Hög fps men ändå så känns det som att det laggar?

Permalänk
Medlem

Hög fps men ändå så känns det som att det laggar?

Titlen säger väl det mesta, det ända jag har hittat inom detta är att skaffa bättre PSU som klarar högre, men mitt klarar 750..
det bör ju räcka om jag kör på en nvidia 770, i5 4670k och 16gb ram?

Om någon vet något om detta så är jag väldigt tacksam för svar, stör mig på det enormt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är hög fps för dig?
Vad är "lagg" för dig?

PSU har inget med det att göra hursom

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Vad är hög fps för dig?
Vad är "lagg" för dig?

PSU har inget med det att göra hursom

Hög fps för mig är väl ca 100-300 beroende på spel, lagg för mig är efterdröjningar o att spelet ser lite "choppy" ut(ganska svårt o förklara) tror inte det har med tearing o göra heller, för det är exakt likadant med vsync på :/
Har även prövat att sätta Max fps till 60 på alla spel, ingen skillnad där heller förutom lägre fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

skärmen är det relevanta här, inte nätagget

Permalänk
Medlem

Kanske någon form av Micro stuttering? Men tvekar på det, brukar inte hända med singel kort. Är det några specifika titlar det gäller? Uppstod problemet nyligen? Eller hade du en annan skärm/grafikkort tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är en ASUS VH238 eller VH238T, båda står på baksidan av skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Kanske någon form av Micro stuttering? Men tvekar på det, brukar inte hända med singel kort. Är det några specifika titlar det gäller? Uppstod problemet nyligen? Eller hade du en annan skärm/grafikkort tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn är någon månad gammal, det är alla titlar.
Har haft skärmen i lite över ett år, använde den till min förra dator som var en hel del sämre än den jag har nu, kände inte av något lagg då när jag spelade med 60+ fps :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Datorn är någon månad gammal, det är alla titlar.
Har haft skärmen i lite över ett år, använde den till min förra dator som var en hel del sämre än den jag har nu, kände inte av något lagg då när jag spelade med 60+ fps :/

Har du senaste drivrutinerna? Kör du på någon beta drivrutin? Testa också köra fraps med frametimes och se ifall det är ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Har du senaste drivrutinerna? Kör du på någon beta drivrutin? Testa också köra fraps med frametimes och se ifall det är ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Har de senaste drivrutinerna, dock så installerade jag moderkortets med den officiella skivan man fick till istället för att ladda ner. Prövar det där med fraps lite senare idag då datorn är avstängd för tillfället

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Har du senaste drivrutinerna? Kör du på någon beta drivrutin? Testa också köra fraps med frametimes och se ifall det är ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur testar jag ifall det är ms? Hur mycket frametimes ska man ha osv?

Permalänk

Blir det bättre med V-sync igång?

Din skärm ligger på 60 Hz och du får antagligen ut fler bilder per sekund än så av den där datorn. Det blir lätt ojämnheter då, som kanske kan upplevas som "lagg".

Kolla också om det går att sätta ett tak vid 60 FPS via Nvidias mjukvara (har inte använt den själv) eller liknande program.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

aktivera vsync i spelet alternativt adaptive vsync i nvidia kontrollpanelen

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Blir det bättre med V-sync igång?

Din skärm ligger på 60 Hz och du får antagligen ut fler bilder per sekund än så av den där datorn. Det blir lätt ojämnheter då, som kanske kan upplevas som "lagg".

Kolla också om det går att sätta ett tak vid 60 FPS via Nvidias mjukvara (har inte använt den själv) eller liknande program.

Skrivet av wenazen:

aktivera vsync i spelet alternativt adaptive vsync i nvidia kontrollpanelen

Det blir ingen skillnad med v-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Hur testar jag ifall det är ms? Hur mycket frametimes ska man ha osv?

Kolla denna guiden eller den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Kolla denna guiden eller den här.

Tack, ska kolla om det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Kolla denna guiden eller den här.

Average Render Time Minimum Render Time Maximum Render Time
6.66 ms 3.14 ms 10.27 ms

Average FPS Minimum FPS Maximum FPS
128.71 150 151

Såhär ser det ut, min fps ser bra ut, men render time vet jag inte om det är bra eller ej? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Average Render Time Minimum Render Time Maximum Render Time
6.66 ms 3.14 ms 10.27 ms

Average FPS Minimum FPS Maximum FPS
128.71 150 151

Såhär ser det ut, min fps ser bra ut, men render time vet jag inte om det är bra eller ej? :/

Render time ser bra ut. Kan vara tearing, säker på att du har vsync igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Render time ser bra ut. Kan vara tearing, säker på att du har vsync igång?

Men tearing gör väl inte så att det känns laggigt? Det är väl bara lite streck osv i skärmen när man rör sig på ett spel?

Permalänk
Medlem

Och jag kan inte spela med vsync igång, det gör så att man känner sig.. fet? Vet inte riktigt hur jag ska förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Men tearing gör väl inte så att det känns laggigt? Det är väl bara lite streck osv i skärmen när man rör sig på ett spel?

Japp, har du möjlighet att testa grafikkortet i ett annat pci-e slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Japp, har du möjlighet att testa grafikkortet i ett annat pci-e slot?

Japp, har 2 eller 3 slots till skulle jag tro, men den första är ju som sagt main slot och är ansedd att vara den som ger mest prestanda, så är det värt att ens byta? Finns det inte något man kan göra för att få det mer stabilt om du vet vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Japp, har 2 eller 3 slots till skulle jag tro, men den första är ju som sagt main slot och är ansedd att vara den som ger mest prestanda, så är det värt att ens byta? Finns det inte något man kan göra för att få det mer stabilt om du vet vad jag menar?

Ifall du inte känner av lagget med v-sync (60 fps) men tycker att det är för "tungt/tjockt" och vill ha högre fps så hade jag nog rekommenderat en 120hz skärm med lightboost. Jag kan tyvärr inte komma på något annat problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ifall du inte känner av lagget med v-sync (60 fps) men tycker att det är för "tungt/tjockt" och vill ha högre fps så hade jag nog rekommenderat en 120hz skärm med lightboost. Jag kan tyvärr inte komma på något annat problem :/

Skulle det blir mer stabilt om jag maxade fpsen till 60 på något sätt? :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling? Hur ser nätverket ut? Har du kabel eller trådlös koppling mellan dator och router/internet?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumio:

Skulle det blir mer stabilt om jag maxade fpsen till 60 på något sätt? :/

Värt att testa och se ifall det fortfarande laggar när du har på vsync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lånar tråden lite, har samma problem. Har dock testat ALLT, då datorn har varit inne hos komplett 3 gånger. De har bytt ut moderkort, grafikkort, psu, kylare(hyper 212 evo), chassie.

Jag har helt enkelt testat allt som går, komplett vägra hjälpa mig, de påstår att det inte finns några fel på den. Har testat med annan skärm, mus, tangentbord, ethernetkabel osv.

Datorn har jag byggt ihop slälv.
Specs: gtx660ti, i5 3570k, msi z77-gd65 gaming, Samsung 840, kingston hyperx 8 gb, XFX xxx 850W.

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vad har du för uppkoppling? Hur ser nätverket ut? Har du kabel eller trådlös koppling mellan dator och router/internet?

har ca 25mb/s, så brukar ligga på ca 40-50 ms ingame med kabel

Permalänk

OM ni kör på Windows 7 så måste man unparka sina kärnor på processorn, annars kommer i princip alla spel att laggas av processorn (de kommer bli konstigt stutter ibland som e påfrestande). Om ni kör windows 8 så vet jag ej..

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

OM ni kör på Windows 7 så måste man unparka sina kärnor på processorn, annars kommer i princip alla spel att laggas av processorn (de kommer bli konstigt stutter ibland som e påfrestande). Om ni kör windows 8 så vet jag ej..

Hur gör man det?

Permalänk

Jag upplevde samma sak på en 60 Hz-skärm, kör numera 144 Hz och alla snabba spel upplevs så sjukt mycket mjukare. Men så hade jag en rätt kass 60 Hz-skärm för spel (äldre IPS)