Permalänk
Medlem

Alldeles för varm cpu trots vattenkyld

Hej !
Har precis byggt ihop min första dator helt själv och blev lite orolig när jag i BIOS såg att min CPU temperatur låg på 80+ grader, efter att ha installerat alla drivrutiner etc valde jag att ännu en gång kolla temperaturen som nu låg på 99 grader! har inte prövat spela ännu men kan bara anta att temperaturerna då blir skyhöga.

Eftersom jag inte är super kunnig på denna fronten ber jag nu er om hjälp eftersom jag tvivlar på att detta är särskilt nyttigt!

Mina speccs:
intel core i7 4770k (Processor)
Corsair H60 Hydro (vattenkylning)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (RAM)
MSI Z87-GD65 Gaming, Socket-1150 (moderkort)
Corsair CX 500M, 500W PSU (nätagg)

Om det är något mer ni vill veta är det bara säga till ! Hoppas någon här kanske vet som händer !

Kan även tillägga att fläkten bak suger in luft (Corsair H60) och har en fläkt på ovansidan av chassit som suger ut luft samt en där fram som suger in luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaneA^:

Hej !
Har precis byggt ihop min första dator helt själv och blev lite orolig när jag i BIOS såg att min CPU temperatur låg på 80+ grader, efter att ha installerat alla drivrutiner etc valde jag att ännu en gång kolla temperaturen som nu låg på 99 grader! har inte prövat spela ännu men kan bara anta att temperaturerna då blir skyhöga.

Eftersom jag inte är super kunnig på denna fronten ber jag nu er om hjälp eftersom jag tvivlar på att detta är särskilt nyttigt!

Mina speccs:
intel core i7 4770k (Processor)
Corsair H60 Hydro (vattenkylning)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (RAM)
MSI Z87-GD65 Gaming, Socket-1150 (moderkort)
Corsair CX 500M, 500W PSU (nätagg)

Om det är något mer ni vill veta är det bara säga till ! Hoppas någon här kanske vet som händer !

Kan även tillägga att fläkten bak suger in luft (Corsair H60) och har en fläkt på ovansidan av chassit som suger ut luft samt en där fram som suger in luft.

antingen så är de för mycket kylpasta eller så sitter kylaren fel, pröva montera om den. hör du om pumpen startar när du startar datorn?
sen att den suger in luft baktill är inte optimalt då luften som passerar radioatorn blir varm och sedan sprids ut i chassin. sätt den på utblås och fläktarna i toppen in.

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Entusiast

Låter som du har gjort något tokigt när du installerade kylaren.
Finns mycket som kan vara fel.

  1. Sitter kylaren hårt mot processorn, eller kan du vicka den?

  2. Gjorde du något fuffens med kylpastan innan du satte dit kylaren?

  3. Är pumpen inkopplad?

Permalänk
Medlem

Har du monterat den mot rätt håll? Mina temps blev svinhöga när jag vred pumpen 90°

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaneA^:

Hej !
Har precis byggt ihop min första dator helt själv och blev lite orolig när jag i BIOS såg att min CPU temperatur låg på 80+ grader, efter att ha installerat alla drivrutiner etc valde jag att ännu en gång kolla temperaturen som nu låg på 99 grader! har inte prövat spela ännu men kan bara anta att temperaturerna då blir skyhöga.

Eftersom jag inte är super kunnig på denna fronten ber jag nu er om hjälp eftersom jag tvivlar på att detta är särskilt nyttigt!

Mina speccs:
intel core i7 4770k (Processor)
Corsair H60 Hydro (vattenkylning)
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (RAM)
MSI Z87-GD65 Gaming, Socket-1150 (moderkort)
Corsair CX 500M, 500W PSU (nätagg)

Om det är något mer ni vill veta är det bara säga till ! Hoppas någon här kanske vet som händer !

Kan även tillägga att fläkten bak suger in luft (Corsair H60) och har en fläkt på ovansidan av chassit som suger ut luft samt en där fram som suger in luft.

Kontrollera att pumpen får 12v, dvs. den ska antingen kopplas till ett s.k. PWR-uttag eller direkt till Molex. Om detta är ok tror jag på felmontering av pumpen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skall absolut kolla upp dessa saker imorgon, kan vara så att jag satt den för löst, eller snett. Kylpastan har jag ej rört utan den kom med på kylaren, skall även kolla att den får rätt med ström ! Tack för svaren och kommer med en update imorgon! Kan inte påsta att jag hört någon pump så kan nog vara där felet ligger!

Permalänk
Inaktiv

Plåten bak på moderkortet monterad rätt annars spänner pumpblocket snett då plåten tar i 2 skruvar.

Du ser utfräsningen ska vara vid de 2 skruvarna.
http://images.anandtech.com/doci/5054/mounting-bracket.jpg

Permalänk
Medlem

Jag skall självklart även kolla att det är korrekt installerat på mitt tack så mycket !

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaneA^:

Jag skall självklart även kolla att det är korrekt installerat på mitt tack så mycket !

Glöm inte att ta bort kylpastan och sätta på ny om du monterar om kylaren.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

sen att den suger in luft baktill är inte optimalt då luften som passerar radioatorn blir varm och sedan sprids ut i chassin. sätt den på utblås och fläktarna i toppen in.

Radiatorns fläktar ska blåsa ut luften som du säger, men fläktarna i taket???

Varm luft stiger och om takfläktarna blåser ner den varma luften igen vad händer då?

Frontfläkt/ar och om man har i fläkt i botten blåser in luft och luften blåses ut där bak och i taket.
Då blir man av med värmen i chassit på ett bra sätt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Radiatorns fläktar ska blåsa ut luften som du säger, men fläktarna i taket???

Varm luft stiger och om takfläktarna blåser ner den varma luften igen vad händer då?

Frontfläkt/ar och om man har i fläkt i botten blåser in luft och luften blåses ut där bak och i taket.
Då blir man av med värmen i chassit på ett bra sätt..

jag tänkte först och främst då han kör med vattenkylning så bildas de ju ingen direkt värme runt cpun, och då att toppfläktarna drar in kallluft så drar ju radiatorns fläkt ut kalluft och håller vattnet mer kylt,

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

jag tänkte först och främst då han kör med vattenkylning så bildas de ju ingen direkt värme runt cpun, och då att toppfläktarna drar in kallluft så drar ju radiatorns fläkt ut kalluft och håller vattnet mer kylt,

Blir ingen bra luftcirkulation i burken om du gör så..

Det är inte bara processorn som blir varm i en dator..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Radiatorns fläktar ska blåsa ut luften som du säger, men fläktarna i taket???

Varm luft stiger och om takfläktarna blåser ner den varma luften igen vad händer då?

Frontfläkt/ar och om man har i fläkt i botten blåser in luft och luften blåses ut där bak och i taket.
Då blir man av med värmen i chassit på ett bra sätt..

Varm luft stiger inte i en datorlåda då temperaturskillnaderna på luften är förhållandevis låga och även den sämsta fläkten är tusentals gånger starkare än krafterna från konvektion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varm luft stiger inte i en datorlåda då temperaturskillnaderna på luften är förhållandevis låga och även den sämsta fläkten är tusentals gånger starkare än krafterna från konvektion

Då jag själv har testat, så vet jag att det gör skillnad...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har löst mitt problem och det visade sig att moderkortet inte gav ström till pumpen, men med hjälp av bios satte jag på den funktionen och temperaturen sjönk genast till 40 grader !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skönt det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då jag själv har testat, så vet jag att det gör skillnad...

Stämmer inte... i ett chassi med endast en fläkt rör sig luften för mycket för att skillnaden på varm/kall luft ska vara betydlig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."