GTX 780 eller R9 280x 3gb?

Permalänk
Medlem

GTX 780 eller R9 280x 3gb?

Jag har reklamerade mitt 7970 som jag köpte för ca ett år sedan för 3.300 kr.

Jag fick idag tillbaka ett grafikkort : http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Jag sa aldig att jag ville byta ut mitt gamla kort mot ett nytt, utan jag trodde det var underförstått att man skulle få tillbaka pengar på konton eftersom man skrev inte kontouppgiftera. Sedan tycker jag att det är snålt att man får tbx ett kort som kostar 600kr mindre än det man reklamerade oavsett om det har lite bättre prestanda än det gamla.

Jag hade planerat på att använda de 3300kr till att köpa ett( nu när jag har pengar) http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-s...

är det värt att lägga skicka tillbaka r9 280x och lägga till 1200kr och köpa sig ett 780 ?

Mvh Tor

Permalänk
Medlem

780 skulle jag

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Det är väl generöst om något att dom ersätter dig med ett BÄTTRE grafikkort än det du reklamerade?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Det är väl generöst om något att dom ersätter dig med ett BÄTTRE grafikkort än det du reklamerade?!

Skulle inte säga "generöst" när dem är nästan identiska i prestanda och R9 är 600kr billigare, det jag var ute efter är att jag undrar om jag ska köpa lägga på 1200kr och skaffa sig ett 780 när jag skickar tillbaka R9 då jag förhoppningsvis får tbx pengarna för 7970

Permalänk
Skrivet av Tofo23:

Jag har reklamerade mitt 7970 som jag köpte för ca ett år sedan för 3.300 kr.

Jag fick idag tillbaka ett grafikkort : http://www.inet.se/produkt/5410056/xfx-radeon-r9-280x-3gb-tah...

Jag sa aldig att jag ville byta ut mitt gamla kort mot ett nytt, utan jag trodde det var underförstått att man skulle få tillbaka pengar på konton eftersom man skrev inte kontouppgiftera. Sedan tycker jag att det är snålt att man får tbx ett kort som kostar 600kr mindre än det man reklamerade oavsett om det har lite bättre prestanda än det gamla.

Jag hade planerat på att använda de 3300kr till att köpa ett( nu när jag har pengar) http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-s...

är det värt att lägga skicka tillbaka r9 280x och lägga till 1200kr och köpa sig ett 780 ?

Mvh Tor

När det gäller en ersättningsvara skall den ha jämförbar prestanda. Man tar ingen hänsyn alls till pris. Tänk om man skulle använda samma argument som du gör nu om du hade tagit kortet på försäkringen. "Jag ska ha 3300 för det kostade kortet." Svar: nej du ska ha ersättning till ett kort med samma prestanda. Om priserna gått ner så har de. Maken till gnällig människa har jag banne mig aldrig sett tidigare...

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

När det gäller en ersättningsvara skall den ha jämförbar prestanda. Man tar ingen hänsyn alls till pris. Tänk om man skulle använda samma argument som du gör nu om du hade tagit kortet på försäkringen. "Jag ska ha 3300 för det kostade kortet." Svar: nej du ska ha ersättning till ett kort med samma prestanda. Om priserna gått ner så har de. Maken till gnällig människa har jag banne mig aldrig sett tidigare...

Gnällig eller ej så var fortfarande frågan om jag skicka tbx R9 och använda pengarna till ett 780.

Permalänk
Medlem

Om du inte kunde bevisa att det var ett fabriksfel på ditt 7970 som gjorde att du skulle få en reklamation efter ett helt år så förstår jag att du fick ett utbyteskort istället, dock att 280x är 600 billigare är ju bara för att det gått ett helt år sen du köpte ditt och det har helt enkelt kommit nya bättre kort som sänkt priserna, och som sagt innan så går dom på prestanda och inte pris när dom ersätter.
Jag har väldigt svårt att tro att du skulle få några pengar tillbaka om du försöker reklamera ditt 280x eftersom det är ett ersättningskort och går på garantin på ditt 7970 som då räknas som ett år gammal och inte helt nytt, och skulle du lyckas reklamera det så skulle jag inte tro du får för vad du gav för 7970.
Kanske att du skulle kunna skicka tillbaka 280x och byta upp dig till 780 för summan mellan.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

pratat med dem och dem har sagt att jag skulle få skicka tbx det, då är fråga är det värt att skaffa sig ett 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofo23:

pratat med dem och dem har sagt att jag skulle få skicka tbx det, då är fråga är det värt att skaffa sig ett 780

Om du nu ska byta till ett bättre kort än 280x så absolut.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

skickar du tillbaka kortet så får du nog 2690kr tillbaka (om det är möjligt att reklamera), men det är väl bara att fråga!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

så det är alltså värt att uppgradera sig till 780 eftersom man inte kmr behöva uppgradera sig lika snabbt som om jag har kvar r9.

Jag har pratat med dem som sagt och får skicka tbx r9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofo23:

så det är alltså värt att uppgradera sig till 780 eftersom man inte kmr behöva uppgradera sig lika snabbt som om jag har kvar r9.

Jag har pratat med dem som sagt och får skicka tbx r9

Köp dig ett till R9 sen istället

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Intressant.. Så man kan skicka tillbaks en komponent efter att ha använt det i x tid och förvänta sig att få tillbaks fullt pris?

Låter som man gått back varje gång man uppgraderat sin rigg isf.

De fåtal gånger jag skickat tillbaks något som jag använt eller varit DOA och valt att inte ta något likvärdigt i retur har jag aldrig fått fullt pris tillbaks. Har jag blivit blåst då? (tänker på incidenter för flera år sedan, 2009-2011. Kanske va annorlunda då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaalen111:

Intressant.. Så man kan skicka tillbaks en komponent efter att ha använt det i x tid och förvänta sig att få tillbaks fullt pris?

Låter som man gått back varje gång man uppgraderat sin rigg isf.

De fåtal gånger jag skickat tillbaks något som jag använt eller varit DOA och valt att inte ta något likvärdigt i retur har jag aldrig fått fullt pris tillbaks. Har jag blivit blåst då? (tänker på incidenter för flera år sedan, 2009-2011. Kanske va annorlunda då.)

varför skulle jag inte få tillbaka fullt pris ? min kompis reklamerade sitt kort och fick tbx det han köpte det för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofo23:

varför skulle jag inte få tillbaka fullt pris ? min kompis reklamerade sitt kort och fick tbx det han köpte det för.

Med er syn på reklamation så kan man i princip köpa en tv för 20 papp sen efter 2 år då tv:en är värd 2k så kan jag lämna tillbaka den och begära 20k tillbaka. Inser ni hur sjukt fel ni har ?

copy paistar ifrån konsument verket. komihåg att det är inom de första 6 månaderna...

Ursprungligt fel på varan

Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofo23:

så det är alltså värt att uppgradera sig till 780 eftersom man inte kmr behöva uppgradera sig lika snabbt som om jag har kvar r9.

Jag har pratat med dem som sagt och får skicka tbx r9

Om du inte uppgraderar nu så kommer du få mycket bättre prestanda för samma peng, eller samma prestanda för lägre peng, när du väl uppgraderar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom korspostning (§ 3.3) inte är tillåten.

/KimTjik