Samsungs nya Galaxy Gear kan köra Tizen istället för Android

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya Galaxy Gear kan köra Tizen istället för Android

Nästa vecka ska Samsung inte enbart avtäcka Galaxy S5 utan även nästa version av den smarta klockan Galaxy Gear, som ska frångå operativsystemet Android till förmån för Tizen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tizen är säkert lättare att driva så visst låter det. Bättre batteritid har jag inget emot.

Permalänk
Medlem

Världens tjockaste klocka, vem bryr sig?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

När de börjar se ut som stiliga armbandsur kan den här sortens prylar bli intressanta. Tills dess behåller jag min Breitling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Känns som om det kommer floppa, om man måste ha folk som ska lära sig Tizen's API när andra förmodligen kommer fortsätta på googles tåg. Android har API för webbappar och det stödet kommer förmodligen följa med till deras slimmade version av android.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Helt åt helvete. Blir ju bara mer och mer fragmentering. Usch och fy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill ha en smart klocka, men hade jag velat ha det, så går allt som inte har Android som operativsystem bort.

Android är nu ett moget, rappt och i övrigt välfungerande OS. Patetiskt av Samsung att försöka snuva google på cred såhär. Tizen lär bli en lika stor flopp som Windows Phone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte den nya modellen får en kamera. Det var en dealbreaker för mej (och priset för den delen).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är inte "fragmentering" att företag är innovativa. Bevis på motsatsen är webben där allt i princip stod still i tio år för att någon kommitté fick för sig att tvinga alla att skriva xml, det är först nu som vi börjar få vettiga funktionella standarder igen.

Enda problemet jag ser sammanfattas i meningen "..hoppas Samsung bättre kunna lyfta fram sina egna tjänster", det är ju det som ALLA företag verkar jobba med numera, INTE att göra det bästa systemet som löser användarnas problem, utan att haussa och låsa in folk i egna tjänster. Samma med Microsoft, Apple, Google. DET är tragiskt.

Permalänk
Avstängd

Kul med mångfald och alternativ till Android (och iOS, och Windows).

Men tycker det är rätt dumt med smarta klockor.

Ska man gå runt med smartphone, surfplatta, smartklocka, smarta glasögon?
Det blir för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte för att jag vill ha en smart klocka, men hade jag velat ha det, så går allt som inte har Android som operativsystem bort.

Android är nu ett moget, rappt och i övrigt välfungerande OS. Patetiskt av Samsung att försöka snuva google på cred såhär. Tizen lär bli en lika stor flopp som Windows Phone.

Om det är något som blev en "flopp" så är det nog Sailfish OS på Jolla Phone.
Här har du en fint test och ett anmärkningsvärt betyg.
http://www.phonearena.com/reviews/Jolla-Smartphone-Review_id3...

Och för egen del så kommer jag inte ha behov av Android och fördelarna mot övriga OS på en klocka.

Permalänk
Medlem

Den förra klockan dom släppte var ju så genomskinligt en utstressad produkt, bara för att dom vet att Apple jobbar på en egen och Samsung ville vara "först".
Ska bli intressant och se om den som kommer nu är mer genomtänkt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Den förra klockan dom släppte var ju så genomskinligt en utstressad produkt, bara för att dom vet att Apple jobbar på en egen och Samsung ville vara "först".
Den förra ser verkligen gräslig ut, och inte det minsta genomtänkt.
Ska bli intressant och se om den som kommer nu är mer genomtänkt.

Skrivet av hoski:

När de börjar se ut som stiliga armbandsur kan den här sortens prylar bli intressanta. Tills dess behåller jag min Breitling.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt, använder min nästan varje dag. Det ska mycket till för att jag ska ha något annat på armen till vardags.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

När de börjar se ut som stiliga armbandsur kan den här sortens prylar bli intressanta. Tills dess behåller jag min Breitling.

Skickades från m.sweclockers.com

Är Pebble Steel något som faller i smaken?

https://getpebble.com/steel

Inte så mycket man kan göra om man nu inte vill kladda ner skärmen än att byta ut bandet samt skalet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Är Pebble Steel något som faller i smaken?

https://getpebble.com/steel

Inte så mycket man kan göra om man nu inte vill kladda ner skärmen än att byta ut bandet samt skalet.

Jag har kikat på Pebble Steel, den är ett steg åt rätt håll iaf, men ändå inte.
Jag vill ha en som ser ut som en vanlig, rund, snygg och exklusiv klocka...men har en skärm istället för urtavla.

Kvalitetskänslan är troligtvis långt mycket sämre i en Pebble också, men det får man väl anta när man jämför nåt så billigt med riktiga klockor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om det är något som blev en "flopp" så är det nog Sailfish OS på Jolla Phone.
Här har du en fint test och ett anmärkningsvärt betyg.
http://www.phonearena.com/reviews/Jolla-Smartphone-Review_id3...

Och för egen del så kommer jag inte ha behov av Android och fördelarna mot övriga OS på en klocka.

Nej, inte jag heller. Jag sa bara att om jag skulle vilja ha en smart klocka, så vill jag ha Android på den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Den förra klockan dom släppte var ju så genomskinligt en utstressad produkt, bara för att dom vet att Apple jobbar på en egen och Samsung ville vara "först".
Ska bli intressant och se om den som kommer nu är mer genomtänkt.

Vet de verkligen det? Det är ingen som vet det, jag tror personligen inte det och de själva har inte yppat ett ord om det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Känns som om det kommer floppa, om man måste ha folk som ska lära sig Tizen's API när andra förmodligen kommer fortsätta på googles tåg. Android har API för webbappar och det stödet kommer förmodligen följa med till deras slimmade version av android.

Floppa tror jag inte, men Tizen är inte en ren utmanare till Android. Fördelen med Tizen är att det är extremt "lätt". Däremot är det inte säkert att konsumenter vet om att det just är Tizen som driver diverse gränssnitt på vitvaror och elektroniska prylar. Tizen kan mycket väl få stor spridning i det tysta.

Permalänk
Medlem

Fortfarande totalt poänglös pryl detta, enligt min åsikt.
Jag testade en Galaxy nånting för inte så länge sen, och det var helt ärligt bland det mest onödiga skräp jag nånsin sett för att vara ärlig. Notification-grejen är ju smart i sig, du får mail, sms uppdateringar osv. Men så fort du vill läsa nåt av innehållet måste du ju antingen scrolla 100ggr om det är en någorlunda långt mail eller helt enkelt ta upp telefonen istället. Visa bilder är ju lika poänglöst det, på en sån liten skärm? Whats the Point liksom?

Jag kan inte tänka mig hur det ens kan vara "smart" på nåt sätt med en sån här apparat pga. dess storlek, dvs meddelanden och annan info ryms inte i den lilla displayen utan då måste "scrolla" om och om igen. Gå igenom telefonboken kunde man också göra tydligen, lagom kul för en själv i så fall som sitter med en 150-200 nr och bläddra igenom ett namn åt gången. Och om det nu inte är tänkt att man ska bläddra igenom telefonboken utan det gör man i själva telefonen...varför över huvud taget implementera funktionen? Jag har så oerhört svårt att se användningsområdet med en s.k dumb watch. Bättre att pryda armen med en riktig snygg klocka då istället för det här plastskräpet. Nej tack.

Tur är väl att man åtminstone kan svara via klockan, dock fattar jag inte...har den nån mikrofon? Hur ska du annars kunna prata utan själva telefonen? Kanske jag som missar når alldeles självklart. Men hela grejen med vår s.k bekväma livsstil har gått lite för långt. Vad är liksom poängen med att säga att det är för jobbigt att behöva plocka upp mobilen varje gång ur fickan så fort det plingar? Är det såååå jobbigt för vissa verkligen?
Jag kanske låter bitter, absolut inte. Ser absolut inte ner på folk som köper dessa prylar osv. Jag är 100% säker på att detta bara är en fluga som förhoppningsvis snart släpper.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fortfarande totalt poänglös pryl detta, enligt min åsikt.
Jag testade en Galaxy nånting för inte så länge sen, och det var helt ärligt bland det mest onödiga skräp jag nånsin sett för att vara ärlig. Notification-grejen är ju smart i sig, du får mail, sms uppdateringar osv. Men så fort du vill läsa nåt av innehållet måste du ju antingen scrolla 100ggr om det är en någorlunda långt mail eller helt enkelt ta upp telefonen istället. Visa bilder är ju lika poänglöst det, på en sån liten skärm? Whats the Point liksom?

Jag kan inte tänka mig hur det ens kan vara "smart" på nåt sätt med en sån här apparat pga. dess storlek, dvs meddelanden och annan info ryms inte i den lilla displayen utan då måste "scrolla" om och om igen. Gå igenom telefonboken kunde man också göra tydligen, lagom kul för en själv i så fall som sitter med en 150-200 nr och bläddra igenom ett namn åt gången. Och om det nu inte är tänkt att man ska bläddra igenom telefonboken utan det gör man i själva telefonen...varför över huvud taget implementera funktionen? Jag har så oerhört svårt att se användningsområdet med en s.k dumb watch. Bättre att pryda armen med en riktig snygg klocka då istället för det här plastskräpet. Nej tack.

Tur är väl att man åtminstone kan svara via klockan, dock fattar jag inte...har den nån mikrofon? Hur ska du annars kunna prata utan själva telefonen? Kanske jag som missar når alldeles självklart. Men hela grejen med vår s.k bekväma livsstil har gått lite för långt. Vad är liksom poängen med att säga att det är för jobbigt att behöva plocka upp mobilen varje gång ur fickan så fort det plingar? Är det såååå jobbigt för vissa verkligen?
Jag kanske låter bitter, absolut inte. Ser absolut inte ner på folk som köper dessa prylar osv. Jag är 100% säker på att detta bara är en fluga som förhoppningsvis snart släpper.

Att detta bara skulle vara "en fluga som förhoppningsvis snart släpper" tror jag inte ett dugg på.

Är man realist så ser man ju att detta bara är början. Eller?

Tekniken går framåt, delar blir mindre o mindre, snabbare och mindre. Dessa s k smarta klockor som kommer nu är unga bebisar med en massa sjukdomar som knappt kan gå
Själv tror jag att dom kommer att komma på bred front om några år.

Det du skriver påminner mig när jag läste en tekniktidning för många år sen, där det stog att framtidens mobiler inte skulle ha några fysiska knappar alls

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att detta bara skulle vara "en fluga som förhoppningsvis snart släpper" tror jag inte ett dugg på.

Är man realist så ser man ju att detta bara är början. Eller?

Tekniken går framåt, delar blir mindre o mindre, snabbare och mindre. Dessa s k smarta klockor som kommer nu är unga bebisar med en massa sjukdomar som knappt kan gå
Själv tror jag att dom kommer att komma på bred front om några år.

Det du skriver påminner mig när jag läste en tekniktidning för många år sen, där det stog att framtidens mobiler inte skulle ha några fysiska knappar alls

Vi är alla olika, jag tror verkligen inte på detta. Men jag låter framtiden motbevisa mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Vet de verkligen det? Det är ingen som vet det, jag tror personligen inte det och de själva har inte yppat ett ord om det

Vid det här laget så finns det ingen tvekan om det.
Dom har anställt folk på löpande band ämnade för iWatch.
Många rapporter från produkt ledet och leverantörer finns om det hela, samt att Apple själva hintat om det.
Det finns hur mycket som helst om det hela, googla så hittar du.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Vid det här laget så finns det ingen tvekan om det.
Dom har anställt folk på löpande band ämnade för iWatch.
Många rapporter från produkt ledet och leverantörer finns om det hela, samt att Apple själva hintat om det.
Det finns hur mycket som helst om det hela, googla så hittar du.

På Google finns det bara rykten, Apple har inte sagt ett ord och jag personligen tror att det gäller en ny variant iPod Nano (som de redan finns armband till och har kunnat användas som klocka sedan 3-4 år tillbaka)

http://gigaom.com/2013/03/16/why-i-stopped-wearing-my-ipod-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

På Google finns det bara rykten, Apple har inte sagt ett ord och jag personligen tror att det gäller en ny variant iPod Nano (som de redan finns armband till och har kunnat användas som klocka sedan 3-4 år tillbaka)

http://gigaom.com/2013/03/16/why-i-stopped-wearing-my-ipod-na...

Fast å andra sidan säger Apple aldrig ett ord om kommande produkter för ens vid lanseringen...
Det finns för mycket som tyder på iWatch för att den inte ska vara på G, tex:
Apple har börjat registrera iWatch som produkt namn i flera länder.
Bill Campbell's hintar om att det är ett stort intresse.
Tim cook pratar om "hur intressant handleden är".
Massor med snack från produkt leden.
Och framför allt faktumet att dom anställt så sjukt många som jobbat på andra "smart watches" och/eller biometriska produkter.

Det finns massor helt enkelt.
Du får söka om du vill läsa mer ingående.
Har inte sett några rykten dock om att det skulle röra sig om en ny iPod nano, som för övrigt är en produkt kategori som är mer och mer döende, med tanke på att mobil marknaden har kanabaliserat Mp3 spelar marknaden totalt. Och att få folk att koppla in sina hörlurar till sin armled istället för sin mobil i fickan är rätt dumt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Fast å andra sidan säger Apple aldrig ett ord om kommande produkter för ens vid lanseringen...
Det finns för mycket som tyder på iWatch för att den inte ska vara på G, tex:
Apple har börjat registrera iWatch som produkt namn i flera länder.
Bill Campbell's hintar om att det är ett stort intresse.
Tim cook pratar om "hur intressant handleden är".
Massor med snack från produkt leden.
Och framför allt faktumet att dom anställt så sjukt många som jobbat på andra "smart watches" och/eller biometriska produkter.

Det finns massor helt enkelt.
Du får söka om du vill läsa mer ingående.
Har inte sett några rykten dock om att det skulle röra sig om en ny iPod nano, som för övrigt är en produkt kategori som är mer och mer döende, med tanke på att mobil marknaden har kanabaliserat Mp3 spelar marknaden totalt. Och att få folk att koppla in sina hörlurar till sin armled istället för sin mobil i fickan är rätt dumt.

Är ju ungefär det jag sa med, men allt är bara rykten och spekulationer, att man tar patent på något (i detta fall ett namn) är inte samma sak som att en produkt någonsin blir en verklighet, finns massor av exempel genom åren på sådant, jag personligen hoppas inte att det blir av då jag tycker det är en helt meningslös produkt oavsett tillverkare, men vi får se vad det blir av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Är ju ungefär det jag sa med, men allt är bara rykten och spekulationer, att man tar patent på något (i detta fall ett namn) är inte samma sak som att en produkt någonsin blir en verklighet, finns massor av exempel genom åren på sådant, jag personligen hoppas inte att det blir av då jag tycker det är en helt meningslös produkt oavsett tillverkare, men vi får se vad det blir av det

Det finns många produkter som känts totalt meningslösa tills någon "återuppfinner" dom. Och kommer med något helt nytt, och vipps så har du svårt att tänka dig hur du kunde leva utan den.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Det finns många produkter som känts totalt meningslösa tills någon "återuppfinner" dom. Och kommer med något helt nytt, och vipps så har du svårt att tänka dig hur du kunde leva utan den.

En klocka jag måste ladda varje dag mot min Camel Trophy (som jag inte ens använder längre) som man byter batteri på 1 gång om året och kostar ungefär lika mycket, inget svårt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte för att jag vill ha en smart klocka, men hade jag velat ha det, så går allt som inte har Android som operativsystem bort.

Android är nu ett moget, rappt och i övrigt välfungerande OS. Patetiskt av Samsung att försöka snuva google på cred såhär. Tizen lär bli en lika stor flopp som Windows Phone.

Ser i dagsläget inte heller riktigt nyttan att ha en sådan här klocka och därför inget direkt intresse att köpa just nu.

Däremot så tycker jag att det är en lite tråkig inställning som du har som leder till likriktning och brist på innovation. Tycker personligen att Windows Phone är det klart trevligaste systemet att ha på mina telefoner, men ser fram emot fler nya alternativ (som tex Tizen).

Gillar också iOS7 som jag tycker lyft hela det systemet (speciellt på plattorna).

Bra med *fler* alternativ och nya ideér - inte färre.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser i dagsläget inte heller riktigt nyttan att ha en sådan här klocka och därför inget direkt intresse att köpa just nu.

Däremot så tycker jag att det är en lite tråkig inställning som du har som leder till likriktning och brist på innovation. Tycker personligen att Windows Phone är det klart trevligaste systemet att ha på mina telefoner, men ser fram emot fler nya alternativ (som tex Tizen).

Gillar också iOS7 som jag tycker lyft hela det systemet (speciellt på plattorna).

Bra med *fler* alternativ och nya ideér - inte färre.

mvh,
martin

Nu verkar det ju dock som att de kommer erbjuda tizen i stället för android, inte utöver. Hur det bidrar till valfrihet förstår jag inte alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.