Överklockningsförmåga på olika minnen

Permalänk

Överklockningsförmåga på olika minnen

Vilken minnestillverkare har generellt bäst överklockningspotential (om det finns en skillnad)? Hur är det om man har ett kort med Samsung minne och ett annat med Hynix, kommer det påverka hur mycket de kan överklocka?

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Vilken minnestillverkare har generellt bäst överklockningspotential (om det finns en skillnad)? Hur är det om man har ett kort med Samsung minne och ett annat med Hynix, kommer det påverka hur mycket de kan överklocka?

Vad jag vet så är SK hynix och Samsung båda bra tillverkare.
Kör du 2 olika i SLI/Xfire så begränsas du av den sämre av dem 2.

Sen vet jag att olika minnen arbetar med olika timings osv. Tror dock inte det ska göra någon skillnad när du har dem i SLI/Xfire.
Vilken bios kortet har är viktigt då den berättar vilka timings minnena ska jobba i. Fel bios version kan resultera i instabilitet krascher osv.

En tillverkare som jag vet gör dåliga överklockare är Elphia. Ett par 6000Mhz speccade som satt på mina 780 Lightnings gjorde bara 6450mhz.
Tror dock dom byttes ut i nyare revisioner mot samsung.

Mina 7000mhz SK hynix minnen på mina referens Ti's gör 7800-7900mhz beroende på spel och benchmark.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Vad jag vet så är SK hynix och Samsung båda bra tillverkare.
Kör du 2 olika i SLI/Xfire så begränsas du av den sämre av dem 2.

Sen vet jag att olika minnen arbetar med olika timings osv. Tror dock inte det ska göra någon skillnad när du har dem i SLI/Xfire.
Vilken bios kortet har är viktigt då den berättar vilka timings minnena ska jobba i. Fel bios version kan resultera i instabilitet krascher osv.

En tillverkare som jag vet gör dåliga överklockare är Elphia. Ett par 6000Mhz speccade som satt på mina 780 Lightnings gjorde bara 6450mhz.
Tror dock dom byttes ut i nyare revisioner mot samsung.

Mina 7000mhz SK hynix minnen på mina referens Ti's gör 7800-7900mhz beroende på spel och benchmark.

Tvivlar på att jag kommer hålla på med olika bios configs men annars verkar minnena ganska lovande. Tack för bra support! Lycka till med RMAt

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

Tvivlar på att jag kommer hålla på med olika bios configs men annars verkar minnena ganska lovande. Tack för bra support! Lycka till med RMAt

Lightning korten lämnades tillbaka redan 2013

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad jag vet så är SK hynix och Samsung båda bra tillverkare.
Kör du 2 olika i SLI/Xfire så begränsas du av den sämre av dem 2.

Sen vet jag att olika minnen arbetar med olika timings osv. Tror dock inte det ska göra någon skillnad när du har dem i SLI/Xfire.
Vilken bios kortet har är viktigt då den berättar vilka timings minnena ska jobba i. Fel bios version kan resultera i instabilitet krascher osv.

En tillverkare som jag vet gör dåliga överklockare är Elphia. Ett par 6000Mhz speccade som satt på mina 780 Lightnings gjorde bara 6450mhz.
Tror dock dom byttes ut i nyare revisioner mot samsung.

Mina 7000mhz SK hynix minnen på mina referens Ti's gör 7800-7900mhz beroende på spel och benchmark.

Apropå minnen. Mitt 780 (referens) artifactar vid +750 på minnena så jag antar att jag har Hynix minnen? Hur långt kan man pusha minnena utan extra kylning på minnet? Just nu kör jag bara +400Mhz (1702Mhz) då jag inte vill bränna upp kortet.

EDIT: Står Samsung i GPUz. Samsung är bra skit om jag har förstått det rätt?

Visa signatur

Citera för svar.