Min CPU´s temperatur går upp i taket när jag överclockar till 3,6 med mitt intel core i7 3.5 (Haswell)

Permalänk

Min CPU´s temperatur går upp i taket när jag överclockar till 3,6 med mitt intel core i7 3.5 (Haswell)

Hej!

Jag har ett problem, jag kan inte överklocka min processor pga, när jag höjer den med 0,1 ghz och kör Prime95 går temperaturen upp i taket (68-72C)

Och detta hände även fast min cpu fläkt kör på max!

vad är det för fel? Är det fel att kontakta Inet där jag köpt den? Den är väldigt ny

Intel core i7 4770k 3.5 ghz

Tack på för hand och för snabba svar / Adam

När jag kör After Effects så ligger minne använding i aktivitetshanteraren på över 90% medans processorn ligger på 0-2% hur kan mina 16gb RAM minne ligga på 80% när jag bara har Chrome uppe? Såg det nu

Permalänk
Medlem

Hur mycket volt slänger du på den egentligen?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EastmountainH:

Hej!

Jag har ett problem, jag kan inte överklocka min processor pga, när jag höjer den med 0,1 ghz och kör Prime95 går temperaturen upp i taket (68-72C)

Och detta hände även fast min cpu fläkt kör på max!

vad är det för fel? Är det fel att kontakta Inet där jag köpt den? Den är väldigt ny

Intel core i7 4770k 3.5 ghz

Tack på för hand och för snabba svar / Adam

När jag kör After Effects så ligger minne använding i aktivitetshanteraren på över 90% medans processorn ligger på 0-2% hur kan mina 16gb RAM minne ligga på 80% när jag bara har Chrome uppe? Såg det nu

Vilken kylare har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Sen är 68-72C inte "taket". Med standardkylare är det helt normalt. Med mer överklockning har folk fått 95-100C med prime95. Själv får jag 80C med prime95 @4.4Ghz och 1.2V med min Noctua-kylare och jag tycker det är helt ok då jag inte kör 100% belastning på processorn hela dagarna.

När det gäller minnesanvändningen så kan vissa bakrundsprogram ta mycket minne efter ett tag. Det borde du kunna i Aktivitetshanteraren. Hos mig har jag sett minnesåtgång upp till 60% när jag har haft Samsung link ett antal dagar.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Hej!

Jag har inte ändrat något i hur mycket volt den ska få, så det borde va standard

Permalänk

Vi läste att max temperaturen var ca 70C, och i bios stod det att det var 70 men ifall du kann få de till 90C så funkar säkert det,

Men det konstiga är ju att jag bara överklockar den från 3.5 till 3.6 och den går upptill 70C när jag kör prime95? Borde inte det vara när jag kommer upp i överklockningen 4.2 ungefär?

Min kompis har en betydligt sämre processor och när han överklockade till 4.2 och hans gick knappt över 40C?

Vad kan det va för fel?

tack för ditt svar / Adam

Permalänk
Medlem

Har du satt på kylpastan rätt på ditt, förhoppningsvis, nya kylare?

Jag har 4770k stabilt på 4.6ghz, och toppar 80c ungefär (noctua kylare, den som är klassad som utmärkt på sweclockers).
Och så använde jag mig av den lite dyrare kylpastan (inte den som följde med noctua kylaren)

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad ligger temperaturen på om du kör samma test utan överklockning?

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer när processorn är oclockad? Obelastad och i prime

Edit: ovanstående han före

Visa signatur

CPU: i7 920 4 Ghz | Mobo: GA-X58A-UD5 | RAM : 6 GB DDR3 | GPU: Powercolor 7970 | SSD: Samsung 840 Pro Series 120GB | PSU: Corsair 750 w | Case: Antec P182 | Monitor: Asus VG278HE 144 hz | Keyboard:Corsair Vengeance K70 | Mouse : QPAD 5K | HDD: < 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EastmountainH:

...Vad har din kompis för processor som är betydligt sämre?

På vilket sätt överklockar ni? Det låter som att hans processor är antingen en äldre Intel eller en AMD och i bägge fallen överklockar du med baseclock (och multi såklart) istället för med multiplier, att haswell blir varma är ett faktum men om du inte heller reglerar spänningen själv så har du ingen aning om hur mycket moderkortet känner för att slänga på prollen.

Sen så kan du ju inte säga att "dessa temperaturer borde den inte komma upp i förrän vid ~4,2, det är helt upp till hur just precis "bra" din enskilda processor är, just temperaturerna är extra åtskilda när det gäller ivy och haswell men den stora tanken är väl att ju högre spänning desto högre temperatur, logic:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

4770k boostar ju 3.9 stock, svårt att se nöje med att ta upp den till 3.6 i det läget. Men visst kör du boost och en OC så.

Jag kör min i Sign, ligger runt 70 när jag spelar CPU tunga spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk

Hur mycket volt får din processor? Titta i hwmonitor. Gör en manuell oc. Använd ej färdiga profiler på mb. Har dåliga erfarenheter av detta. Finns en utmärkt guide här på sweclockers som behöver få mera beröm http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Ska du överklocka, satsa på en ännu bättre kylare.
har dina minnen en xmp profil. Använd den!

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte använt dig av AI suit överklockningen!
Provade den för att se vad den satte min gamla 4770K på och jag landade på 4.2Ghz @1.5V
Klockade jag i BIOS så kunde jag pressa upp den till 4.7-4.8 @1.38Vcore

Så mjukvaru klockning är väldigt opålitligt IMO

Permalänk

Det står 0,888 V i HWmonitor?

Permalänk

Vi gjorde oöverklockningen i bios, och just nu när jag inte överclockar ligger volten på 0,888 V

Permalänk
Medlem

Det är normaltemp och inte max, även om det står att det är "max". På Intels arkiv sida så
ser man att i princip alla deras processorer så står det Tcase max temp och brukar ligga på 70-73C ungefär.
Trycker man där så står det "Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader).".
Alltså är det inte processorn i sig som dom menar här i alla fall som jag uppfattar det.
Som sagt normaltemp är det du har, själv ligger jag på 65-70C när jag spelar men kan gå upp i 80C i extremt
cpu krävande spel då men ganska sällan, det gör även dom flestas Intel cpuer som kör på den vanliga kylaren som följer med

Permalänk
Avstängd

68-70grader på en i7 4770k är inte alls dåliga temperaturer. kom tillbaks om tempen stiger upp i 90-99grader då är det dåliga temps. har dessutom varit med om exemplar som har dåliga ihs som blivit 89-99grade i stock hastigheter) Jag har för mig att min med vattenkylning gick upp i 68grader vid normal(stock speed) nu ligger jag på 95grader med en vcore på 1,225 i 4,6ghz men eftersom den inte ligger så högt vid normalt spelande utan då endast 70grader så har jag inte brytt mig mer, ska snart ändå ersätta den med en i7 4930k (komplett dator) som jag har ståendes för stunden.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Hej!

jo jag har hört att 70 grader inte är så mycket men v har ju bara överclockat till 3,6?? Då borde den väll inte ändras så mycket?

Permalänk
Skrivet av EastmountainH:

Hej!

jo jag har hört att 70 grader inte är så mycket men v har ju bara överclockat till 3,6?? Då borde den väll inte ändras så mycket?

Vad ligger tempen på under load när du kör stock settings?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Skrivet av EastmountainH:

Hej!

jo jag har hört att 70 grader inte är så mycket men v har ju bara överclockat till 3,6?? Då borde den väll inte ändras så mycket?

Vad händer? Får du någon ordning på det?

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |