Permalänk
Medlem

Överhettad CPU under load.

Som titeln säger, så blir min CPU otroligt varm när jag spelar BF4. Har en i7 3770k och en Corsair H80i.
Under load så blir min CPU cirka 85-100c varm, vilket låter väldigt skumt. Har testat att genom Corsair Link dra upp RPMen på fläktarna till max, men det verkar inte hjälpa heller.

Har jag satt dit H80i'n helt fel, eller kan det vara något annat som spökar?

Uppskattar all hjälp jag kan få. Behöver ni screenshots osv, så lägger jag upp det så fort jag kommer hem!

Mvh, Liurias.

Visa signatur

i7 3770k | ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Corsair H80i | EVGA GTX 780 SC/ACX x2 SLI. | Corsair Vengeance 32GB (1866MHz) | Cooler Master Stryker | Ducky Shine2 MX Red Green LED | Steelseries Sensei FNATIC Edition | Razer Goliathus XXL Control Edition. | Crucial M500 960GB!

Permalänk
Medlem

Högst sannolikt att du monterat kylaren fel.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Högst sannolikt att du monterat kylaren fel.

Det jag var rädd för. Får ta och köpa ny kylpasta och göra det rätt.
Vad bör jag ha för temperaturer när jag spelar BF4? Eller är det helt olika från system till system?

Visa signatur

i7 3770k | ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Corsair H80i | EVGA GTX 780 SC/ACX x2 SLI. | Corsair Vengeance 32GB (1866MHz) | Cooler Master Stryker | Ducky Shine2 MX Red Green LED | Steelseries Sensei FNATIC Edition | Razer Goliathus XXL Control Edition. | Crucial M500 960GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liurias:

Det jag var rädd för. Får ta och köpa ny kylpasta och göra det rätt.
Vad bör jag ha för temperaturer när jag spelar BF4? Eller är det helt olika från system till system?

jag ligger på ca 65 grader med min cooler master v10
dock inte på full rpm
men de är väldigt olika från dator till dator.
sen om du kör med fler grafikkort så blir de också något varmare

Permalänk
Medlem

Kollade runt på andra forum lite snabbt, hittade en kille som skrev följande angående temperaturer i BF4:

"i7 3770k cooled by a h80i

Idle Range is about 27-32c
Load from BF4 is about 49-58c"

Förutsättningarna för hur pass effektiv kylaren är kan bero på hur pass ventilerat chassit är och vilken RPM profil du kör med på fläktarna, samt pumphastighet så klart.

Lycka till med ominstallationen utav vattenblocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

jag ligger på ca 65 grader med min cooler master v10
dock inte på full rpm
men de är väldigt olika från dator till dator.
sen om du kör med fler grafikkort så blir de också något varmare

Det beror på om dun h80 suger in luft (enl corsairs rekommendation) eller om den fungerar som utblås, vilket är att föredra. samt temperaturen i rummet och luftflödet in i din låda.

har du eftermarknadskylare på ditt grafikkort så kan också det bidra till ett par grader till inne i burken då de ofta har lite mer öppna kylare.

jag sitter med en likadan processor och en h100 och ligger sällan över 60 grader i bf4 på 4.3ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Kollade runt på andra forum lite snabbt, hittade en kille som skrev följande angående temperaturer i BF4:

"i7 3770k cooled by a h80i

Idle Range is about 27-32c
Load from BF4 is about 49-58c"

Förutsättningarna för hur pass effektiv kylaren är kan bero på hur pass ventilerat chassit är och vilken RPM profil du kör med på fläktarna, samt pumphastighet så klart.

Lycka till med ominstallationen utav vattenblocket!

Tack för idle/load-temperaturerna för BF4 (även fast det är hans dator).

Har en Cooler Master Stryker (full tower), kör min H80i i push pull. Kan även det vara en bidragande faktor? Fan, känns som att denna del är den jag har misslyckats med mest.

Kör en custom profil i Corsair Link. Nu valde jag att maxa alla fläktar, och det hjälpte inte med temperaturen.
Fläktarna som sitter på radiatorn är Corsair Air series SP120 High Performance. Kan mycket väl ha satt dessa fel. Ska ta bort båda och sedan dubbelkolla så att det sitter rätt även där. Är det värt med push pull, eller ska jag bara köra med en fläkt?

All hjälp jag kan få är uppskattat! Beställde EVO 212 som ska testas (den ska egentligen till en annan dator, men kan vara bra att testa) - ifall inte min H80i inte ger min CPU lägre temperaturer.

Visa signatur

i7 3770k | ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Corsair H80i | EVGA GTX 780 SC/ACX x2 SLI. | Corsair Vengeance 32GB (1866MHz) | Cooler Master Stryker | Ducky Shine2 MX Red Green LED | Steelseries Sensei FNATIC Edition | Razer Goliathus XXL Control Edition. | Crucial M500 960GB!

Permalänk
Medlem

Om du känner med handen, blåser det ok med luft genom radiatorn? fast även om du inte monterat fläktarna optimalt så borde du iaf få lägre temperaturer om du drar upp fläktarna. Jag tror det är dålig kontakt mot processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Om du känner med handen, blåser det ok med luft genom radiatorn? fast även om du inte monterat fläktarna optimalt så borde du iaf få lägre temperaturer om du drar upp fläktarna. Jag tror det är dålig kontakt mot processorn.

Har fläktar på båda sidorna om radiatorn, men ska självfallet testa det!

Ska i alla fall köpa ny kylpasta och installera om den!
Tack för svar!

Visa signatur

i7 3770k | ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Corsair H80i | EVGA GTX 780 SC/ACX x2 SLI. | Corsair Vengeance 32GB (1866MHz) | Cooler Master Stryker | Ducky Shine2 MX Red Green LED | Steelseries Sensei FNATIC Edition | Razer Goliathus XXL Control Edition. | Crucial M500 960GB!

Permalänk
Medlem

Runt 60c i Bf4 med sign

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera tråden nu.

När jag tog bort H80i så märkte jag att kylpastan inte var applicerad på hela CPUn. Så, det var nog säkert mitt fel att den blev så varm.

Bytte kylpasta och nu ligger CPUn på 25-31c idle och med Prime95 i cirka 15 minuter så låg den på 59-65c.

Tack som fan till alla er! Ni är grymma!

/Liurias.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 3770k | ASUS P8Z68-V Pro/Gen3 | Corsair H80i | EVGA GTX 780 SC/ACX x2 SLI. | Corsair Vengeance 32GB (1866MHz) | Cooler Master Stryker | Ducky Shine2 MX Red Green LED | Steelseries Sensei FNATIC Edition | Razer Goliathus XXL Control Edition. | Crucial M500 960GB!