Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Permalänk
Skrivet av Dunde:

ADSL över befintligt telenät är fortfarande det enda som många har att tillgå. Alternativet kan vara 3G/4G om ens det i m ånga fall, så det du vräker ur dig är rätt inskränkt.

Absolut, sitter själv på ADSL och får ut 7 mbit i bästa fall. Det jag menar är att de flesta sitter mer än 250m från stationen och då ser jag ingen anledning till att pusha en teknik som i alla fall bygger på uråldrig koppar och knappast kommer kunna leverera gbit i verkligheten.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många här inne är jag positiv till en vidareutveckling i kopparnätet. Det är långt från alla som har tillgång till fiber och utbyggnad kommer ta tid, däremot har varenda hus ett telejack. Att skapa konkurrens och fler alternativ är något bra.

Men vad jag ser som det stora problemet är att tjänsten bara går 250m. Läst många artiklar nu, men hittar inget som säger att den skulle gå längre.
Vid 250m är bandbredden redan reducerad, att få ut 1gbit verkar realistiskt inom 100m, och då är det dessutom totalt 1gbit på länken.

Så min fråga är egentligen, hur många kunder kan det här vara intressant för? Kan det verkligen vara så många att det ska vara värt att använda ytterligare en teknologi för operatören? Förkraven blir ju följande:
1. Du ska bo mindre än 250 meter från stationen
2. Du är inte nöjd med hastigheten från vdsl2 (60/12)
3. Du har inte tillgång till fiber eller koax

Jag får bara känslan att det är en väldigt liten kundbas.

Citat:

Huawei notes that "Reports of G.fast bandwidth exceeding 1 Gbit/s generally refer to the sum of the upstream and downstream bandwidths," or 500Mbps in each direction. And although G.fast is usable within 250 meters of a node, the highest speeds aren't likely to be available on the top end of that range.

Citat:

"G.fast is intended for typical applications of 500 megabits per second (Mbps) speeds at 100 meters or less," Alcatel-Lucent said in July of this year.

http://arstechnica.com/information-technology/2013/12/500mbps...

Citat:

Related to this point are issues of compatibility between G.Fast and VDSL. The 2 technologies will likely coexist because G.Fast is not designed as a substitute for VDSL since it is really intended for shorter loops of up to 250m.

http://www.broadbandworldforum.com/g-fast-a-question-of-comme...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Sälj kopparnätet och dra fiber för F*N.

Vänta, varför ska man sälja kopparnätet?

Dra fiber får kommuner, föreningar och eldsjälar satsa på. Inte ISPer.

Permalänk
Medlem

Ni som har fiber sluta klaga.

Vi på vår gata blev erbjudna fiber för 20.000 kr men fler än 60% tacka nej så det blir aldrig av här där jag bor

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Nyheten är det, men kommentarerna är skeptiska till ifall dom verkligen kommer kunna erbjuda detta till majoriteten av ADSL användare(dvs dom på landsbyggden) samt om man verkligen "sparar" pengar med tanke på hur dyrt ADSL är jämfört med fiber. Om ADSL 8/1 är 250 kr dyrare än Fiber 10/10, hur mycket dyrare kommer inte ADSL 100/100 eller mer vara jämfört med Fibrets?

Bor i en håla med runt 2400pers och antika kopparledningen ger 100/100 för 260kr, finns fiber draget för inte så värst länge sedan, men det är bara 50/20 om jag minns rätt och pris på 295kr.
Inte många som har fiber förutom dom som inte har annat val.

Och en liten rättelse, q-lan heter det, inte d-lan.. Nästan rätt bokstav.
Verkliga hastigheten som jag fått fram är bara 85/80, men som sagt, en bruks ort långt från civilisationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

+1 gick från 56k (fick ut 3.3KB/s) till 2.5mbit bonet adsl. Känslan efter den övergången överträffas nog aldrig!

Själv gick jag från 56K till 24Mbit/s (16Mbit/s i praktiken) ADSL, den känslan! Därefter till 100/100Mbit/s vilket också var en härlig känsla.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, intressant att det såpass stor skillnad i sökresultat mellan "kopparnätet avvecklas" och "avveckling av kopparnätet" som jag tidigare sökt på (inte lika stor skillnad om man söker på det senare i skrivande stund). Googles sortering är bra konstig. Olika personer får dessutom olika sökresultat beroende på vilka hemsidor de brukar besöka osv. Men det hör inte hit...

Jag hittade i princip samma information som tidigare, något mer utförligt kanske. Men framför allt så verkar det mesta motsäga informationen från alla säljare som ringer och lovar att det inte är ett säljtrick utan verkligen sant att kopparnätet ska avvecklas där jag bor. Men det är alltså total horse shit så då vet jag vad jag ska säga nästa gång de ringer. Tänker inte ersätta mitt ADSL med "Sveriges snabbaste och bästa 4G". Får vänta på fiber till rimligare pris än hittills.

Det är framförallt (endast?) på glesbygden (inte landsbygden) som kopparnätet avvecklas, men inte på så många telestationer. Har du ett aktivt abonnemang på din ledning kommer du garanterat få reda på det långt i förväg, i alla fall om det är ett teliaabonnemang. Dessa kunder erbjuds (iaf av Telia) en fast GSM-lösning och vad jag vet så har inga eller väldigt få av dessa områden täckning för vare sig 3G eller 4G. Man lägger ner de telestationer som är alldeles för gamla och med för få kunder (misstänker att ledningskvalité till slutkund påverkar också) för att det ska vara lönsamt att underhålla dem. Det är helt enkelt billigare att skicka ut GSM-utrustning, i många fall med fast antennmontering på taket, och tekniker till de berörda kunderna än att bygga om stationen. Och kostnaden för att underhålla stationen är långt ifrån vad det kostar att ha några eventuellt missnöjda kunder.
Tänk också på att många av de berörda kunderna ofta redan har mycket problem med ADSL, om det ens är möjligt att leverera ADSL (om jag minns rätt är det mycket ovanligt på dessa stationer).
Så om en säljare ringer och säger att "kopparnätet ska ändå avvecklas" är det antagligen ren BS. Visst, kopparnätet byggs inte ut i samma utsträckning som förr, man satsar betydligt större del av budgeten på att bygga ut fiber och trådlösa förbindelser.
Telias största enskilda inkomstkälla (om jag minns rätt) är deras vanliga fasta telefonabonnemang (kan hända att mobila lösningar inte är inräknat). Så kopparnätet kommer inte avvecklas i någon större utsträckning på ett bra tag.

Källa är en polare som jobbar med just dessa kunder. Vill dock reservera mig för eventuella fel.

Apropå utbyggnad av fiber: Pratade med en kund en gång, som hade jobbat med att planera utbyggnaden av ADSL (har jag för mig). Han hade räknat lite och kom fram till att om man la ihop alla öppningsavgifter på samtal (per år), i Sverige, så skulle det täcka kostnaden (per år) för att bygga ut fiber till varje hushåll i hela Sverige. Det hade varit en intressant plan.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Tvinga? Nja, kan man verkligen tvinga sin hyresvärd att dra in fiber?

Fiber är ta mig fan det bästa med att bo i Umeå kommun. Jävlar vad dom har satsat genom åren och det har lönat sig hårt!

Samma gäller Piteå kommun. Fiber finns över stora delar av kommunen. Bostadsrättsföreningen drog in fiber tillsammans med fjärrvärmen för ett par år sedan och nu erbjuder man 1000 mbit/s också. Kopparkablar är så tidigt 2000-tal och dessutom när Telia och andra internetleverantörer envisas att använda sig av 60-åriga kopparkablar så blir det bara pannkaka av alltihop.

Skrivet av Terrell:

Jag tror att du underskattar spridningen av fiber. Självklart varierar detta från kommun och kommun men spridningen i Svealand och Götaland är stor medan Norrland har lite mer problem.
Men det stora problemet ligger bara hos privatpersoner och fastighetsägare. Mina föräldrar ute på landet i Hallands län sitter med fiber från det kommunala stadsnätet medan i ett närliggande tätort är det relativt sällsynt då alla bråkar om frågan även dock fibret ligger redo precis utanför dörren.

Men fibret finns tillgängligt gäller bara för privatpersonerna att ta steget själv.

Och ändå är det mest folk nedåt Sverige som gnäller mest på att de inte har Fiber.

Skrivet av Xburk:

Visst, kopparledningar är alltid underlägsna fiber, men visst har det väl hänt en del på 10 år? VDSL är ett bra steg från ADSL-linorna som erbjöds för 10 år sen. Själv är jag rätt imponerad av att man kan få så pass hög bandbredd på två tunna kopparledningar som är flera hundra meter långa.
I och för sig, behovet är större än så, och långt ifrån alla har tillgång till en vettig VDSL-lina.

Ska bli intressant att se hur/om detta blir implementerat. Tror chansen är oerhört liten att ISP:er kommer dra fiber ut till varenda hus på landsbygden inom de närmsta 10 åren, tyvärr. Hoppas att detta kan göra skillnad.

Har ingen betydelse när Telia väljer att gå på gamla kopparledningar som inte klarar trycket. För man ska inte tro en sekund att Telia skulle ta och gräva ner nya kopparkablar..

Skrivet av pSYKED:

Tänk er alla som bor ute på landsbyggden och kommer få fiber 2024.
Att kunna få samma hastighet som fiber? utan att byta ut någon utrustning på den befintliga kopparledningen...
Och ni överdriver något extremt att Telia investerar dessa "enorma summor" pengar att forska i gammal teknik.

så är det HUAWEI som har utvecklat denna teknik.
Det enda Telia förmodligen har gjort är att skicka ut 2 tekniker en dag och se ifall denna teknik funkar i pratiken.

Så man är stolpskott bara för att man är extremt skeptisk till att Telia ska kunna få ut de hastigheter som de lovar? Okeeeej...? Att kalla folk under 10 år mentalt är bara barnsligt och hör hemma i sandlådan. Sedan tror du utbyte av utrustning är gratis? Du är för gullig du.. Dessutom.. Du verkar ju tro att Telestationen ligger på grannens bakgård när de egentligen ligger flera km bort.

Skrivet av SimpaK:

Ni som har fiber sluta klaga.

Vi på vår gata blev erbjudna fiber för 20.000 kr men fler än 60% tacka nej så det blir aldrig av här där jag bor

Vi klagar inte.. Vi ifrågasätter Telias påståenden. Borde finnas en lag att Telia borde avge även ett maxavstånd för att kunna utnyttja tjänsten.

Citat redigerat
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

BoNet menar du väl

Så kanske de hette först, de bytte väl till BoStream innan de köptes upp av BBB eller nåt sånt? Var ju ett par år sen nu så alla namn är inte helt självklara längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Är ju lite skillnad på Sveriges ekonomi nu och för "x antal år sedan", vi är betydligt fattigare nu..

För övrigt så är detta Svinbra. Jag bor inte på landet, utan i en tätort. Det snabbaste vi har är 24 ( i verkligheten 8-12). Vi kan få fiber, men det kostar 20.000kr att koppla in det, känns sådär värt om man åtminstone kan få ut 30+ med denna tekniken!

Fortfarande värt det eftersom (vilket nämnts i tråden) man får en markant lägre månadsavgift för en tjänst med bättre latens och högre bandbredd som dessutom är framtidssäker. På några år har du sparat in installationspriset genom din sänkta abonnemangskostnad och den yngre generationen som i allt större utsträckning börjar köpa hus ser det som ett stort plus om det finns fiber indraget i kåken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Så kanske de hette först, de bytte väl till BoStream innan de köptes upp av BBB eller nåt sånt? Var ju ett par år sen nu så alla namn är inte helt självklara längre

BoNet hette det först, sen bytte de namn till BoStream av okänd anledning (kanske har papperna kvar någonstans) innan de slutligen blev köpta av BBB.
Saknar att man hade fast IP hos Bo*, ett mycket ovanligt privilegium på den tiden.
217.215.87.95, kan den än idag. Önskar att jag kunde köpa den och använda hemifrån på något sätt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och din ping skjuter i taket!

Satt här om veckan och spela lite league och min fru börja ladda upp en video på en av katterna på flikr, BAM 680 i ping och en ospelbar runda...

Hehe, minns hemma på telia adsl förut. Ingen laddade ner men var konstant trassel för någon glömdr alltid torrentprogrammet på så det stod å seeda. Katastrof. Dirr 1-2k ms xD

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

BoNet hette det först, sen bytte de namn till BoStream av okänd anledning (kanske har papperna kvar någonstans) innan de slutligen blev köpta av BBB.
Saknar att man hade fast IP hos Bo*, ett mycket ovanligt privilegium på den tiden.
217.215.87.95, kan den än idag. Önskar att jag kunde köpa den och använda hemifrån på något sätt

Föredrar faktiskt dynamisk IP. Då slipper man gå in i nätverksinställningarna och skriva in IP och nätmask. Framförallt när man byter uttag. Hade fast IP ett tag med Riksnet innan de bytte till dynamiska IP adresser och det var bara jobbigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad har bandbredden med duplexen att göra? (nyfiken).

DSL har så att vissa frekvenser är dedikerade till downstream och vissa till upstream, men vad man gjort för att pressa ut mer kräm är att den övre tredjedelen av frekvenserna är delade mellan upstream och downstream.

Säg att downstream har frekvenserna 1, 2 och 5, downstream har frekvenserna 3, 4 och 5. Och de används i den ordningen, så när du laddar ner börjar modemet använda frekvenserna 3, laddar du ner snabbare går de in på 4 och vidare till 5 om så behövs. Om du laddar upp samtidigt så påverkas inget så länge du bara använder frekvenserna 1 och 2 för att ladda upp, men ska du maxa upp och nedladdning samtidigt så kommer dessa två slåss om frekvens 5, vilket skapar lite kaos.

Alltså, full duplex fungerar så länge 1-4 används, för de stör aldrig varandra, men när de börjar slåss om 5 så har du inte längre full duplex.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

DSL har så att vissa frekvenser är dedikerade till downstream och vissa till upstream, men vad man gjort för att pressa ut mer kräm är att den övre tredjedelen av frekvenserna är delade mellan upstream och downstream.

Säg att downstream har frekvenserna 1, 2 och 5, downstream har frekvenserna 3, 4 och 5. Och de används i den ordningen, så när du laddar ner börjar modemet använda frekvenserna 3, laddar du ner snabbare går de in på 4 och vidare till 5 om så behövs. Om du laddar upp samtidigt så påverkas inget så länge du bara använder frekvenserna 1 och 2 för att ladda upp, men ska du maxa upp och nedladdning samtidigt så kommer dessa två slåss om frekvens 5, vilket skapar lite kaos.

Alltså, full duplex fungerar så länge 1-4 används, för de stör aldrig varandra, men när de börjar slåss om 5 så har du inte längre full duplex.

Har du någon bra källa där man kan läsa mer om det här?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Har du någon bra källa där man kan läsa mer om det här?

Nae, det var ett tag sedan jag jobbade med DSL, har inte intresserat mig så mycket i tekniken sedan dess ärligt talat.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

och kostnaden? lägg pengar och allvar på att byta ut all koppar mot fibrer istället. istället för att lägga pengar på mellanlösningar som kasseras inom snar framtid ändå

Det är tyvärr mycket mycket dyrare att gräva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

DSL har så att vissa frekvenser är dedikerade till downstream och vissa till upstream, men vad man gjort för att pressa ut mer kräm är att den övre tredjedelen av frekvenserna är delade mellan upstream och downstream.

Säg att downstream har frekvenserna 1, 2 och 5, downstream har frekvenserna 3, 4 och 5. Och de används i den ordningen, så när du laddar ner börjar modemet använda frekvenserna 3, laddar du ner snabbare går de in på 4 och vidare till 5 om så behövs. Om du laddar upp samtidigt så påverkas inget så länge du bara använder frekvenserna 1 och 2 för att ladda upp, men ska du maxa upp och nedladdning samtidigt så kommer dessa två slåss om frekvens 5, vilket skapar lite kaos.

Alltså, full duplex fungerar så länge 1-4 används, för de stör aldrig varandra, men när de börjar slåss om 5 så har du inte längre full duplex.

Det där beskriver väl snarare hur hastigheten påverkas vilket inte har något att göra med om det är full duplex eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Det är framförallt (endast?) på glesbygden (inte landsbygden) som kopparnätet avvecklas, men inte på så många telestationer. Har du ett aktivt abonnemang på din ledning kommer du garanterat få reda på det långt i förväg, i alla fall om det är ett teliaabonnemang. Dessa kunder erbjuds (iaf av Telia) en fast GSM-lösning och vad jag vet så har inga eller väldigt få av dessa områden täckning för vare sig 3G eller 4G. Man lägger ner de telestationer som är alldeles för gamla och med för få kunder (misstänker att ledningskvalité till slutkund påverkar också) för att det ska vara lönsamt att underhålla dem. Det är helt enkelt billigare att skicka ut GSM-utrustning, i många fall med fast antennmontering på taket, och tekniker till de berörda kunderna än att bygga om stationen. Och kostnaden för att underhålla stationen är långt ifrån vad det kostar att ha några eventuellt missnöjda kunder.
Tänk också på att många av de berörda kunderna ofta redan har mycket problem med ADSL, om det ens är möjligt att leverera ADSL (om jag minns rätt är det mycket ovanligt på dessa stationer).
Så om en säljare ringer och säger att "kopparnätet ska ändå avvecklas" är det antagligen ren BS. Visst, kopparnätet byggs inte ut i samma utsträckning som förr, man satsar betydligt större del av budgeten på att bygga ut fiber och trådlösa förbindelser.
Telias största enskilda inkomstkälla (om jag minns rätt) är deras vanliga fasta telefonabonnemang (kan hända att mobila lösningar inte är inräknat). Så kopparnätet kommer inte avvecklas i någon större utsträckning på ett bra tag.

Källa är en polare som jobbar med just dessa kunder. Vill dock reservera mig för eventuella fel.

Apropå utbyggnad av fiber: Pratade med en kund en gång, som hade jobbat med att planera utbyggnaden av ADSL (har jag för mig). Han hade räknat lite och kom fram till att om man la ihop alla öppningsavgifter på samtal (per år), i Sverige, så skulle det täcka kostnaden (per år) för att bygga ut fiber till varje hushåll i hela Sverige. Det hade varit en intressant plan.

Har 8 Mbit/s från bredbandsbolaget (6,4 Mbit/s enligt bredbandskollen) och det kanske inte är så snabbt, men det funkar stabilt. Ytterst sällan det är några avbrott så jag är nöjd. De har inte sagt nånting om avvecklingen än. Enligt säljare är detta för att de tjänar mer på att ha kvar det som det är i stället för att erbjuda något billigare. Vet inte om det är sant (jag säger bara vad de påstår, jag tror inte blint på dem såklart). Däremot om man går in på bredbandsbolagets hemsida (har inte orkat testa någon annan leverantör än) och låtsas att man är ny kund så kan de inte leverera något annat än 4G till min adress. Jag tänker dock aldrig byta till ett abonnemang som har begränsad datamängd. Man gör enkelt slut på all data de första 10 dagarna i månaden och sen sitter man där och får antingen betala mer eller ha strypt hastighet.

Jag bor i ett hyfsat gammalt villaområde. Mitt hus byggdes 1985 och var då ett av de första i området. Vet inte om det räknas som relativt gammalt, men tydligen ska äldre villaområden nära tätorter (i mitt fall Göteborg) inte bli av med kopparnätet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är tyvärr mycket mycket dyrare att gräva.

Blir ju dyrt i långa längden att behöva laga alla telefon stolpar som faller när det kommer en storm.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

BoNet hette det först, sen bytte de namn till BoStream av okänd anledning (kanske har papperna kvar någonstans) innan de slutligen blev köpta av BBB.
Saknar att man hade fast IP hos Bo*, ett mycket ovanligt privilegium på den tiden.
217.215.87.95, kan den än idag. Önskar att jag kunde köpa den och använda hemifrån på något sätt

Har fortfarande kvar fast ip från bonet tiden fast det nu är bredbandsbolaget som har hand om det. Tyvärr ändrades den fina 217.215.x.x adressen till nån som börjar på 89.xxxx.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Blir ju dyrt i långa längden att behöva laga alla telefon stolpar som faller när det kommer en storm.

Dragna under mark sen tidigt 90tal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där beskriver väl snarare hur hastigheten påverkas vilket inte har något att göra med om det är full duplex eller inte?

Full Duplex = Kommunikation i båda riktningar samtidigt. Det är inte möjligt när frekvensen delas, och det är därför allt som rör uppkopplingen påverkas av detta.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Dragna under mark sen tidigt 90tal

Skickades från m.sweclockers.com

Detta visste jag faktiskt inte. Men största andelen koppar telenätet hänger i luften då de byggdes före 90-talet, sedan verkar det inte som att dom gräver ner de som faller eller behöver reperation så dom faller ju år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Har 8 Mbit/s från bredbandsbolaget (6,4 Mbit/s enligt bredbandskollen) och det kanske inte är så snabbt, men det funkar stabilt. Ytterst sällan det är några avbrott så jag är nöjd. De har inte sagt nånting om avvecklingen än. Enligt säljare är detta för att de tjänar mer på att ha kvar det som det är i stället för att erbjuda något billigare. Vet inte om det är sant (jag säger bara vad de påstår, jag tror inte blint på dem såklart). Däremot om man går in på bredbandsbolagets hemsida (har inte orkat testa någon annan leverantör än) och låtsas att man är ny kund så kan de inte leverera något annat än 4G till min adress. Jag tänker dock aldrig byta till ett abonnemang som har begränsad datamängd. Man gör enkelt slut på all data de första 10 dagarna i månaden och sen sitter man där och får antingen betala mer eller ha strypt hastighet.

Jag bor i ett hyfsat gammalt villaområde. Mitt hus byggdes 1985 och var då ett av de första i området. Vet inte om det räknas som relativt gammalt, men tydligen ska äldre villaområden nära tätorter (i mitt fall Göteborg) inte bli av med kopparnätet.

Angående det att "låtsas ara nu kund" kan helt enkelt ha att göra med att Bredbandsbolaget inte har några lediga DSLAM-portar på stationen. Eftersom du har kvar ditt abonnemang så är det ju isf inga problem för dig. Värt att nämna är också att andra operatörer mycket väl kan ha lediga portar på telestationen. (Enligt erfarenhet brukar framförallt Telia och även Bredbandsbolaget vara duktiga på detta, men det varierar såklart väldigt mycket).

Enligt vad jag fått höra är det enbart, eller i stort sett enbart, ute på glesbygden som man lägger ner telestationer. Alltså mil från närmsta tätort.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Det finns även många ställen där bredbandsbolaget kan leverera ADSL genom att hyra plats i utrustning som inte är deras egen, tidigare har man gjort det på ganska många ställen men nu väljer man i stor utsträckning att inte sälja de tjänsterna och istället pusha för 4G, troligtvis är lönsamheten för dålig då det blir ytterligare när ytterligare ett företag som skall dela på kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Full Duplex = Kommunikation i båda riktningar samtidigt. Det är inte möjligt när frekvensen delas, och det är därför allt som rör uppkopplingen påverkas av detta.

Ja, men det krävs ju då att alla kanaler delas för att man kan säga att det inte är full duplex vilket inte är fallet i verkligheten eller i hans exempel.

Permalänk
Medlem

Vad kul att huset är 100m ifrån stationen. Lite sämre att ställverket inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men det krävs ju då att alla kanaler delas för att man kan säga att det inte är full duplex vilket inte är fallet i verkligheten eller i hans exempel.

Det var därför jag skrev från början att DSL inte är helt Full Duplex. En del av kommunikationen är det, en del är det inte.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Entusiast

Bor ca 250 meter från stationen, med utlovad hastighet på upp till 30/12. 30mbit Ner lyckas de med, men jag ska vara glad om jag ens kommer upp en en fjärdedel av uploaden. Är det modemet som trycker ut datan med kraften av en mild suck eller? Finner det ganska underligt att 30 inte är några problem på ena hållet, men att 4 är en lyxvara på andra hållet.

Oavsett låter detta nya trevligt, jag menar, en fjärdedel av en gigabit skulle vara en ökning på nästan 90% mot vad jag har idag