Permalänk

Få ner hastighet på fläkt?

Tjena! Gick för ett tag sedan över till intel med en 4670k och ett MSI Z87-G45 och innan det så gick CPU fläkten automatiskt beroende på hur varm datorn vart. Tror aldrig fläktarna var över cirka 650rpm någonsin, idle var runt 400rpm. = knäpptyst.

Men nu till problemet, MSI Z87-G45 kortet har två "CPU FAN IN" mojjar samt att man styr fläkthastigheten I något som heter "Hardware Monitor" i BIOS.

Låter bra va? Tyckte jag med! Tills jag såg att fläktarna gick i 1250rpm, då jag prövade att koppla dom var för sig i CPU 1/2 istället för med Y-kopplingen jag hade innan. Då får jag ner dom på hela 850-900rpm. = Långt ifrån knäpptyst... Detta är då alltså med L.N.A adaptrarna (Low Noise Adapter something something) som ska sega ner dom, annars skulle dom väla säkert ligga på 1200rpm där också.

Så helt enkelt, finns det något jag kan göra? Förstår inte VARFÖR rpm'en skulle gå mellan 1200rpm - 7000rpm, vem fan har fläktar på 7000rpm? Flyger inte datorn iväg då?

Så om någon som är mer insatt än mig skulle kunna hjälpa så skulle det vara super Helt ny med dessa moderkort och alla deras funktioner.

(Ber om ursäkt om jag bryter någon regel, har en gammal tråd också men fick aldrig nå svar.)

/Dennis

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av waspen123:

Tjena! Gick för ett tag sedan över till intel med en 4670k och ett MSI Z87-G45 och innan det så gick CPU fläkten automatiskt beroende på hur varm datorn vart. Tror aldrig fläktarna var över cirka 650rpm någonsin, idle var runt 400rpm. = knäpptyst.

Men nu till problemet, MSI Z87-G45 kortet har två "CPU FAN IN" mojjar samt att man styr fläkthastigheten I något som heter "Hardware Monitor" i BIOS.

Låter bra va? Tyckte jag med! Tills jag såg att fläktarna gick i 1250rpm, då jag prövade att koppla dom var för sig i CPU 1/2 istället för med Y-kopplingen jag hade innan. Då får jag ner dom på hela 850-900rpm. = Långt ifrån knäpptyst... Detta är då alltså med L.N.A adaptrarna (Low Noise Adapter something something) som ska sega ner dom, annars skulle dom väla säkert ligga på 1200rpm där också.

Så helt enkelt, finns det något jag kan göra? Förstår inte VARFÖR rpm'en skulle gå mellan 1200rpm - 7000rpm, vem fan har fläktar på 7000rpm? Flyger inte datorn iväg då?

Så om någon som är mer insatt än mig skulle kunna hjälpa så skulle det vara super Helt ny med dessa moderkort och alla deras funktioner.

(Ber om ursäkt om jag bryter någon regel, har en gammal tråd också men fick aldrig nå svar.)

/Dennis

Om det är kylaren i din signatur kommer den aldrig upp i 7000rpm. Du har inte nån äcklig liten fläkt på moderkortet? (EDIT: Kollade på ditt moderkort, du har ingen sådan). Ser du uppemot 7000rpm är det nåt fel med varvtalsrapporteringen. Är din D14 med PWM-fläktar? Om inte kan ditt moderkort nog inte styra fläktarna, då får du antingen köra med motstånd eller köpa PWM-fläktar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du fläktprofiler du kan ändra på?
silent, performance osv

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Utan att bidra ett skit så minns jag min skräck från min första dell dator. Den kunde starta upp hur som helst med fläktarna i maxfart. Den fläkten toppade 5000rpm. Det är fantastiskt vad en fläkt kan flytta luft men framför allt låta.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Om det är kylaren i din signatur kommer den aldrig upp i 7000rpm. Du har inte nån äcklig liten fläkt på moderkortet? (EDIT: Kollade på ditt moderkort, du har ingen sådan). Ser du uppemot 7000rpm är det nåt fel med varvtalsrapporteringen. Är din D14 med PWM-fläktar? Om inte kan ditt moderkort nog inte styra fläktarna, då får du antingen köra med motstånd eller köpa PWM-fläktar.

Alltså skalan är så helt enkelt, googla på mitt bios. Det är lika på alla bilderna. 3500 i mitten och 7000 i topp
.. Enligt Bios så kör jag fläktarna på 12.5% eller något sådant! Och ja det är PWM fläktar, men verkar som Bios tar över istället helt enkelt, med sin "hardware monitor".

Skrivet av Sweede:

Har du fläktprofiler du kan ändra på?
silent, performance osv

Nej! Som sagt så är kylaren en Noctua NH-D14.

Och i bios så har jag alltså CPU 1 & 2 sen FAN 1-4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Nej! Som sagt så är kylaren en Noctua NH-D14.

Och i bios så har jag alltså CPU 1 & 2 sen FAN 1-4.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MSI:

Graphical fan control & monitoring.

Command Center features a total new fan control interface from which users can control all fans' speed on the motherboard and set profiles. Users can real-time monitor the status of the fans as well as record fan speed, voltage and temperate status into a log file. This feature is both convenient for pro-gamers and overclockers.

Har du detta command center eller är de det som inte funkar?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag ser i manualen är det som alla andra fläkt kontrollers i BIOS. Man ställer in min temp där du tycker att fläktarna skall gå på sin lägsta hastighet och max temp där fläktarna skall gå på sin högsta hastighet och sen ställer man in hur många procent av fläktens hastighet som skall användas vid max och min. Så du måste ha ställt in reglagen tokigt på något sätt.

Tips kolla manualen: http://se.msi.com/service/download/manual-20920.html

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Enligt vad jag ser i manualen är det som alla andra fläkt kontrollers i BIOS. Man ställer in min temp där du tycker att fläktarna skall gå på sin lägsta hastighet och max temp där fläktarna skall gå på sin högsta hastighet och sen ställer man in hur många procent av fläktens hastighet som skall användas vid max och min. Så du måste ha ställt in reglagen tokigt på något sätt.

Tips kolla manualen: http://se.msi.com/service/download/manual-20920.html

Exakt! Men jag har inte gjort något tokigt, utan 12.5% på den skalan är 1200rpm och det är de lägsta som går att sätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem

*** korspostning ***

Jag har låst den första tråden du skapade med samma frågeställning. Det är inte tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om denna regel inte följs kan samtliga trådar komma att låsas och ämnet anses förbrukat.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Z87 Gryphon och fläktarna är lite knäpp ibland. I Asus AI Suite 3 kan man se lite vad som helst som hastighet på fläktarna.

Någon som vet vad jag kan göra eller om jag borde göra en RMA?

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag har ett Asus Z87 Gryphon och fläktarna är lite knäpp ibland. I Asus AI Suite 3 kan man se lite vad som helst som hastighet på fläktarna.
http://i.imgur.com/VHKVSST.png

Någon som vet vad jag kan göra eller om jag borde göra en RMA?

Mysko problem prövat uppdatera bios ?

Och ang. "korspostning" ? Vad skulle jag göra då, den andra tråden var gammal och man får inte bumpa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Mysko problem prövat uppdatera bios ?

Och ang. "korspostning" ? Vad skulle jag göra då, den andra tråden var gammal och man får inte bumpa..

Skickades från m.sweclockers.com

Bios är uppdaterat och angående korspostning så får du helt enkelt bara göra en tråd på ett givet ämne.
Får du inte svar i din tråd får du söka egna svar i andra trådar på Swec eller andra forum eller bara googla och hoppas på det bästa.