Facebook köper Whatsapp för 124 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men vad skall man tjäna in de 124 miljarderna på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Kundbasen förmodligen. Samt något patent eller så.

Var det inte snack om för en tid sedan att Facebook hade problem med att färre av deras användare var aktiva, samt att de inte fick in nya användare i samma takt?

Om det jag minns är rätt borde det direkt påverkar reklam intäkter.

Sen som ovan nämnt har man pengarna är det vanligt att man köper upp konkurrenter, antingen för att bli större eller för att man känner sig hotar.
Om man senare måste sälja företaget med förlust. Vem vet hur mycket man tjänade på att man inte konkurrerade med dem under tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Bullshit det visar bara att du aldrig använt Whatsapp.
Den använder ditt telefonnummer istället för att skapa ett konto och alla som har whatsapp installerat dyker upp i kontaktlistan så man behöver inte lägga till nån heller.
Dessutom kan du göra så mycket mer än vad du kan i ett vanligt SMS.
Sen är det inte alla som sitter på dyra abbonemang för flera 100 lappar i månaden utan har kontantkort eller liknande.
För mig skulle SMS kosta mig minst en 100ing om dan.
Dom flesta samtal gör jag genom skype,viber osv.
För att inte tala om vad det skulle kosta att börja sms och ringa till folk utomlands skulle det dra iväg ännu mera.
Har dessutom lyckats få in Whatsapp på surfplattan med så betydligt smidigare att skriva på den med.
Dessutom finns ju andra alternativ med som t.ex hangouts där det är ännu enklare då kan du tom sitta och skicka iväg meddelanden om du sitter vid en dator för tillfället. Hangouts kan du dessutom ha som standardklient i android 4.4 med och kan dessutom skicka SMS i samma numera till dom som inte har hangouts så du kan använda samma klient till båda och helt skippa den inbyggda.
Ang ålder så har dom flesta jag känner nån form av IM klient på sina telefoner som jag messar och det är varierande åldrar ända upp till runt 60 års åldern. Alla har helt enkelt inte råd eller vill ha dyra abbonemang. Finns annat jag hellre gör för pengarna än sponsrar telefonbolagen med mer pengar.
Att påstå saker som du gör mig däremot förbannad. Föredrar du vanlig SMS istället så är det helt upp till dig men kom inte och påstå att folk är barn för att dom använder andra vägar att kommunicera. Vissa föredrar papperstidningar och vissa e-tidningar i surfplattan eller dator med. Jag föredrar det senare men det är upp till var och en. Jag kallar inte nån dum eller barn eller liknande för att dom inte gör som jag. Samma sak med Windows och Linux där jag föredrar öppen källkod och Linux medans andra föredrar Windows. Handlar inte om snålhet eller liknande utan helt enkelt vad jag föredrar. Sen om man nu säger att man tycker nåt är bättre och har bra argument för det är en annan sak det får du gärna göra. Men tycker inte du har det här utan kommer med påhopp istället på folk som inte använder vanlig SMS.

Dold text

Wow, hela 4.6 kronor om dagen. https://www.comviq.se/kontantkort/fastpris
Folk som fortfarande tror att abonnemang är skit måste bo under stenar.

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

Wow, hela 4.6 kronor om dagen. https://www.comviq.se/kontantkort/fastpris
Folk som fortfarande tror att abonnemang är skit måste bo under stenar.

Det är inte alla som kan eller har råd med abbonemang och liknande.
Fortfarande jag betalar 75:-/mån och har fri surf. Dom flesta jag känner använder nån form av IM och kan kommunicera med dom där så vad är problemet.
Det finns dom som lever på 3500-4000:-/mån och dom har inte råd med några abbonemang.
Men det är nåt som inte verkar gå in i skallen på folk här.
Dessutom är det Comviq dt du visar och det funkar inte bra för folk i Norrland.
Men även om det var bra täckning så är det fortfarande nästan 200:- mer för dyraste där och den surf som ingår tar slut på max 2-3 dagar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Som sagt tycker det är för barn! Och Inte för vuxna människor..

Barn? Vadå för att man chattar? Första gången som jag hör ett så löjligt påstående. Vad gör du på ett spelorienterat hårdvarusite egentligen?
Hur gammal är du själv om man får fråga?

Det är en teknisk lösning, som det mesta som hanteras på den här webbsidan. Den duger för mig, även om den inte täcker alla mina behov.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

whatsapp äger ju <3 grymt ju.. men hade hellre sett att google hade köpt det, deras hangouts är bajs, litar mer på dom än jävla äckel facebook dom är idioter

Och vem fan skickar sms ens längre? jag minns inte när jag ens gjorde det sist det är ju stenåldern använda det idag kan man ju skicka film osv på whatsapp det är varför jag gillar den och den synkar me din telefonbok mot alla som har så man behöver inte göra nåt och har heller inget abonnemang för att skicka massa sms, samma med skype varför ska ja betala för nåt när man kan använda gratis me mobilen? det betyder inte att man är snål utveckligen idag går ju framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

whatsapp äger ju <3 grymt ju.. men hade hellre sett att google hade köpt det, deras hangouts är bajs, litar mer på dom än jävla äckel facebook dom är idioter

Och vem fan skickar sms ens längre? jag minns inte när jag ens gjorde det sist det är ju stenåldern använda det idag kan man ju skicka film osv på whatsapp det är varför jag gillar den och den synkar me din telefonbok mot alla som har så man behöver inte göra nåt och har heller inget abonnemang för att skicka massa sms, samma med skype varför ska ja betala för nåt när man kan använda gratis me mobilen? det betyder inte att man är snål utveckligen idag går ju framåt.

jag litar inte på nån av dom, litar inte ens på whatsapp men vad ska man göra, bara gilla läget

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Precis verkar finnas så många bakåtsträvare tom här verkar det som.
Ska jag betala mer så skulle det isf vara för lite snabbare bredband men har hellre långsammare som idag utan trafikbegränsning än snabbare som tar slut efter 2-3 dagar.
Dessutom har jag mitt vanliga bredband från samma med så får allt på samma räkning även det smidigt än 2 separata.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Så nu har FB inte bara en utan två instängda XMPP tjänster. XMPP som är fritt, öppet och egentligen decentraliserat. Bra där.

Permalänk
Medlem

Som sagt, i Sverige har vi sjukt bra abonnemang rent allmänt så WhatsApp tillför inte mycket för oss svenskar.

I många andra länder är det dyrare att ringa och smsa. I länder med låga löner där folk lever på existensminimum är förmodligen den här "lilla" appen en viktig del i sin månadsbudget. De flesta borde ju då har råd att köpa en billig, begagnad telefon för att sedan smsa/ringa gratis med.

Angående summan så är det ju absurt. Det är omöjligt att ens fatta hur mycket flis det handlar om. Det är 3x Rwanda's GDP.

- Vikten av summan i 1$ sedlar skulle bli ca 19 ton
- Det är 3x Rwandas GDP och högre än ungefär hälften av världens länders GDP.
- För summan skulle man kunna dela ut 3$ till varje människa i hela världen, eller betala alla världens HIV-smittades behandlning i över ett halvår.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk

Fast finns många som får vända på varenda krona för att klara sig i Sverige med.
Det kan vi delvis också tacka nuvarande regering för.
Som sagt fri surf ger mer än bara gratis mess och samtal så det har man mer nytta av och dessutom billigare för mig.
Och som tidigare sagts SMS/MMS är väldigt begränsat i jämförelse med alternativen så ser ingen anledning till att använda det om det inte är till Agda 80 år eller nån annan som fortfarande sitter med nån gammal Nokia 3310 eller liknande.
Om man nu är så fientlig mot ny teknik behöver man ju inte köpa nån smartphone överhuvudtaget utan köpa en Nokia 3310 då.
Sen så säger jag inte att det just behöver vara Whatsapp utan finns många andra bra alternativ med men Whatsapp har ju fördelen att den använder vanliga kontaktlistan så man inte behöver lägga till nån och att det är väldigt spritt och stöder i princip alla OS.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att sms och mms totalfloppar gämnfört med sådana här tjänster. Hur i hela friden kan man tro att det ska gå bra att ta ut 1 Kr per medelande till utlandet år 2014? Idiotiskt.

Dumpade själv WhatsApp i och med detts köp och sökt mig till alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Skulle nog gissa på att antingen är något fel med din mobil, eller så var det en otroligt suspekt bug som är patchad sedan länge.

Jag har använt kik i snart 2 år och aldrig haft några problem (Eller jo ett, men det handlade om att mobilen jag hade då inte borde haft android på sig.)

Inge fel på mobilen. Den beter sig lika dant nu om jag installerar den igen. Hade den installerad för några månader sedan och då drog den fortfarande en del ström och höll min mobil vaken. Den har dragit/hållit mina 3 telefoner aktiva så det är inte en telefon den har gjort det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Åh nej

Nu blir självklart whatsapp övervakat också. Finns det något alternativt program man kan använda istället som fyller samma funktion? Någon som kan rekommendera något?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Nu blir självklart whatsapp övervakat också. Finns det något alternativt program man kan använda istället som fyller samma funktion? Någon som kan rekommendera något?

Telegram fyller samma funktion. Det är dessutom bättre då du kan använda det på dator och surfplattor.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Saknar Lunarstorm..

Vaknade idag med frågan:
Vad hände Lunarstorm?

Jag minns inte ens när jag slutade använda det, kanske efter att en viss känd kvinnorättskämpe föreslagit att jag skulle skriva hennes svenskauppsats i utbyte mot...man kan väl säga att mitt förtroende för persiskor rasade.

Äger någon fortfarande rättigheterna till Lunarstorm, eller det finns möjlighet för gamla Sony-anställda att dra igång projektet igen?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0