Permalänk
Medlem

Datorn helt död, nytt nätagg

Hallå, min dator har varit helt död ett tag nu (ingen ström till varken moderkortet eller hårddisken) och jag fick nyligen hem ett nytt nätagg då jag misstänkte att det var det som spökade. Det var tydligen fel och datorn vägrar fortfarande dra igång sig efter monteringen av det nya nätagget, någon som vet vad som kan vara fel på datorn?

Permalänk

helt död = du kan inte ta dig in i bios?
Om din nya PSU snurrar igång verkar det vara ditt moderbord som fallerar.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Helt död=Ingenting drar igång, allt är helt stilla som om man inte ens har försökt dra igång den, ingen fläkt drar igång, inga lampor, ingenting.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan... Men har du testat att plugga in strömkontakten?

Hänt mig. Satt och slet mig själv i håret i någon timme innan jag upptäckte att det var de som var felet.

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Medlem

Haha, strömkontakten sitter där den ska.

Permalänk

Om du nu har allt inkopplat, har ditt moderkort någon startknapp, isåfall kanske du kan försöka starta det där. Anners kanske ditt moderkort är kasst.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Om du nu har allt inkopplat, har ditt moderkort någon startknapp, isåfall kanske du kan försöka starta det där. Anners kanske ditt moderkort är kasst.

Borde inte hårddisken fortfarande dra igång då?

Permalänk
Medlem

kolla om du kopplat startknappen rätt, eller att kabeln sitter kvar där den ska vara.

Permalänk
Medlem

Kollat så att du inte råkat dra ut dedära små jäkla kontakterna som brukar sitta längst ner till höger på moderkortet? (De kablarna som går från startknappen på chassit).

Visa signatur

It's so..so..what's the opposite of chaotic?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Om du nu har allt inkopplat, har ditt moderkort någon startknapp, isåfall kanske du kan försöka starta det där. Anners kanske ditt moderkort är kasst.

Går även att kortsluta benen där anslutningen till on/off knappen sitter. Dvs. plocka bort sladden och håll en skruvmejsel mot benen nån sekund.

Man kan även "testa" nätagget. Plocka ur alla sladdar, ha i nätsladden och kortsluta grön och svart i 24pins sladden. Är agget dött har man hittat iaf. ett av felen. Denna test ger dock inte svar på om aget är friskt, bara om det startar eller ej.

http://www.dvhardware.net/articles5.html

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

ser ut såhär:

Permalänk

hårddisken aktiveras efter bios, kolla att det inte är din powerknapp på chassis som är kass. koppla ur frontpanel kontakterna och slå på nätagget, använd en kabel (eller möjligtvis ett gem) för att kortsluta rätt pinnar på moderkortet (kolla instruktionsboken till moderkortet). funkar inte det kan du testa att rensa cmos.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att bygla ditt gamla nätaggregat och ansluta en fläkt eller liknande. Funkar det känns det ju som om ditt moderkort inte fungerar som det ska.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

kolla om du kopplat startknappen rätt, eller att kabeln sitter kvar där den ska vara.

Den sitter där den satt när allt funkade

Skrivet av keeday:

Kollat så att du inte råkat dra ut dedära små jäkla kontakterna som brukar sitta längst ner till höger på moderkortet? (De kablarna som går från startknappen på chassit).

Dom sitter där dom ska.

Skrivet av Kent:

Går även att kortsluta benen där anslutningen till on/off knappen sitter. Dvs. plocka bort sladden och håll en skruvmejsel mot benen nån sekund.

Man kan även "testa" nätagget. Plocka ur alla sladdar, ha i nätsladden och kortsluta grön och svart i 24pins sladden. Är agget dött har man hittat iaf. ett av felen. Denna test ger dock inte svar på om aget är friskt, bara om det startar eller ej.

http://www.dvhardware.net/articles5.html

Funkade inte att kortsluta datorn tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHYRN:

Den sitter där den satt när allt funkade

Dom sitter där dom ska.

Funkade inte att kortsluta datorn tyvärr.

Börjar luta åt moderkortet, försök att låna ett moderkort av någon polare och testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Börjar luta åt moderkortet, försök att låna ett moderkort av någon polare och testa!

Mina polare är tyvärr satans så rädda om sina datorer och jag lär inte få tag på något där inte. Men jag trodde att moderkortet skulle dra igång även om nätagget var paj, eller är det gjort så att hårddisken väntar på att moderkortet och de andra komponenterna startar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHYRN:

Mina polare är tyvärr satans så rädda om sina datorer och jag lär inte få tag på något där inte. Men jag trodde att moderkortet skulle dra igång även om nätagget var paj, eller är det gjort så att hårddisken väntar på att moderkortet och de andra komponenterna startar upp?

Skrivet av Den_Samme:

hårddisken aktiveras efter bios, kolla att det inte är din powerknapp på chassis som är kass. koppla ur frontpanel kontakterna och slå på nätagget, använd en kabel (eller möjligtvis ett gem) för att kortsluta rätt pinnar på moderkortet (kolla instruktionsboken till moderkortet). funkar inte det kan du testa att rensa cmos.

'

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

woops, missade det svaret, ty.

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

helt död = du kan inte ta dig in i bios?
Om din nya PSU snurrar igång verkar det vara ditt moderbord som fallerar.

moderbord?
http://www.olausen.com/wp-content/uploads/galleries/post-18/f...

Permalänk
Medlem

Med tanke på det ni sagt så måste det ju i princip vara moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHYRN:

Den sitter där den satt när allt funkade

Dom sitter där dom ska.

Funkade inte att kortsluta datorn tyvärr.

Dvs. du har testat kortsluta enbart nätaggregatet? (kortsluta 24pins kontakten)

Skrivet av PHYRN:

Med tanke på det ni sagt så måste det ju i princip vara moderkortet?

Se ovan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...