppemot 90 grader.

Inget superexemplar med andra ord, men strax över 80 grader i burntest med 4,3ghz i 1,252 volt får jag se som godkänt åtminstone.

Värt att notera kanske är att allt är inställt på auto utom volt och LLC som är på max.
Som jag förstått kan man leka med cache-volt och klockning osv, men än förstår jag mig inte på det

Låter mer som, kan man säga "okej" siffror

Ja de är ju det där med värmen.. Jag ligger på 75-78 grader i prime95 med min klock och kylning i sign, dock med fläktar i pnp som låter som en jetmotor. men vid normalt spelande och så är dom reglerade till ljudlösa och har aldrig mätt upp temp över 65

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis överklockat min 4670k till 4.2 och satte 1.150v (på adaptive turbo volt Asus Z87 Pro).

Den känns stabil och när jag körde OCCT test hoppade volten upp till 1.250v är detta något att oroa sig för? Cpun gick aldrig över 60grader på någon kärna. Kör H100i.

Visa signatur

//Veslos