Permalänk
Inaktiv

Rädda GTX 690

Igår försökte jag montera en ny kylare (Twin Turbo 690) på mitt GTX 690 då jag började bli trött på ljudnivån, efter att ha gjort allting precis som man ska, med isolertejp kylkuddar på rätt ställe och hela köret petade jag in kortet i datorn och allt var frid och fröjd. Mycket bra kylare med schysst ljudnivå.
Då allt verkade vara rätt och riktigt med bra temperaturer startade jag igång lite spel för att se hur den hanterade lite tyngre belastning. Temperaturerna på båda kärnorna mättes och allt såg bra ut
Helt plötsligt blev skärmen svart och grafikkortet ville inte starta igen! Något verkar dött och avlidet men jag kan inte se något som ser fel ut... Fläktarna snurrar och kortet lyser så det är ju någon hemma verkar det som...

Jag misstänker att det sitter någon VRM någonstans som blev för varm eller dylikt, kan även vara så att kylaren var dåligt isolerad (det sitter något plastmaterial på undersidan) och något lyckades komma i kontakt på fel sätt. Standardkylaren är återmonterad men det hjälpte inte.

Finns här någon som har en aning om något man kan testa som skulle kunna fungera eller som kanske vet var man skulle kunna titta på just dessa kort?

Om inte annat kanske det är bäst att utfärda lite av en varning för kylaren då den inte riktigt verkar duga.

Permalänk
Medlem

Ja, något på kortet måste ha gått sönder. Det är ju trots allt på eget bevåg som man monterar eftermarknadskylare på detta sätt.
Jag har inga direkta lagningstips tyvärr, då mina elektronikkunskaper på den nivån saknas.
Jag lider verkligen med dig. Inte skoj.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Igår försökte jag montera en ny kylare (Twin Turbo 690) på mitt GTX 690 då jag började bli trött på ljudnivån, efter att ha gjort allting precis som man ska, med isolertejp kylkuddar på rätt ställe och hela köret petade jag in kortet i datorn och allt var frid och fröjd. Mycket bra kylare med schysst ljudnivå.
Då allt verkade vara rätt och riktigt med bra temperaturer startade jag igång lite spel för att se hur den hanterade lite tyngre belastning. Temperaturerna på båda kärnorna mättes och allt såg bra ut
Helt plötsligt blev skärmen svart och grafikkortet ville inte starta igen! Något verkar dött och avlidet men jag kan inte se något som ser fel ut... Fläktarna snurrar och kortet lyser så det är ju någon hemma verkar det som...

Jag misstänker att det sitter någon VRM någonstans som blev för varm eller dylikt, kan även vara så att kylaren var dåligt isolerad (det sitter något plastmaterial på undersidan) och något lyckades komma i kontakt på fel sätt. Standardkylaren är återmonterad men det hjälpte inte.

Finns här någon som har en aning om något man kan testa som skulle kunna fungera eller som kanske vet var man skulle kunna titta på just dessa kort?

Om inte annat kanske det är bäst att utfärda lite av en varning för kylaren då den inte riktigt verkar duga.

Om du inte får igång kortet alls kan det ev gå att väckas med bakning i ugn!? Finns ett par trådar om detta i Övrigt-delen här på forat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du inte får igång kortet alls kan det ev gå att väckas med bakning i ugn!? Finns ett par trådar om detta i Övrigt-delen här på forat.

Jag säger samma, baka i ugn om inget annat fungerar!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kokkojambo:

Ja, något på kortet måste ha gått sönder. Det är ju trots allt på eget bevåg som man monterar eftermarknadskylare på detta sätt.
Jag har inga direkta lagningstips tyvärr, då mina elektronikkunskaper på den nivån saknas.
Jag lider verkligen med dig. Inte skoj.

Nä, riktigt träligt. Helt galet att det dog efter ett tag också... Det snurrade riktigt schysst i flera minuter innan det sa *poff*. Det hade varit gött om man kunde skymta vad som var fel!

Permalänk
Medlem

För mig var et ett kylfläns som tog i chippet

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Nä, riktigt träligt. Helt galet att det dog efter ett tag också... Det snurrade riktigt schysst i flera minuter innan det sa *poff*. Det hade varit gött om man kunde skymta vad som var fel!

Det är antagligen kylningen på just VRM som gett sig alternativt en kombo av olika grejer, riktigt 100% på vad som hände blir vi nog inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du hemförsäkring? Jag skadade ett grafikkort fysiskt för ett par år sen och fick det ersatt på "drulle".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Har du hemförsäkring? Jag skadade ett grafikkort fysiskt för ett par år sen och fick det ersatt på "drulle".

Skulle detta gå även om han bytt kylare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Igår försökte jag montera en ny kylare (Twin Turbo 690) på mitt GTX 690 då jag började bli trött på ljudnivån, efter att ha gjort allting precis som man ska, med isolertejp kylkuddar på rätt ställe och hela köret petade jag in kortet i datorn och allt var frid och fröjd. Mycket bra kylare med schysst ljudnivå.

.....

Har du testat med att montera tillbaka den original kylaren? Om jag skulle gissa på något skulle jag gissa på att en kylfläns har kommit i kontakt med något den inte borde och eventuellt kortslutit kortet. Som andra ovanför mig har sagt kan du alltid testa med att baka kortet om inget annat funkar.

Side note: Hade liknande symptom på en tidigare build och då var det PCI-E porten på moderkortet som hade gått sönder så du kan ju alltid testa att montera kortet i en annan dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bandite:

Har du hemförsäkring? Jag skadade ett grafikkort fysiskt för ett par år sen och fick det ersatt på "drulle".

Jag har tyvärr inte sådan finförsäkring. Som student kör jag på det billigaste Jag kollade lite med min vanliga försäkring men den täcker inget ^^

Skrivet av Mackan32:

Har du testat med att montera tillbaka den original kylaren? Om jag skulle gissa på något skulle jag gissa på att en kylfläns har kommit i kontakt med något den inte borde och eventuellt kortslutit kortet. Som andra ovanför mig har sagt kan du alltid testa med att baka kortet om inget annat funkar.

Side note: Hade liknande symptom på en tidigare build och då var det PCI-E porten på moderkortet som hade gått sönder så du kan ju alltid testa att montera kortet i en annan dator.

Har klämt tillbaka standardfläkten, fungerade tyvärr inte det heller. Datorn startar med grafikkortet i och man kan ju logga in med fjärrskrivbord och titta under enhetshanteraren och den hittar inte ens kortet

Tittade noga över alla komponenter på kortet och det finns inget som ser skadat eller bränt ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Skulle detta gå även om han bytt kylare?

Det tycker jag, jag gjorde allt rätt. Det är väl jämförbart med att du hänger upp en gardinstång hemma som är felkonstruerad så den faller ner på en fin vas eller dylikt, inte ditt fel.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag har tyvärr inte sådan finförsäkring. Som student kör jag på det billigaste Jag kollade lite med min vanliga försäkring men den täcker inget ^^

Har klämt tillbaka standardfläkten, fungerade tyvärr inte det heller. Datorn startar med grafikkortet i och man kan ju logga in med fjärrskrivbord och titta under enhetshanteraren och den hittar inte ens kortet

Tittade noga över alla komponenter på kortet och det finns inget som ser skadat eller bränt ut

Har dina föräldrar en sådan försäkring? Kan ju gå via dem isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 750D | Intel Core i7-3770K 4.6 GHz delidded & lappad | XSPC Raystorm D5 RX360 - RX240 | Gigabyte G1-Killer Series G1.Sniper 3 | G.Skill Ares 16 Gb 1866 Mhz | Corsair AX 1200W Gold | Intel 520 SSD 120 Gb - Samsung 830 256 Gb | x 2 Palit Geforce GTX 680 4GB + x1 MSI Twin Frozr GTX 680 4Gb | QNIX 27" 2560x1440 120hz | Logitech G700 | Logitech G110

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quinzy905:

Har dina föräldrar en sådan försäkring? Kan ju gå via dem isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är möjligt, känns dock lite fult då de bor på andra sidan Sverige men det kanske går att göra så Skall höra efter!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kanske är möjligt, känns dock lite fult då de bor på andra sidan Sverige men det kanske går att göra så Skall höra efter!

Måste ju vara din far som är ägare till kortet för ett sådant kort har väl inte du råd med lycka till!

Visa signatur

Corsair 750D | Intel Core i7-3770K 4.6 GHz delidded & lappad | XSPC Raystorm D5 RX360 - RX240 | Gigabyte G1-Killer Series G1.Sniper 3 | G.Skill Ares 16 Gb 1866 Mhz | Corsair AX 1200W Gold | Intel 520 SSD 120 Gb - Samsung 830 256 Gb | x 2 Palit Geforce GTX 680 4GB + x1 MSI Twin Frozr GTX 680 4Gb | QNIX 27" 2560x1440 120hz | Logitech G700 | Logitech G110

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quinzy905:

Måste ju vara din far som är ägare till kortet för ett sådant kort har väl inte du råd med lycka till!

Haha Det kortet kunde jag dock inte dra, de har bara "vanlig" försäkring. Attans. Kanske kan köpa mig en egen drulleförsäkring, det var typ gratis som student.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Kanske är möjligt, känns dock lite fult då de bor på andra sidan Sverige men det kanske går att göra så Skall höra efter!

Ett förslag som redan nämnts är att testa med ett annat grafikkort i din dator alternativt testa dit 690 i en annan dator för att se att det är grafikkortet och inte något på moderkortet som gett upp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Ett förslag som redan nämnts är att testa med ett annat grafikkort i din dator alternativt testa dit 690 i en annan dator för att se att det är grafikkortet och inte något på moderkortet som gett upp.

Jag har testat både andra grafikkort och grafikkortet i andra datorer. Kört hursomhelst, men tack för tipset

Var iaf och köpte ett nytt idag så det blir något datorspelande av. Hittade ett R9 290 PCS+ på webbhallen för ~3500 vilket satt perfekt i datorn. Kan köra på 1200 / 1400 också vilket vart rätt trevligt. Fick skruva ner inställningarna en hel del men det vart betydligt tystare!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Skulle detta gå även om han bytt kylare?

Skrivet av anon81912:

Det tycker jag, jag gjorde allt rätt. Det är väl jämförbart med att du hänger upp en gardinstång hemma som är felkonstruerad så den faller ner på en fin vas eller dylikt, inte ditt fel.

Drullen täcker fel som du gör. T ex monterar grafikkort fel, spiller vatten i datorn, sparkar omkull datorskärmen etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att skruva dit egen kylare på grafikkort är alltid en bitch. Inte värt mödan och risken när det gäller ett så pass dyrt grafikkort. Då är det bättre att försöka få en shjysst eftermarknads-kylare monterad ifrån fabrik - vilket de flesta kort ändå har nu för tiden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Att skruva dit egen kylare på grafikkort är alltid en bitch. Inte värt mödan och risken när det gäller ett så pass dyrt grafikkort. Då är det bättre att försöka få en shjysst eftermarknads-kylare monterad ifrån fabrik - vilket de flesta kort ändå har nu för tiden.

Mjo, har dock gjort det flera gånger och vet hur man gör. I detta fallet var dock kylaren defekt, vilket jag inte räknade med :(. Tur att jag inte köpte vattenkylning och fick defekta block iaf, hade ju varit riktigt tråkigt med så dyra block och prylar!

Permalänk
Medlem

Känns som en ESD skada faktiskt om nu temperaturerna var rätt på VRM dvs.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av scienta:

Att skruva dit egen kylare på grafikkort är alltid en bitch. Inte värt mödan och risken när det gäller ett så pass dyrt grafikkort. Då är det bättre att försöka få en shjysst eftermarknads-kylare monterad ifrån fabrik - vilket de flesta kort ändå har nu för tiden.

GTX 690 finns endast med referenskylare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Mjo, har dock gjort det flera gånger och vet hur man gör. I detta fallet var dock kylaren defekt, vilket jag inte räknade med :(. Tur att jag inte köpte vattenkylning och fick defekta block iaf, hade ju varit riktigt tråkigt med så dyra block och prylar!

Japp, alltid tråkigt när det händer! Jag hoppas det går bättre för dig med det nya kortet! Och/eller att du får igenom försäkringen!

Skrivet av HurMycket:

GTX 690 finns endast med referenskylare.

Ja, jo. Men för kort där det faktiskt finns, såklart!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Montera orginal kylaren och skicka in på garantin.

VRM bryter innan dom brinner upp, har dom brunnit så är det fel på kortet. Och vem vet, det kanske hade pajjat om du ej bytt kylare också. Så kör på garantin bara.