Permalänk
Medlem

Ny kylning till i7 3770k

Godkväll!

Behöver hjälp med att välja ny kylare till mitt clockade 3770k. Har Antec Kuhler H2O 620 just nu men får temperaturer uppemot 80 grader i load.

Jag tittade lite på olika slutna vattensystem men känner att jag behöver hjälp med att välja. Kanske är luftkylning att föredra?

Kom också gärna med förslag på bra fläktar som kan ersätta dom medföljande.

Pris är inte så viktigt.

Tack på förhand!

Permalänk

God Förmiddag!
80 grader i 100% är inte onormalt.
Kylaren du har.... om den är rätt monterad och "lagom" med kylpasta av god kvalité bör klara av jobbet.
En uppgradering till ex Corsair h110i alt h100i ger ju lite mera vatten i systemet samt större kylningseffekt (större kylare)

Dock skulle saken underlätta om du redogjorde för clockhastighet och vcore du har. Vilken såklart påverkar temperatur extremt mycket.

(:

Visa signatur

|ASUS RAMPAGE IV EXTREME X79 S-2011 EATX | Intel i7 4930K @4.7GHz | Corsair H110i | 32GB Corsair Dominatior Platinum 1866MHz | Nvidia GeForce GTX 780Ti|Corsair Force GT 240GB SSD| Corsair AX 1200i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleBolleBus:

God Förmiddag!
80 grader i 100% är inte onormalt.
Kylaren du har.... om den är rätt monterad och "lagom" med kylpasta av god kvalité bör klara av jobbet.
En uppgradering till ex Corsair h110i alt h100i ger ju lite mera vatten i systemet samt större kylningseffekt (större kylare)

Dock skulle saken underlätta om du redogjorde för clockhastighet och vcore du har. Vilken såklart påverkar temperatur extremt mycket.

(:

Tack för ditt svar. Jodå, den är rättmonterad och jag kör med kylpastan mx-4. Klockfrekvensen är 4.4GHz och vcore ligger på 1.2V just nu.

Jag har kikat på följande kylare då de har cirkulerat runt i olika trådar men alla verkar ha olika åsikter om dessa.
Corsair Hydro H110
Noctua NH-D14
Phanteks PH-TC14PE

Vet du kanske om Coolermaster- och NZXT-vattenkylare är nått att ha?

Permalänk

Köp en rejäl Noctua som NH-D14 som du länkade eller den med 2 stycken "liggande" 140mm fläktar.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Tack för ditt svar. Jodå, den är rättmonterad och jag kör med kylpastan mx-4. Klockfrekvensen är 4.4GHz och vcore ligger på 1.2V just nu.

Jag har kikat på följande kylare då de har cirkulerat runt i olika trådar men alla verkar ha olika åsikter om dessa.
Corsair Hydro H110
Noctua NH-D14
Phanteks PH-TC14PE

Vet du kanske om Coolermaster- och NZXT-vattenkylare är nått att ha?

Phanteks är ju det som är svalast men bryr dig om utseende hade jg utan tvekan tagit en titt på BeQuiet's kylare, jag personligen tycker dom är grymt snygga och dom håller lika temperaturer med D14 och krossar h100i i ljudnivå:)

Problemet med 240mm radiatorer är ju att det är sällan slangarna blir optimala för frontmontering och att suga in luft från toppen ha jag aldrig sett som en fördel.

I min mening är luftkylning att föredra när man har ett större chassi där man inte behöver leda bort värmen från mitten.

Sen är det ju bara att se till att man har tillräckligt med utrymme för kylaren och att luftflödet både snabbt får ur varmluften men även att kylaren får lite friskluft och inte endast uppvärmd från grafikkorten när man har en kylare med "vanliga" axiala fläktar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

80 grader i full load med den clocken får anses fullt godkänt. Ligger på liknande temps med samma kylning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Phanteks är ju det som är svalast men bryr dig om utseende hade jg utan tvekan tagit en titt på BeQuiet's kylare, jag personligen tycker dom är grymt snygga och dom håller lika temperaturer med D14 och krossar h100i i ljudnivå:)

Problemet med 240mm radiatorer är ju att det är sällan slangarna blir optimala för frontmontering och att suga in luft från toppen ha jag aldrig sett som en fördel.

I min mening är luftkylning att föredra när man har ett större chassi där man inte behöver leda bort värmen från mitten.

Sen är det ju bara att se till att man har tillräckligt med utrymme för kylaren och att luftflödet både snabbt får ur varmluften men även att kylaren får lite friskluft och inte endast uppvärmd från grafikkorten när man har en kylare med "vanliga" axiala fläktar:)

Intressant!

Jag vill ha det svalare och bryr mig inte så mycket hur det kommer se ut.

Just nu har jag ett Fractal R4 som jag har tänkt sätta en 240/280mm radiator med fyra fläktar i toppen. Vilket är egentligen bättre, att den blåser in luft eller ut? Kan tillägga att det sitter ett GTX780 med referenskylare som blåser ut.

Känns som att de flesta här på forumet föredrar luftkylning, men jag är lite osäker på hur trångt (och tungt) det kommer bli med ett Noctua NH-D14.

Jag skulle ju kunna flytta tillbaka grejerna till mitt Lian Li PC-A70 som bara ligger och dammar nu. Superrymligt- och svalt chassi. Orsaken till att jag bytte från första början var att det bildades irriterande vibrationer i chassit som jag inte kunde bli av med (nu i efterhand tror jag att det var pumpen i radiatorn som var boven i dramat).

Skrivet av highsound:

80 grader i full load med den clocken får anses fullt godkänt. Ligger på liknande temps med samma kylning.

Ok. Det är många användare på forumet som har betydligt lägre temperaturer, och jag känner att jag vill försöka sänka mina om möjligt.

Permalänk
Medlem

AIO kylarna är inte något vidare i min mening, du tjänar kanske två tre grader men det anser inte jag att det är värt för de för ett sånt sabla oväsen, och skall man nu överklocka till "extrema" nivåer så bygger man ett vattenkylnings system från scratch istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1699048

kolla försäkerhets skull att det inte uppstår konflikt mellan RAM höjd samt graffik kort. Om din PCE plats är nära CPUn så är det möjligt att någon av de där kylarna tar upp så mycket plats att du inte kan få dit ditt graffik kort....annars...

Bara och välja den du tycker ser bäst ut, prestandan mellan dessa kylare är likvärdiga, så när som på någon enstaka grad här och där.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer att tjäna mycket på att byta kylare. Känner du dig äventyrslysten kanske du kan testa att delida proppen. Då tjänar du 20-25 grader

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

80°C vid 4.4 GHz är rätt dåligt. Prova montera om kylaren, att byta till nån annan lär inte hjälpa särskilt mycket...antingen sitter din nuvarande halvdant eller så har du ett dåligt exemplar av processorn.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

80°C vid 4.4 GHz är rätt dåligt. Prova montera om kylaren, att byta till nån annan lär inte hjälpa särskilt mycket...antingen sitter din nuvarande halvdant eller så har du ett dåligt exemplar av processorn.

Jag är helt hundra på att min kylare är monterad korrekt. Kan vara så att processorn är kass, som du säger.

Jag provar med en luftkylare så får vi se. Tack för alla svar.

Permalänk

Riktig vattenkylning tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Riktig vattenkylning tycker jag.

Det är nog lite överkurs för min del.

Permalänk
Skrivet av pika:

Det är nog lite överkurs för min del.

Nä då det trodde jag med för ett tag sen men nu gör man inget annat än grejar med vattenkylning.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Precis som Gunner357 säger så är det enda rätta att skaffa custom vatten om du skall klocka och vill ha bra temp, dock kostar det ju en slant.

Annars kan jag starkt rekommendera Phanteks kylaren, kör med en själv och är grymmt nöjd.
Vad gäller platsen i ett R4 chassi så är det inga problem, har min monterad i ett R3 som är aningen mindre än R4.
Dock så bör du tänka på vad du har för minnen och moderkort, på mitt hamnar minnena under första fläkten vilket gör att jag bara kan använda 120mm fläktar.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts skaffa riktig vattenkylning istället för att spendera mer pengar på AIO skit. Sätta ihop vattenkylning är lättare än vad dom flesta tror.

Permalänk
Medlem

1,2 Volt och 4,4 Ghz och 80 grader i load med vatten. Jag vet inte men jag tycker det låter rätt högt.

Jag kör min 3570k i 4,3 med 1,2 Volt och ligger som max runt 60 grader i BF4med en Noctua NH-U9B, i Prime 95 mellan 60-70 grader.
I 4,6 Ghz och 1,3 Volt ligger den i BF4 runt 70 C och Prime 95 runt 80 C. Det känns som om att du "borde" få bättre temps än vad jag har. Kolla kylpastan/monteringen igen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

1,2 Volt och 4,4 Ghz och 80 grader i load med vatten. Jag vet inte men jag tycker det låter rätt högt.

Jag kör min 3570k i 4,3 med 1,2 Volt och ligger som max runt 60 grader i BF4med en Noctua NH-U9B, i Prime 95 mellan 60-70 grader.
I 4,6 Ghz och 1,3 Volt ligger den i BF4 runt 70 C och Prime 95 runt 80 C. Det känns som om att du "borde" få bättre temps än vad jag har. Kolla kylpastan/monteringen igen.

Ja något är inte som det ska. Skadar ju inte att prova montera om den innan jag beställer nytt.