Permalänk
Medlem

FX-9590 + GA-990FXA-UD3 rev4?

I teorin borde AMD FX-9590 fungera ihop med Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev4, men jag får inte ens igång BIOS.
Grafikkortet och hårdisken får dock ström. Jag har provat 3 olika gamla grafikkort.
Tangentbordet blinkar bara till vid uppstart.
Måste jag hänga på vattenkylare och termometer för att komma in i BIOS?
Eller räcker inte 750W nätaggregat för att komma in i BIOS?
Finns det någon här som fått FX-9590 att fungera med GA-990FXA-UD3 rev4?
Eller måste jag byta till ASUS ROG Crosshair V Formula-Z eller ASUS Sabertooth 990FX R2.0 990FX eller ASRock 990FX EXTREME9 eller MSI 990FXA-GD80?
Ni som byggt ihop FX-9590 med ASUS Sabertooth 990FX R2.0 990FX hur fick ni ert system att fungera, använde ni vattenkylare och 2000w?

Lyckades komma in i BIOS.
Plockade bort både grafikkort och minnen.
Då blev det ett konstant pipande.
Sen bytte jag tangentbord, skärm och kopplade in hårddisken.
Och monterade in 3st grafikkort och minnena.

Då svarade helt plötsligt dator på kanpptryckningar och BIOS poppade upp på tft-skärmen.
Då gick det att se processorn med 4,7GHz och 25-30grader.

Nu skall jag bara lyckas installera windows från USB på den nya hårddisken

It's alive! Men utan operativsystem
Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Avstängd

1. Kolla så rätt kablar från nätagget är inkopplade
2. Gör en ClearCMOS
3. Starta datorn med grafikkort och endast 1st ramsticka? Går datorn igång då?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Jag kör 9590 med Crosshair V Formula-Z funkar prima å startade direkt när jag kopplade in allt. Kan vara så att ditt moderkort behöver uppdatera bios först.

Permalänk
Medlem

FX-9590 finns med i listan för supportade processorer så det ska ju funka, men som sagt så kanske du inte har den senaste BIOS. Fast det står ju att processorn ska funka med BIOS versionen F1 som är den första om du nu har revision 4.0 av moderkortet som du sa. Nollställ BIOS med jumper eller ta bort batteriet ett tag eftersom du inte kommer in i BIOS

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

2st 8Gb DDR3 inkopplade

Jag har provat starta med 24pins och 8pins inkopplade. Jag har också provat att bara ha 24pins inkopplade
Jag har provat clearCMOS med jumper på moderkortet.
Jag har har haft 2st Crucial BallistixSport XT 8GB 1866MHz inkopplade när jag försökt starta.
Jag hade dock inte provat med bara ett minne, med det har jag gjort nu. Och det hände lika lite då.

Jag har också provat att byta PCI plats för grafikkortet. Ingen skillnad.

Det kan också tilläggas att det är mitt första bygge med AMD tidigare har jag bara bygg med Intel.
Men jag har inte hittat någon montageinstruktion för AMD varför den inte startar.

På moderkortet står det i alla fall rev4, och det hoppas jag stämmer.
Och jag har laddat hem den senaste BIOS uppdateringen, men USB-stickan blinkar bara till
när jag sätter in den. Och den blinkar till oavsett vilken USB-port jag provar.

Jag har inte provat plocka bort batteriet än.

När jag byggt Intel har jag monterat så lite delar som möjligt vid första uppstart.
Och det tycker jag borde fungera med AMD också. Eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Crosshair med 2000W?

Skrivet av Al3xswe:

Jag kör 9590 med Crosshair V Formula-Z funkar prima å startade direkt när jag kopplade in allt. Kan vara så att ditt moderkort behöver uppdatera bios först.

Hur många Watt hade du på nätaggregatet första gången du startade? Monterade du på vattenkylningen direkt?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av RS27V10:

Hur många Watt hade du på nätaggregatet första gången du startade? Monterade du på vattenkylningen direkt?

1000W har jag i min dator. Ja jag monterade på vattenkylning direkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du river allting igen och testar med minsta antal delar för ett fungerande system utanför lådan/chassit?
Moderkortsdistanser på rätt ställen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag gör alla tester utanför chassit

Jag gör alla tester utanför chassit, tills jag får igång datorn.
Jag har ny processor, nytt moderkort, nya ramminnen, nytt nätaggregat.
Tangentbordet, musen fungerar fungerar på gamla datorn.
Vad jag kommer ihåg så fungerar alla de gamla grafikkorten också.
Grafikkorten verkar i alla fall få tillräckligt med ström för att fläkten skall sätta igång.

Eftersom jag kör gammal Intel på gamla datorn så har jag inte möjlighet att
byta processor eller ramminnen.

Varför har jag då valt att byta sida från Intel till AMD?
Jo för att jag tänkte att köpa åtta AMD kärnor på 4,7GHz
istället för 4 Intel kärnor på 3GHz för att kunna 3D-modellera

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är helt dött så låter det som något fel på mobot allternativt CPU:n men det är väldigt ovanligt att CPU:n går sönder så då låter det som mobot?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Halvdött

Det är inte helt dött bara halvdött.
Grafikkorten verkar få ström i alla PCI. Hårddisken snurrar igång. Fläktar som ansluts till moderkortet snurrar normalt.
Moderkortet är bytt det förra betedde sig lika.
Jag antar att jag får ge mig på att returnera processorn också.
Kanske också bygga med exakt samma delar som någon annan fått att fungera.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RS27V10:

Det är inte helt dött bara halvdött.
Grafikkorten verkar få ström i alla PCI. Hårddisken snurrar igång. Fläktar som ansluts till moderkortet snurrar normalt.
Moderkortet är bytt det förra betedde sig lika.
Jag antar att jag får ge mig på att returnera processorn också.
Kanske också bygga med exakt samma delar som någon annan fått att fungera.

Jag själv kör med en FX 8320 på 4.3GHz utan ändring på spänningen så det är inget konstigt att ta en "sämre" FX och klocka den. Det är ju samma CPU i grunden.
Jag kör med samma mobo men revision 1.0

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

USB-sticka nr 2

Jag provade med senaste BIOS på en annan USB-sticka. Den stickan lyste lite längre men i övrigt var det ingen skillnad.

Jag har lyckats hitta en faktaruta med AMD egen testbänk, där körde de tydligen med 1000W när de plockat ihop hela systemet.
Så jag tycker att CoolerMaster GM 750W Modular borde räcka för moderkort, processor och grafikkort

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du försökt starta datorn utan kylning av CPU. Risken finns ju att du bränt CPU eller moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte varför du försökt starta datorn utan kylning av CPU. Risken finns ju att du bränt CPU eller moderkort.

Var får du detta ifrån?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hos ASrock gick det att hitta ett exempel

Hos ASrock lyckades jag hitta ett exempel på delar till ett fungerande FX-9590 system.

http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Error codes för Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev4

Nu har jag lyckats koppla in en högtalare på moderkortet.
Då får jag några beep codes.
pip_pippip_pip
Men manualen säger inget om vad de kan betyda.
I övrigt tänds numlock knappen på tangentbordet, men svarar inte på några knapptryckningar.
Skärmen visar bara sin logga.
Fläktar inkopplade till moderkortet snurrar.
Grafikkortet lyser, fläkten snurrar. Än så länge har jag bara provat med ett av grafikkorten
Hårddisken har jag inte satt in än.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Låter som du fått böjda pins på processorn.
Ta loss processorn och kolla.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

prova med att testa ett par andra minnen som inte är snabbare än 1600mhz kan vara dina 1866 som inte vill posta. pga fel timmings eller något annat

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Processorn som bråkar?

Teknikavdelningen hos återförsäljaren verkar luta åt att det är processorn som inte
vill leka med de andra delarna. De skall forska lite närmare.
För säkerhets skull så får jag väl titta på processorns pinnar ikväll.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte varför du försökt starta datorn utan kylning av CPU. Risken finns ju att du bränt CPU eller moderkort.

Finns ju säkerhetsgrej i BIOS som stänger av datorn om den blir för varm.

Jag var ju med om själv att processorn inte var nere i sockeln riktigt och då starta den ju inte tack vare det eller rättare sagt den startade om sig hela tiden utan att boota. Detta hände när jag bytte kylare. Ta loss kylaren och vik upp spaken och tryck ner processorn så mycket som går. Det kan räcka med en halv millimeter så funkar det inte

Jag hoppas för den delen att du inte fått pasta under processorn för då kan det bli kortslutning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RS27V10:

I teorin borde AMD FX-9590 fungera ihop med Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev4, men jag får inte ens igång BIOS.
Grafikkortet och hårdisken får dock ström. Jag har provat 3 olika gamla grafikkort.
Tangentbordet blinkar bara till vid uppstart.
Måste jag hänga på vattenkylare och termometer för att komma in i BIOS?
Eller räcker inte 750W nätaggregat för att komma in i BIOS?
Finns det någon här som fått FX-9590 att fungera med GA-990FXA-UD3 rev4?
Eller måste jag byta till ASUS ROG Crosshair V Formula-Z eller ASUS Sabertooth 990FX R2.0 990FX eller ASRock 990FX EXTREME9 eller MSI 990FXA-GD80?
Ni som byggt ihop FX-9590 med ASUS Sabertooth 990FX R2.0 990FX hur fick ni ert system att fungera, använde ni vattenkylare och 2000w?

Tyder på alla sätt och vis att du inte har uppdaterat bios till den nivå som krävs för processorn.
Du får se till att kontrollera vilken bios du har och vad som krävs för processorn.

För att uppdatera bios krävs en processor som moderkortet stödjer till att börja med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tyder på alla sätt och vis att du inte har uppdaterat bios till den nivå som krävs för processorn.
Du får se till att kontrollera vilken bios du har och vad som krävs för processorn.

För att uppdatera bios krävs en processor som moderkortet stödjer till att börja med.

Håller med här. Låter precis osm fel bios version. Hade samma problem när jag bytte till en 7850k med fel bios på moderkortet. Allt var bara svart men den startade. Bytte till en äldre cpu och uppdaterade och allt fungerade prima.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev4 skall stödja FX-9590 enligt Gigabyte.
Och på moderkortet står det tydligt rev 4.
Vilken BIOS jag har vet jag inte eftersom jag aldrig fått fram den.
Jag har plockat hem senast BIOSn, men den har hittills inte letat BIOS på USB-stickan.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av RS27V10:

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev4 skall stödja FX-9590 enligt Gigabyte.
Och på moderkortet står det tydligt rev 4.
Vilken BIOS jag har vet jag inte eftersom jag aldrig fått fram den.
Jag har plockat hem senast BIOSn, men den har hittills inte letat BIOS på USB-stickan.

Det står ju på deras hemsida att: To enable AM3+ AMD FX-Series CPU support, please update your motherboard with the most current BIOS found in your motherboard’s download section.

Bara för att det är Rev4 så behöver den inte komma med rätt bios. Rev kan ju vara små uppdateringar på komponenter osv.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Men eftersom jag inte har någon gammal processor att stoppa i så blir det inte lika lätt att uppdatera BIOS

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem

Enligt Gigabytes hemsida så ska det inte krävas någon uppdatering av BIOS för att det ska fungera. Så det bästa vore väl att testa moderkortet med en annan processor för att utesluta fel på moderkortet.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=4672

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Enligt Gigabytes hemsida så ska det inte krävas någon uppdatering av BIOS för att det ska fungera. Så det bästa vore väl att testa moderkortet med en annan processor för att utesluta fel på moderkortet.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=4672

Jag kommer bara inte på att jag känner någon som har en AMD3 eller AMD3+ processor. Återförsäljaren har inga begagnade AMD-processorer heller.
Men kanske kan jag klura ut vad beepkoderna betyder.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Medlem
Skrivet av RS27V10:

Jag kommer bara inte på att jag känner någon som har en AMD3 eller AMD3+ processor. Återförsäljaren har inga begagnade AMD-processorer heller.
Men kanske kan jag klura ut vad beepkoderna betyder.

Här har du vad dom betyder, dock vet jag inte om det är samma för alla gigabyte kort.

http://www.gigabyte.com/support-downloads/faq-page.aspx?fid=8...

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Tittade till pinnarna på processorn, de verkade ok. Kände efter på processorn en extra gång när jag satte tillbaka den,
för att känna efter så var ordentligt nertryckt. Det verkade vara ordentligt nertryck.

Det skulle kunna stämma att beepkoden är: lång kort kort kort. Då skulle det kunna vara grafikkortet.
Men det gamla grafikkortet fungerade förut i den gamla datorn.
Men 7st korta för keyboard error hör jag inte, trots att tangentbordet inte svarar på knapptryckningar?
Kan tangentbordet vara beroende av grafikkortet?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular