Permalänk

Vad är Unified shaders?

Hej, det här kanske låter som en dum fråga men vad är Unified shaders och hur viktigt är det? Tänker nämligen köpa antigen ett msi gtx 750ti gaming eller ett msi gtx 660 gaming och undrar vilket som passar bäst för spel?
660 hade tydligen 940 shaders och 750ti 640st, hur stor skillnad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JumpyWizard:

Hej, det här kanske låter som en dum fråga men vad är Unified shaders och hur viktigt är det? Tänker nämligen köpa antigen ett msi gtx 750ti gaming eller ett msi gtx 660 gaming och undrar vilket som passar bäst för spel?
660 hade tydligen 940 shaders och 750ti 640st, hur stor skillnad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte stirra blint på antalet beräkningskärnor. Kolla benchmarks istället.
Personligen hade jag kört ett 750ti.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ok tack, ska göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JumpyWizard:

Ok tack, ska göra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på benchmark och ta ett beslut sedan. Lite inte blint på folk. Det är dina pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JumpyWizard:

Hej, det här kanske låter som en dum fråga men vad är Unified shaders och hur viktigt är det? Tänker nämligen köpa antigen ett msi gtx 750ti gaming eller ett msi gtx 660 gaming och undrar vilket som passar bäst för spel?
660 hade tydligen 940 shaders och 750ti 640st, hur stor skillnad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Grovt förenklat är en shader en processorkärna på ett grafikkort. Unified betyder att samma kärna tar hand om både vertex och pixel, något som tidigare var separerat. De är fortfarande separerade i många GPUer till mobiltelefoner.

Vi kan fortsätta med analogin och jämföra det med antalet kärnor på en vanlig CPU. Vi kan snabbt konstatera att fler kärnor generellt är bra men att det långt ifrån är allt. Även arkitektur och klockfrekvenser är väldigt viktiga. Det är faktiskt mycket svårare att lista ut hur ett grafikkort presterar baserat på antalet kärnor än en vanlig CPU. Speciellt när andra faktorer som ROPs och minnesbandbredd också har en stor påverkan på prestandan. Så inte ens inom samma serie med samma arkitektur är antalet kärnor ett pålitligt sätt att avgöra prestandan.

Det absolut bästa sättet att avgöra prestanda på grafikkort är att titta på tester. I det här fallet är GTX 660 snabbare då 750 Ti presterar likvärdigt med ett 650 Ti. Så om du inte behöver den lägre strömförbrukningen hos 750 Ti så är GTX 660 ett bättre val. Kan du vänta ett tag så kommer snart AMD R7 265 som ska kosta typ 1200 kr är det sagt och det presterar ganska exakt som ett GTX 660 men med ett lägre pris. Verkar som de billigaste GTX 660 går på 1500 kr så det är 300 kr att spara. Skulle dessutom inte förvåna mig om Nvidia sänker priserna för att matcha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24