Kan jag använda denna licensen på en annan dator?

Permalänk

Kan jag använda denna licensen på en annan dator?

Förra året i januari/februari tror jag det var kunde man ju köpa W8 för runt 250kr. Detta gjorde jag till min mors dator, som nu har gått sönder. Jag är inte riktigt säker på vad för slags licens detta är. Fick för mig att det är en full licens men det kanske är OEM?
Hade velat använda den på en gammal dator, men innan jag börjar med att formatera eller något så var jag bara tvungen att fråga om det kommer att fungera.

Det är säkert inte någon full licens när den kostade 250kr men fick för mig att jag läste det någonstans innan jag köpte den. Hur som helst så är jag osäker.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det så att om det är en OEM licens som din mor har haft så kommer det inte fungera att installera på en annan dator. Just OEM är till för att bara använda på en dator,den är fast till just de komponenter datorn har så det är därför dom brukar vara billigare att köpa.

Men om det inte är OEM då kan du bara ta installation skivan och installera på den andra datorn med den produktnyckeln som följde med

Visa signatur

Min dator: Intel Core i5 4670k | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB & Evo 840-series 120GB | Fractal Design Define R4 | Windows 8.1 | PSU Fractal Newton r3 600W

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det värsta som händer är att aktiveringen ber dig ringa Microsoft och sedan frågar de "hur många datorer är den installerad på" varpå du svarar, en (1) dator, min gamla gick sönder, jaha säger de och sedan får du koden för aktivering.

Jag har bestämt för mig att jag gjort det med gamla licenser men det kan ju ändrats, strikt talat så stämmer det som starcrew säger men du lyckas nog installera den i alla fall, det är vid aktiveringen det kan bli strul.

Sedan funkar inte Win8 generellt speciellt bra på äldre datorer, främst support för grafikkortet som kan bli problem.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att flytta Windows 8 OEM till en annan dator till skillnad mot hur det var innan.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Permalänk
Medlem

OEM "ska" inte fungera på en annan dator, det ska låsas till moderkortet eller liknande tror jag.

Jag har själv flyttat 2st OEM licenser mellan olika datorer, enligt min erfarenhet går det utan bekymmer.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Det går utmärkt att flytta Windows 8 OEM till en annan dator till skillnad mot hur det var innan.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

suhrim har redan lämnat rätt svar på denna frågan

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

Microsoft är rätt trevliga i situationer som dessa och hjälper en trots att det kanske går bortom regelboken, jag mins även en artikel som tog upp ett fall där supporten har rekommenderat ladda ned en tidigare och illegal version av windows så att användaren sedan kan uppgradera och komma för bi instant-blåskärm som användaren mötte vid cdboot-install - om historien var san eller ej, vem vet.

Jag kan dock förstå om microsoft hellre hjälper till med att omregistrera nycklar än till att se deras användare gå över till "den mörka sidan", blir man som kund hjälpt är man tacksam och mer benägen av att införskaffa fler licenser av deras produkter i framtiden.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Förra året i januari/februari tror jag det var kunde man ju köpa W8 för runt 250kr. Detta gjorde jag till min mors dator, som nu har gått sönder. Jag är inte riktigt säker på vad för slags licens detta är. Fick för mig att det är en full licens men det kanske är OEM?
Hade velat använda den på en gammal dator, men innan jag börjar med att formatera eller något så var jag bara tvungen att fråga om det kommer att fungera.

Det är säkert inte någon full licens när den kostade 250kr men fick för mig att jag läste det någonstans innan jag köpte den. Hur som helst så är jag osäker.
Tack på förhand.

Så vitt jag vet var det uppgraderingslicenser som man kunde köpa billigt från Microsoft ett tag. För att vara giltiga kräver de att det finns en giltig licens för en tidigare Windows-version som hör till datorn. Om du har en giltig licens för XP, Vista eller Windows 7 till den gamla datorn kan du använda uppgraderingslicensen till den, men du ska inte formatera hårddisken innan du påbörjar installationen av Windows 8 eftersom installationsprogrammet behöver "se" att det finns en giltig licens i datorn redan. Däremot går det bra att formatera hårddisken inifrån installationsprogrammet.