Datorn stänger av sig när jag spelar BF4!

Permalänk

Datorn stänger av sig när jag spelar BF4!

Jo de är så att min dator stänger av sig. Men det är ENBART när jag spelar battlefield 4.
Och problemet började efter jag bytte till ett kraftigare grafikkort.
Jag MISSTÄNKER att det är mitt nätagg som är på gång att ge upp men vill gärna ha lite mer åsikter.
Vill ni att ja lägger upp en list på mina hårdvaru grejer så hojta!
Värme TROR jag inte är problemet då jag har ett Antec p182 med 1st 80mm fläkt som blåser bakåt och 1st 120mm som blåser uppåt.
Dammfilter i fronten och kollar insidan relativt ofta för att se om det finns damm och de gör de ej.
Har hört att BF4 skulle vara väldigt ström krävande? Stämmer de?
För isåfall är det nog nätagget som är för klent helt enkelt!

Så några åsikter?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

skulle vara bra om du skrev vad du har för komponenter i din dator.

det första jag tänkte var nätagg så det kan det mycket väl vara men det är svårt att hjälpa dig om du inte skriver upp vad du har i datorn.

Permalänk

Mobo: https://www.komplett.se/gigabyte-ga-f2a85x-up4-socket-fm2/764...

CPU: https://www.komplett.se/amd-a-series-a10-5800k/763508

Minnen: https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-pnp-1866mhz-8gb/... (Har dock 16gb)

Grafikkort: https://www.komplett.se/sapphire-radeon-hd-7950-3gb-gddr5/760...

Nätagg: https://www.komplett.se/seasonic-m12-ii-psu-500w-120mm-flkt/3...

DVD: https://www.komplett.se/sony-nec-optiarc-dvdrw-burner-ad-7200...

Samt en 2TB sata HDD

EDIT:

Kan lägga till att fram till idag har det bara hänt EN gång. Startat datorn direkt och då kunnat spela vidare utan problem!
Idag har det nu hänt 3 gånger! Drog upp fläktarna på max (kör dom på low annars) och den stängde fortfarande av sig.
Så värme problem känns uteslutet!

(de värsta är att min 3 åriga son nu mera har börjat säga "datorn stänga av sig. sluta spela pappa" <--- THATS NOT COOL!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Har haft samma problem typ jag fick veta att det var moderkortet som var sönder men i ditt fel vet jag ej!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 (Svart) , CPU-Kyllare: Silverstone Argon AR01, Fläktar: Cooler Master SickleFlow 120mm*3, Corsair Air Series AF120 Quiet 120mm LED, RAM: Corsair Vengeance Low Profile 8GB, GPU: Sapphire Radeon R9 280X Toxic, HDD: WD Red WD20EFRX 64MB 2TB, Moderkort: MSI Z97 Gaming 3, Nättagragat: EVGA SuperNOVA G2 750W, OS: Windows 8.1, CPU:Intel Core i5 4690K|l https://bit.ly/1qlkQde | Lapptop: Macbook air 13tum

Permalänk
Skrivet av Emil Sandberg:

Har haft samma problem typ jag fick veta att det var moderkortet som var sönder men i ditt fel vet jag ej!

Hur menar du med "typ samma problem"?
Stängde datorn av sig random eller bara när du spelade just ETT spel?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Den slocknar alltså utan varning precis som om man drog ut stöpseln? Har du överklockat? Man kan väl kanske säga att BF4 är "strömkrävande" iom. att det är ett tungt spel som belastar komponenterna hårt som i sin tur drar upp effektbehovet.

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle testa är faktiskt att höja volten lite till grafikkortet med t.ex Msi afterburner. Battlefield 4 verkar göra många grafikkort instabila.

Permalänk

Om du hade ett Nvidia kort innan så kan det krångla med drivrutiner när man byter till amd kort(samma gäller andra hållet), brukar räcka med att köra ett drive sweep program för att rensa bort gamla drivisar och sedan installera nya.

En annan sak jag kan tänka mig är om du kör med beta drivrutinen för mantle att den inte är helt stabil än.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Den slocknar alltså utan varning precis som om man drog ut stöpseln? Har du överklockat? Man kan väl kanske säga att BF4 är "strömkrävande" iom. att det är ett tungt spel som belastar komponenterna hårt som i sin tur drar upp effektbehovet.

Japp bara slocknar... Utan varning precis som någon drar strömsladden! Och nej den är inte klockad alls! helt orginal!

Skrivet av Pittsa:

Det första jag skulle testa är faktiskt att höja volten lite till grafikkortet med t.ex Msi afterburner. Battlefield 4 verkar göra många grafikkort instabila.

Okej de ska ja testa! Tack för tipset!

Skrivet av mechersmith:

Om du hade ett Nvidia kort innan så kan det krångla med drivrutiner när man byter till amd kort(samma gäller andra hållet), brukar räcka med att köra ett drive sweep program för att rensa bort gamla drivisar och sedan installera nya.

En annan sak jag kan tänka mig är om du kör med beta drivrutinen för mantle att den inte är helt stabil än.

Hade ett Nvidia innan man installerade om hela datorn när jag bytte till AMD just av den anledningen!
Och har inte vågat mig på Mantle än...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Att nätdelen skulle vara för svag är inte speciellt troligt, ett kvalitets agg på 500W ska dra det systemet utan problem.

Är mer troligt att grafikkortet är instabil, antingen drar du ned klocken eller höjer volten något som Pittsa föreslog. Har själv haft grafikkort innan som varit instabila vid stock inställningar.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Att nätdelen skulle vara för svag är inte speciellt troligt, ett kvalitets agg på 500W ska dra det systemet utan problem.

Är mer troligt att grafikkortet är instabil, antingen drar du ned klocken eller höjer volten något som Pittsa föreslog. Har själv haft grafikkort innan som varit instabila vid stock inställningar.

Fan de är så jävla svårt att få ett och samma svar från alla! xD Vissa säger byt nätagg och vissa säger klocka! >_< What to doooo!!!!
men visst ja kan väl dra ner MSI afterburner och höja volten lite så får vi se om de löser problemet! Annars blir de fan nytt nätagg!

Okej nu kör ja afterburner men där står min voltage redan på MAX så går inte att höja den! :/
Men om vi säger att grafikkortet blir för varmt? Vad skulle hända då? Stänger datorn av sig då eller vad händer?
Och vad är för varmt?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Men testa att klocka ner kortet med afterburner istället för att höja volten då och testa om det funkar i bf4. Jag skulle säga att över 90 grader börjar det bli för varmt.
Jag skriver från mobilen så kan inte skriva så uförligt ikväll.

Permalänk
Skrivet av Pittsa:

Men testa att klocka ner kortet med afterburner istället för att höja volten då och testa om det funkar i bf4. Jag skulle säga att över 90 grader börjar det bli för varmt.
Jag skriver från mobilen så kan inte skriva så uförligt ikväll.

Okej drog ner Core Clock från 850 till 750... De räcker väl?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja det räcker. Dra även ner minnesfrekvensen 100mhz.

Permalänk
Skrivet av Coretech86:

Fan de är så jävla svårt att få ett och samma svar från alla! xD Vissa säger byt nätagg och vissa säger klocka! >_< What to doooo!!!!

köp en wattmätare då så kan du ha svar direkt

din dator drar X antal Watt från väggen.
ja hitta en i ICAs 10kr låda men finns ju på kjell / clas i sjön. vissa veckor fanns det på Lidl

värme mäts med HWinfo då ser du min, nuvarande, max,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Mitt system med hd 7950, 2500k i5, ljudkort, 2 HDDs och 2 SSDs drar endast 267 W ifrån väggen oklockat. Har svårt att se att det ens ska komma nära gränsen på 500 W bra watt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

Well än så länge har datorn inte dött sen ja drog ner core clock! Håll tummarna!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Att din nätdel är för svag eller att din dator drar för mycket är inte troligt. Mellan tumme och pekfinger skulle jag vilja påstå att den drar 175-220w kanske 250w som mest.

I övrigt sp är Seasonic OEM tillverkar till flertalet utav de större nätaggregats leverantörerna.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

bf är ju inte det mest buggfria spelet så är svårt att gå bara efter bf4 men min gissning skulle annars vara temp relaterat problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

ja du bör stabilitets testa datorn med ALLT annat än bf4... vilka drivrutiner har du till ditt grafikkort ? prova tex furmark å kolla hur graffet ligger till vid 100% stress.. sedan kolla prime95 hur cputempen ligger till vid 100% stress efter 15-20min.. då får man en hyfsad aning vars man ligger... bf4 har ej fungerat för mig sedan betan kom... crasher,blåskärm,drivrutinstjaffs,dx error mm

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av brajonk:

ja du bör stabilitets testa datorn med ALLT annat än bf4... vilka drivrutiner har du till ditt grafikkort ? prova tex furmark å kolla hur graffet ligger till vid 100% stress.. sedan kolla prime95 hur cputempen ligger till vid 100% stress efter 15-20min.. då får man en hyfsad aning vars man ligger... bf4 har ej fungerat för mig sedan betan kom... crasher,blåskärm,drivrutinstjaffs,dx error mm

Ja fast det var ju när jag stoppa i nya grafikkortet som de hela började!
Spelade BF4 med mitt gamla kort (GTX660ti) och de var inga som helst problem förutom prestanda.
Köpte nytt kort och passade då även på att formatera datorn!
Men visst! ja kan stress testa allt!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Well datorn stänger fortfarande av sig! >_<

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på ungens dator, man spelar glatt och så plötsligt startar dator om sig. Nu har det slutat.
win 8.1
630w agg (brons)
i5 4440, b85 mobo gigabyte, 8 gb ram Kingston, gigabyte 270x 2gb

Jag har inte klockat ner något utan följande.
ställde punkbuster på kompablitets läge för win 8
installerade mantel (14.1 nu 14.2)
där försvann det för oss

var någon vecka sedan så kanske glömt något, men punkbuster verkar kunna F:a till mycket

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av L.T.G:

Hade samma problem på ungens dator, man spelar glatt och så plötsligt startar dator om sig. Nu har det slutat.
win 8.1
630w agg (brons)
i5 4440, b85 mobo gigabyte, 8 gb ram Kingston, gigabyte 270x 2gb

Jag har inte klockat ner något utan följande.
ställde punkbuster på kompablitets läge för win 8
installerade mantel (14.1 nu 14.2)
där försvann det för oss

var någon vecka sedan så kanske glömt något, men punkbuster verkar kunna F:a till mycket

aa fast min dator startar inte om sig utan den stänger av sig så får ja starta den själv igen!
Men visst ja kan testa att dra ner Mantel och se om de blir bättre! Tveksam dock! :/

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Har du kollat tempraturen?

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Har du kollat tempraturen?

På grafikkortet har ja kollat ja! Inte CPU. Kom på den tanken här om dagen men TROR inte att det är problemet då det inte blir någon skillnad om ja kör fläktarna på low (vad ja brukar köra) eller high! :/

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

aa stänger av sig, låter mer som spännings fel då som flera varit inte på. Men ja BF 4 är ett outsinat flöde av buggar

(du hinner inte se om det dyker upp en vit, svart eller blå skärm precis innan eller om ljudet och/eller bilden hackar till för att sedan dö)

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag tror du överlastar en 12V lina på nätagget så det slår ifrån, det var iaf problemet som jag hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coretech86:

På grafikkortet har ja kollat ja! Inte CPU. Kom på den tanken här om dagen men TROR inte att det är problemet då det inte blir någon skillnad om ja kör fläktarna på low (vad ja brukar köra) eller high! :/

Kan vara värt att kolla upp, prova även köra lite Prime95 och se vad tempraturen landar på efter 1-3timmars belastning.

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Kan vara värt att kolla upp, prova även köra lite Prime95 och se vad tempraturen landar på efter 1-3timmars belastning.

Well alltså datorn står ju igång 24/7 och när ja börjar spela BF4 så kan ja spela 10 - 40 minuter innan den stänger av sig! :/

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!