Permalänk
Inaktiv

"Eftersläpande" mus & suddig text

Hej!

Jag har nu fått igång min dator som krånglade en del. Jag ber om ursäkt då jag vet att det finns liknande trådar men inte med 2 av samma problem i en tråd.

Nu har jag min LCD TV 32" Andersson som jag kör med HDMI i datorn. Jag har 2 problem precis som titeln säger:

- Min mus är lite "eftersläpande" när jag rör musen, det handlar inte om mouseacceleration tror jag utan det är mer delay. Musen är en vanlig "skit"mus men det fungerade i min Macbook.

- Texten är suddig när jag kollar på skärmen, jag har hört att det ska finnas någon iställning som gör att TV körs i "PC" mode men hittar inget om detta, någon som har något tips gällande båda problemen?

Permalänk

Delay på musen brukar de vara lite när man kör över TV'n, blir aldrig riktigt lika bra som direkt i datorn. ( jag har aldrig lyckats iaf )

Grynig eller suddig text och bild kan bero på upplösningen prova ändra upplösning och prova dig fram tills du tycker det är bra
Kolla också vilken Hz TVn klarar av och öka den så mycket det går i grafikkortets kontrollpanel. 59Hz / 60Hz / 70 / 80 / 90 / 100 / 120 ..osv.. osv..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Hej! Tack för svaret, har självklart kikat på upplösningar men finner ingen som passar så bra.

Fler tips någon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon145934:

Hej! Tack för svaret, har självklart kikat på upplösningar men finner ingen som passar så bra.

Fler tips någon?

Kör du inte med den upplösning som är rekommenderad på TV:n blir det suddigt! Kolla vad den ska köras på och se om du kan ställa in detta i burken (datorn)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av anon145934:

Hej! Tack för svaret, har självklart kikat på upplösningar men finner ingen som passar så bra.

Fler tips någon?

Jag körde med HDMI på min TV och jag bytte till skitiga VGA för att det vart MYCKET bättre enligt mig. Inget släpande, inget delay ingen suddig text. Testa det iaf.

Visa signatur

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crimsnmonkey:

Jag körde med HDMI på min TV och jag bytte till skitiga VGA för att det vart MYCKET bättre enligt mig. Inget släpande, inget delay ingen suddig text. Testa det iaf.

Tack du Testat, dock utan samma resultat som du :/

Permalänk
Inaktiv

Har försökt massor utan resultat, någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Har försökt massor utan resultat, någon som har någon idé?

Antagligen har TVn väldigt hög inputlag, därför släpar musen. Detta går i så fall inte att åtgärda.

Att bilden blir förvrängd och suddig beror nog på så kallad Overscan.

Hur man stänger av den brukar skilja ganska mycket från olika modeller.
På LG ligger inställningen gömd i att man ändrar till en annan Aspec Ratio (typ Original istället för 16x9 eller något sånt).

På en av mina Panasonic TV fanns det ett läge som heter Computer mode, som i sin tur gjorde att jag kunde slå av Overscan.

Vet ej hur man gör på Andersson, men det borde väl bara vara att ringa NetOnNet (eller chatta med kundtjänst) och fråga?
NetOnnet brukar vara snabba och hjälpsamma i chatten enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Har försökt massor utan resultat, någon som har någon idé?

Vad använder du för grafikkort? Funkar det bra med andra skärmar? Vad kör du med för upplösning?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon145934:

Hej!

Jag har nu fått igång min dator som krånglade en del. Jag ber om ursäkt då jag vet att det finns liknande trådar men inte med 2 av samma problem i en tråd.

Nu har jag min LCD TV 32" Andersson som jag kör med HDMI i datorn. Jag har 2 problem precis som titeln säger:

- Min mus är lite "eftersläpande" när jag rör musen, det handlar inte om mouseacceleration tror jag utan det är mer delay. Musen är en vanlig "skit"mus men det fungerade i min Macbook.

- Texten är suddig när jag kollar på skärmen, jag har hört att det ska finnas någon iställning som gör att TV körs i "PC" mode men hittar inget om detta, någon som har något tips gällande båda problemen?

Du har inte ett NVidia kort där du aktiverat FXAA i global settings?
Då kan man få suddig text.

Annars är får du ta till manualen för din TV, det kan även vara så att panelen i din TV helt enkelt inte är skarpare än så eftersom den är anpassad för TV så behövs det inte så skarp bild.