Kan inte ansluta till Windows Store - 8.1

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till Windows Store - 8.1

Har sedan drygt 1,5 månad tillbaka inte kunnat ansluta till Windows Store på datorn vilket också resulterar i att alla Windows Store "appar" inte kan användas heller (facebook, mail, nyheter etc).

Felkoden jag får i Windows Store när jag försöker ansluta är (0x80072efd) vilket vid en Googling handlar om problem med att använda Windows Update, ett problem som jag inte har överhuvudtaget, det funkar hur bra som helst att ladda ner alla uppdateringar.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/windows-update-error-0x80072efd
Jag har trots det prövat att följa stegen i artikeln ovan utan någon framgång, inget av det hjälper.

Kör man felsökaren för Windows Update så hittar den detta:

Inget av detta är till någon vidare hjälp. Samma visa varje gång också efter varje omstart, felsökningssteg etc.

Saker jag har prövat:
Omstart (duh)
Senaste windows updates
MSCONFIG
Avinstallation av antivirus
Prövat annat nätverk (trådlöst)
Reparera windows installationen via startskivan
Rensa app cachen med WSReset.exe

Utöver detta har jag även använt kommandotolken för att söka efter fel i systemfiler med kommandot sfc /scannow, detta då jag hittat detta som tips vid Windows update problem. Vid första skanningen hittade den problem med någon drivare för en canon skrivare, något som var inkluderat i en Windows update och var flera andra som hade haft liknande problem. Det löste sig tillslut hursom med dism.exe /online/cleanup-image/restorehealth (eller vad sjutton det nu var, lite snurrig över allt jag kört hittils )

Anyhow, sfc /scannow hittar inga som helst fel nu längre men problemet kvarstår och jag har helt slut på idéer. Ominstallation av Windows är jag verkligen inte sugen på och det finns inte heller någon återställningspunkt att återställa till.

En ytterligare märklig sak är att windows anser att jag inte är ansluten till något nätverk när jag är inne på Nätverks&delningscenter under kontrollpanelen, men all nätverkskommunikation funkar hur bra som helst.

Nån som har någon idé på vad jag kan göra? Tacksam för alla tips.

Hojta till om det är någon mer info som behövs så lägger jag till det.
/Mango

Permalänk
Testpilot

Kan inte heller uppgradera till 8.1 via store... får upp samma sak som dig att jag inte kan ansluta till store.
överväger att ladda ner W8.1 och installera om datorn med det direkt, är vad jag fått höra att jag lär göra iaf.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du med Live konto? kan du synka andra saker? och vad har du för status under "you account" i metro kontrollpanelen?

Provat att skapa ett helt nytt konto? har du stängt av UAC eller något?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Testpilot

Detta är dagens konstigaste fenomen.. jag kunde idag uppdatera till 8.1 utan att ha gjort ett smack.

Det enda jag kan tänka mig som är annorlunda är att jag sitter i ett annat hushåll, dock så har detta hushåll Telia med senaste Thomson modemet (samma som det jag har hemma), så kan väl inte vara något med modemet/leverantören/brandväggar osv?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kan inte heller uppgradera till 8.1 via store... får upp samma sak som dig att jag inte kan ansluta till store.
överväger att ladda ner W8.1 och installera om datorn med det direkt, är vad jag fått höra att jag lär göra iaf.

Problemet är inte att jag inte kan uppdatera till 8.1, där är jag redan. Men allt i store är otillgängligt.

Hmm... det kan ju vara ett nödvändigt ont, men är ju nästan som att installera om datorn då jag behöver dra in alla jävla program & spel igen, nått jag gärna undviker.

Skrivet av Oneone:

Kör du med Live konto? kan du synka andra saker? och vad har du för status under "you account" i metro kontrollpanelen?

Provat att skapa ett helt nytt konto? har du stängt av UAC eller något?

Japp, synken funkar dessutom hur bra som helst. Vad menar du med status för kontot?
Har prövat ett annat användarkonto, förvisso är det ett lokalt och inte Live konto, men samma fel kvarstår även där.
UAC var avstängt, drog upp det på högsta men samma felmeddelande

Skrivet av phoenixdisciple:

Detta är dagens konstigaste fenomen.. jag kunde idag uppdatera till 8.1 utan att ha gjort ett smack.

Det enda jag kan tänka mig som är annorlunda är att jag sitter i ett annat hushåll, dock så har detta hushåll Telia med senaste Thomson modemet (samma som det jag har hemma), så kan väl inte vara något med modemet/leverantören/brandväggar osv?

Kan ha att göra med brandväggar eller bara tillfälligt strul. Skönt att det löste sig iaf

Permalänk
Medlem

Jag har nu prövat med ett annat Microsoft konto (annan användare), samma problem även där. Filsynk till Skydrive (eller onedrive som det heter numera) funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Jag har nu prövat med ett annat Microsoft konto (annan användare), samma problem även där. Filsynk till Skydrive (eller onedrive som det heter numera) funkar hur bra som helst.

Låter som en jobbig bugg det där, ominstallera? )=P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men det står ju på bilden du har där att senaste uppdateringarna INTE går att installera, antar att det är dem du hittat på WindowsUpdate eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Låter som en jobbig bugg det där, ominstallera? )=P

Skrivet av Oneone:

Men det står ju på bilden du har där att senaste uppdateringarna INTE går att installera, antar att det är dem du hittat på WindowsUpdate eller?

Det börjar närma sig det tyvärr

Ja, som sagt, att installera uppdateringar har jag faktiskt inga problem med, de senaste är installerade. Men eftersom felmeddelandet hänvisar till uppdateringsproblem så har jag därför kört felsökaren för windows update. Då hittar den de där problemen.
Bifogar lite fler printscreens:

Permalänk
Medlem

Som sagt tycker ju Windows att jag inte är ansluten till något nätverk heller. Finns säkert någon koppling mellan problemen.
Detta sker på flera trådlösa nätverk: