Permalänk
Medlem

Hjälp med att äverklocka MSI GT683DX

Hej

Har haft min MSI-GT683 ett tag nu och börjar känna att den inte riktigt har samma prestanda som tidigare. Har format datorn för att ge den en nystart men det har inte hjälpt så mycket som jag velat.

Jag har förståelse för att prestandan blir sämre med tiden och att man till slut behöver byta ut produkten. Varför jag skriver här är för att jag behöver hjälp med att överclocka datorn för att se om jag kan få den att fungera ett tag framöver eller om jag ska sälja/återvinna den.

Datorn:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/140459-m...

Info om vad jag gjort hittills:
Har installerat SiSoftware Sandra för att se om jag har de senaste BIOS och för att efter klockningen se om allt är som det ska.

När jag startar datorn trycker jag på Delete som anges vid uppstart. När jag kommer in i BIOS får jag inte fram den bild jag egentligen vill ha... Sidan är grå och samtliga funktioner ger mig bara möjlighet till enable eller disable.

Här är en bild på hur det ser ut(Inte jag som tagit bilden)
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/05/08213005265l....

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få fram CELL Menu eller är den avaktiverad på denna produkt?
Ursäkta om jag är otydlig men detta är första gången jag ger mig på detta.

Med vänliga hälsningar
Jonas

Permalänk
Medlem

Ingen aning på om hur man gör på laptops eller om man ens kan.
Överklockning brukar vara exklusivt för intels K-modeller. Jag tror inte det kommer att funka.
Någon annan här kanske kan hjälpa dig mer.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att överklocka en laptop då de är såpass begränsad kylning.

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Kretsar/datorer ska inte prestera sämre med tiden.
Lägger man in en ny kopia av windows och datorn inte blir för varm så ska den prestera precis som den gjorde när den var ny.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som nämnt överklockar man sällan en laptop, och bios i laptops brukar heller inte tillåta sådant.

Men! Det är ju egentligen inte så att processor och grafik blir långsammare med tiden. Förut brukade ju mjukvara bli mer krävande för varje år som gick men det har vi nu lämnat, med undantag gör nischade användningsområden.

Varför din laptop upplevs som långsammare skulle jag skylla på den där 500GB mekaniska hårddisken. Är det någonting som kan bli segare med tiden så skulle det vara den. Skulle du byta ut den mot en SSD så kan vardagssysslor nog upplevas som mycket angenämare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Som nämnt överklockar man sällan en laptop, och bios i laptops brukar heller inte tillåta sådant.

Men! Det är ju egentligen inte så att processor och grafik blir långsammare med tiden. Förut brukade ju mjukvara bli mer krävande för varje år som gick men det har vi nu lämnat, med undantag gör nischade användningsområden.

Varför din laptop upplevs som långsammare skulle jag skylla på den där 500GB mekaniska hårddisken. Är det någonting som kan bli segare med tiden så skulle det vara den. Skulle du byta ut den mot en SSD så kan vardagssysslor nog upplevas som mycket angenämare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rydisen:

Kretsar/datorer ska inte prestera sämre med tiden.
Lägger man in en ny kopia av windows och datorn inte blir för varm så ska den prestera precis som den gjorde när den var ny.

Skrivet av joonazz:

Skulle inte rekommendera att överklocka en laptop då de är såpass begränsad kylning.

Skrivet av qaaka:

Ingen aning på om hur man gör på laptops eller om man ens kan.
Överklockning brukar vara exklusivt för intels K-modeller. Jag tror inte det kommer att funka.
Någon annan här kanske kan hjälpa dig mer.

Hej

Jag är mycket tacksam för era svar. Jag får väl lämna clockningsdelen och helt enkelt fråga en annan fråga.

När jag köpte datorn kunde jag spela BF3 på maxad grafik utan fpsdrop, lagg etc. Idag klarar den knappt av BF3 på lägsta... Kan man då påstå att hårddisken är boven till detta då Teddis säger att datorn inte blir långsammare med tiden.

Jag förstår absolut att spel blir mer och mer krävande så fort det kommer ut ett nytt spel. Men detta är så pass markant att man ibland undrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kett:

Hej

Jag är mycket tacksam för era svar. Jag får väl lämna clockningsdelen och helt enkelt fråga en annan fråga.

När jag köpte datorn kunde jag spela BF3 på maxad grafik utan fpsdrop, lagg etc. Idag klarar den knappt av BF3 på lägsta... Kan man då påstå att hårddisken är boven till detta då Teddis säger att datorn inte blir långsammare med tiden.

Jag förstår absolut att spel blir mer och mer krävande så fort det kommer ut ett nytt spel. Men detta är så pass markant att man ibland undrar...

Har du koll på temperaturer?
Hårddisken ska inte påverka generell FPS utan i så fall endast FPS vid nya laddningar av banor/delar etc.

Att din FPS har sjunkit så pass mycket får mig verkligen att tro att det skulle vara någon typ av throttling p.g.a. temperaturproblem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du koll på temperaturer?
Hårddisken ska inte påverka generell FPS utan i så fall endast FPS vid nya laddningar av banor/delar etc.

Att din FPS har sjunkit så pass mycket får mig verkligen att tro att det skulle vara någon typ av throttling p.g.a. temperaturproblem.

Jag tar och testar detta lite och återkommer. Tack så mycket Rydisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kett:

Hej

Jag är mycket tacksam för era svar. Jag får väl lämna clockningsdelen och helt enkelt fråga en annan fråga.

När jag köpte datorn kunde jag spela BF3 på maxad grafik utan fpsdrop, lagg etc. Idag klarar den knappt av BF3 på lägsta... Kan man då påstå att hårddisken är boven till detta då Teddis säger att datorn inte blir långsammare med tiden.

Jag förstår absolut att spel blir mer och mer krävande så fort det kommer ut ett nytt spel. Men detta är så pass markant att man ibland undrar...

Som föregående redan var inne på så skulle jag gissa på att temperaturerna är boven. det krävs inte mycket dam i en laptop för att få tempen att skena. Ex gjorde rent en polares dator nyligen o då sjönk tempen med 20 grader load vilket tidigare orsakat att den klockade ner sig och fick märkbart sämre prestanda. Beroende på ålder på datorn skulle det även kunna va kylpastan som torkat.

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Ja, får du lägre prestanda i ett spel så skulle jag säga temperatur också. Damm och dålig kylpasta kan vara bovar som får temperaturerna att stiga med tiden till den nivå att både CPU och GPU underklockar sig själva.

Använd hwmonitor från CPUID och se din temp under en spelsession. CPU Core temp (4 st mätare, en per kärna) är de numren som är intressanta.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du koll på temperaturer?
Hårddisken ska inte påverka generell FPS utan i så fall endast FPS vid nya laddningar av banor/delar etc.

Att din FPS har sjunkit så pass mycket får mig verkligen att tro att det skulle vara någon typ av throttling p.g.a. temperaturproblem.

Hej

Har nu kollat upp det. Bifogar en bild på temperaturerna. Jag vet inte vilken som tillhör vad...
Men kan säga att temp1: låg på 50~ när jag körde fan cool boost som MSI har inbyggt. När den var avstängd så går jag mellan 51-70C. känns lite obalans?

Bilden: http://www2.zippyshare.com/scaled/10789239/file.html

Märkte även att CPU Usage ibland drar upp till 100% när jag enbart tittar runt på hemsidor.. Samtidigt som jag skrev detta inlägg... Min tanke nu efter vad du har sagt känns det som damm och kylpastan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kett:

Hej

Har nu kollat upp det. Bifogar en bild på temperaturerna. Jag vet inte vilken som tillhör vad...
Men kan säga att temp1: låg på 50~ när jag körde fan cool boost som MSI har inbyggt. När den var avstängd så går jag mellan 51-70C. känns lite obalans?

Bilden: http://www2.zippyshare.com/scaled/10789239/file.html

Märkte även att CPU Usage ibland drar upp till 100% när jag enbart tittar runt på hemsidor.. Samtidigt som jag skrev detta inlägg... Min tanke nu efter vad du har sagt känns det som damm och kylpastan?

Det första jag skulle vilja tipsa om är att skippa SpeedFan och laddar ner t.ex. HWmonitor istället.

Var dessa temperaturer du mätte upp under spelande eller vid vanligt surfande? Om det var det senare så dra igång ett spel och kolla temperaturerna då istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H