Behöver hjälp med datorn, smått uppgiven.

Permalänk

Behöver hjälp med datorn, smått uppgiven.

Tja

Har råkat ut för något väldigt jobbigt som jag faktiskt inte har någon aning vad felet kan vara efter ett par timmars googlande och försök till fix.

Tar det från början, byggde datorn själv för ett par år sedan, lite klurigt med det gick tillslut. Specc:

MB: Asrock p67 extreme4
Grafikkort: Gigabyte radeon hd6950
Cpu: osäker, men intel sandy bridge tjohejsan?
Psu:fractal 650
Hdd: samsung 1tb
Ssd: corsair f60
Ram: adata 2gb x2

När jag tänker tillbaka kommer jag ihåg att jag hade problem med ljudet(något år sedan),det hackade oavsett vad för ljud som spelades upp. kommer inte riktigt vad jag gjorde för att åtgärda detta, men misstänker jag faktiskt bytte sata port på en enhet och då plötsligt började det funka, makes sence? :s

Problemet som har hänt nu som gör mig lite lagom road.
Hade HoN och div. Småprogram uppe, lämnade datorn för att göra lite ärenden, kommer tillbaka och märker att datorn har startats om och att jag ska "reboot or select proper boot device". Detta brukar hända ibland när jag startar datorn eller restartar, det var bara att ctrl-alt-del så startades det om och då brukade windows gå igång.

Men inte denna gång, det bara gick om och om, dök upp att jag skullle reebot etc... Gick in i bios och märker att den inte upptäcker min ssd (os är installerat på den) , kollar sladdar, byter plats etc. När jag startar upp datorn brukar mina hdds dyka upp, stå lite status om dessa, ibland syntes ssdn där ibland inte, främst det sistnämda. Även om man såg ssdn i början, gick man in i bios direkt efter så hittades den inte. Sen ett tag hittades inte min samsung hdd heller, men det var mer sällan, den dök oftast upp.

Några få gånger har mitt hopp tänts när man lyckats komma in på windows för att sedan krossas när det först dyker upp felmeddelsnden att filer fattas, tex skype kunde tex inte starta m.fl , försökte jag göra något så frös datorn, oavsett vilket läge jag testat i fryser den.

Snälla allsmäktiga sweclockers ge mig min tips, råd och min dom, hur körd är jag från en skala 1-kiev?

Kan ha glömt något, så det är bara att fråga om det är något. sitter på en sketen surfplatta så ber om ursäkt för felstavningar m.m

Permalänk
Medlem

Hej, jag tror du har problem med batteriet på moderkortet byt ut den. Att den inte bootar beror säkert på att din SSD var inställd på ACHI och när moderkorten gått i default så har den ändrats till IDE. Kolla inställningar borde fixa till problemet.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

Har du senaste firmware på din SSD disk? Korrekt version bör vara 2.4.. Om jag inte missminner mig så hade Corsair F60 problem med Sandforce chipset och enheten kunde helt plötsligt dö.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Kom på som DjRaven säger, det kan vara problemet, hade samma problem för nån år sen.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd

Fast att byta BIOS batteriet skadar aldrig, går väl på en 20-30kr.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Äntligen kommit hem så jag kan börja pilla på datorn.

Skrivet av Djinn:

Hej, jag tror du har problem med batteriet på moderkortet byt ut den. Att den inte bootar beror säkert på att din SSD var inställd på ACHI och när moderkorten gått i default så har den ändrats till IDE. Kolla inställningar borde fixa till problemet.

Det är inställt på ACHI när jag kollar i bios.

Skrivet av DjRaven:

Har du senaste firmware på din SSD disk? Korrekt version bör vara 2.4.. Om jag inte missminner mig så hade Corsair F60 problem med Sandforce chipset och enheten kunde helt plötsligt dö.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=90759

Fast hur uppdaterar jag när jag inte kan komma in på windows? som sagt, lyckas jag komma in så fryser windows sig direkt, men oftast hittas inte min ssd ö.h.t så står bara att jag måste reboot eller sätta in rätt device. Det felet med deras chipset, kan det bara dyka upp och sen bara vägra funka, efter att fungerat relativt felfritt innan? Datorn hade startat om av sig själv och då började problemen.

Ska testa byta batteri, men eftersom moderkortet upptäcker min andra hdd så kan det väl inte vara det som är fel, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drumbassäng:

Fast hur uppdaterar jag när jag inte kan komma in på windows? som sagt, lyckas jag komma in så fryser windows sig direkt, men oftast hittas inte min ssd ö.h.t så står bara att jag måste reboot eller sätta in rätt device. Det felet med deras chipset, kan det bara dyka upp och sen bara vägra funka, efter att fungerat relativt felfritt innan? Datorn hade startat om av sig själv och då började problemen.

Ska testa byta batteri, men eftersom moderkortet upptäcker min andra hdd så kan det väl inte vara det som är fel, eller?

Ja, felet uppstår som en blixt från klar himmel och enheten slutar fungera. Prova att bara ha SSD disken inkopplad, förslagsvis provar du både med en annan S-ATA-port samt S-ATA kabel. Försök även göra en reparation utav din nuvarande Windows installation, alternativt installera om Windows helt vilket ska ses som en sista utväg

Du har inte möjligheten att prova SSD disken i en annan dator? kanske hos någon kompis.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Ja, felet uppstår som en blixt från klar himmel och enheten slutar fungera. Prova att bara ha SSD disken inkopplad, förslagsvis provar du både med en annan S-ATA-port samt S-ATA kabel. Försök även göra en reparation utav din nuvarande Windows installation, alternativt installera om Windows helt vilket ska ses som en sista utväg

Du har inte möjligheten att prova SSD disken i en annan dator? kanske hos någon kompis.

Hmm okej, jag testade att koppla ur den andra hddn, en annan sladd och port till ssdn, när jag startade upp datorn så hittade den och startade upp windows, när jag skulle skriva in lösenord hängde den sig efter första knapptrycket, startade om och då lyckades jag komma in, men det gick långsamt och efter 20 sek så frös allting igen, bara tuggade sen blev skärmen svart och datorn startades om och nu hittas inte ssdn så startas bara upp i bios.

Kan försöka få tag i en polare o köra hem till honom, ska jag isf testa uppdatera drivrutinerna på hans dator då?

Har även ett annat problem gällande windows, köpte det billigt via en hemsida där man registrerade csn nr eller vad det var så fick man windows för 100-200 kr, så jag har självklart inte skiva eller key någonstans att hitta, blir det isf att köpa ett nytt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drumbassäng:

Kan försöka få tag i en polare o köra hem till honom, ska jag isf testa uppdatera drivrutinerna på hans dator då?

Har även ett annat problem gällande windows, köpte det billigt via en hemsida där man registrerade csn nr eller vad det var så fick man windows för 100-200 kr, så jag har självklart inte skiva eller key någonstans att hitta, blir det isf att köpa ett nytt?

Ja, då pluggar du bara in din SSD enhet i hans dator, sedan laddar du ner Corsair programmet jag länkade till tidigare i tråden och uppdaterar Firmwaren på SSD:n

Om jag minns det rätt så kommer inte innehållet på SSD:n att försvinna, självklart finns chansen att jag har fel.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Ja, då pluggar du bara in din SSD enhet i hans dator, sedan laddar du ner Corsair programmet jag länkade till tidigare i tråden och uppdaterar Firmwaren på SSD:n

Om jag minns det rätt så kommer inte innehållet på SSD:n att försvinna, självklart finns chansen att jag har fel.

Kopplade in min ssd i en polares dator, det som hände då var att hans dator inte ville starta upp windows alls, den hittade hans hårddisk i bios men inte min men ändå vägrade den starta upp, när jag kopplade ur den gick det att starta upp.

edit: det är hans os på hans hårddisk som inte ville starta upp när min var i kopplad.

detta låter sjukt mysko, vad kan felet vara?

Permalänk
Avstängd

Bra fråga, låter som den tänker slänga in handduken.

Vilket län bor du i?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Skrivet av DjRaven:

Bra fråga, låter som den tänker slänga in handduken.

Vilket län bor du i?

Fast om den är på väg att att dö borde den väl inte störa ut andra hårddiskar så en dator inte kan starta upp windows?

Är det för mig då att köpa ny ssd och nytt windows? finns det något sätt man kan rädda det som finns på den? Man tycker en ssd ska hålla lite mer än 2-3 år?

Befinner mig i skåne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drumbassäng:

Fast om den är på väg att att dö borde den väl inte störa ut andra hårddiskar så en dator inte kan starta upp windows?

Är det för mig då att köpa ny ssd och nytt windows? finns det något sätt man kan rädda det som finns på den? Man tycker en ssd ska hålla lite mer än 2-3 år?

Befinner mig i skåne.

Du valde en Sandforce-baserad SSD från en tidig generation som hade mycket problem, tyvärr. Ingen jag känner har en fungerande Corsair Force längre (F***), alla har dött. De flesta dog efter runt 2 år. Hade du lagt till lite pengar och köpt en Intel så hade den med största sannolikhet fungerat perfekt fortfarande. Eller så kunde du köpt likaledes Sandforcebaserade OCZ (numera i konkurs) och haft ännu större problem än med Corsair.

Det var först iom att Intel tog tag i alla fel som Sandforce hade och rättade felen åt dem, som det började komma stabila Sandforce (Intel 330/520 osv).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du valde en Sandforce-baserad SSD från en tidig generation som hade mycket problem, tyvärr. Ingen jag känner har en fungerande Corsair Force längre (F***), alla har dött. De flesta dog efter runt 2 år. Hade du lagt till lite pengar och köpt en Intel så hade den med största sannolikhet fungerat perfekt fortfarande. Eller så kunde du köpt likaledes Sandforcebaserade OCZ (numera i konkurs) och haft ännu större problem än med Corsair.

Det var först iom att Intel tog tag i alla fel som Sandforce hade och rättade felen åt dem, som det började komma stabila Sandforce (Intel 330/520 osv).

Min F120 fungerar perfekt fortfarande, strulade ett tag men löste sig med firmware uppdateringen.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]