Permalänk
Medlem

Får inte fast moderkortet!

Hej, så jag håller på med mitt första dator bygge och det går inte så bra för mig. Moderkortet är ett Z87-G41 och chassi är Fractial design arc midi r2. Hur som helst så får jag som sagt inte fast moderkortet i "backplate" (vad heter det på svenska?) den där metall biten som man trycker fast i chassi och ska trycka fast moderkortets ingångar i. Det är ju som små bitar som sticker inåt på metall biten, ska jag böja dem på något sätt? Måste jag vinkla moderkortet och bara trycka? Är rädd att ha sönder något. Ursäkta en dålig förklaring... men skulle uppskatta om någon kunde skriva exakt hur jag ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Använd en bordskniv eller skruvmejsel för att styra fjädrarna från baksidan (utanför lådan) så ska det gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varkind:

Hej, så jag håller på med mitt första dator bygge och det går inte så bra för mig. Moderkortet är ett Z87-G41 och chassi är Fractial design arc midi r2. Hur som helst så får jag som sagt inte fast moderkortet i "backplate" (vad heter det på svenska?) den där metall biten som man trycker fast i chassi och ska trycka fast moderkortets ingångar i. Det är ju som små bitar som sticker inåt på metall biten, ska jag böja dem på något sätt? Måste jag vinkla moderkortet och bara trycka? Är rädd att ha sönder något. Ursäkta en dålig förklaring... men skulle uppskatta om någon kunde skriva exakt hur jag ska göra.

Det ska gå bra att vinkla moderkortet så att det som sticker ut kommer "ovanpå" moderkortets anslutningar

Skrivet av mrqaffe:

Använd en bordskniv eller skruvmejsel för att styra fjädrarna från baksidan (utanför lådan) så ska det gå.

Han menar nog I/O plåten..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menar också kontaktfjädrarna på I/O plåten, det brukar gå bra att styra dem från utsidan lådan så de inte fastnar i kontakterna på moderkortet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

inte glömt moderkortsdistanser????

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Nej har faktiskt satt distanser Tack för tippsen, jag fick i kortet tillslut fast råkade bryta av några av de små bitarna på plattan men det gör kanske inte så mycket.

Permalänk
Medlem

-.-' Jordar dessa "kontaktfjärdrar" moderkortet och i så fall hur viktigt är det att alla sitter kvar? Måste jag köpa en ny sån där i/o plåt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varkind:

-.-' Jordar dessa "kontaktfjärdrar" moderkortet och i så fall hur viktigt är det att alla sitter kvar? Måste jag köpa en ny sån där i/o plåt nu?

Nej den är inte viktig, man kan köra utan plåten om man så vill.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid irriterad på de där fjädrarna och ofta så saknas det en eller flera när jag är klar xD

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Vilken tur, hade blivit rätt så less annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag sliter alltid av dem innan jag börjar, inget negativ har hänt av det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag sliter alltid av dem innan jag börjar, inget negativ har hänt av det.

Jo förmodligen har det det men du har inte märkt det, det påverka skärmningen och datorn skickar ut lite mer störningar, sedan om det är ett problem eller inte beror på var den är placerad, hemma i en speldator är det troligen inget problem, på en industri där det tex kan störa ut givare så kan det vara väldigt olämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo förmodligen har det det men du har inte märkt det, det påverka skärmningen och datorn skickar ut lite mer störningar, sedan om det är ett problem eller inte beror på var den är placerad, hemma i en speldator är det troligen inget problem, på en industri där det tex kan störa ut givare så kan det vara väldigt olämpligt.

Jaså, visst är det de jävliga "flikarna" vi snackar om? Aja, det är inget jag har märkt av så det borde ju inte vara så illa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jaså, visst är det de jävliga "flikarna" vi snackar om? Aja, det är inget jag har märkt av så det borde ju inte vara så illa.

Du har förmodligen fått lite sämre radioförhållanden nära datorn, sämre ljud om du lyssnar på radio, tagit lite på marginalerna på digitalal radiolänkar som wifi blåtand och tv, oftast spelar det ingen större roll, men skillnaden finns där, jag kan tex inte lyssna på Norsk radio om jag har datorn igång.
Och alla småsaker adderas ihop så om man ligger på gränsen till att nått funkar så kan en liten sak påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jag sliter alltid av dem innan jag börjar, inget negativ har hänt av det.

Men, varför?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Men, varför?

Tycker bara att de är jobbiga och är ivägen.