Permalänk

Nya fläktar?

Tjena boys n girls! Är ny på detta forum, och har hört mycket gott om det. Tänkte därför ta hjälp ut av er.
Vet inte riktigt om jag valde rätt kategori men hoppas på de.
Jag har ett litet problem med min dator, då den hänger sig iblasnd, dvs bilden fryser, och jag kan varken röra musen eller använda tangentbordet och etc.
Har funderat lite kring det och har även rengjort min dator från damm och ingenting har hänt än. Sen rekommenderade mina vänner att byta ut mina fläktar i datorn, men vet ej riktigt till vilka, det var där jag tänkte något kunde hjälpa mig kanske?

Chassi: Cooler Master
Grafikkort: Ati Radeon HD 5700 series
Processor: AMD fx(tm) - 6100 six-core processor 3.30 gHz
Någon mer info som behövs?

Tack på förhand / Oscaren19

Permalänk
Medlem

Att din dator fryser behöver inte alls ha att göra med temperaturer.
Du kan ladda ner HWmonitor för att kolla upp dina temperaturer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Tjena boys n girls! Är ny på detta forum, och har hört mycket gott om det. Tänkte därför ta hjälp ut av er.
Vet inte riktigt om jag valde rätt kategori men hoppas på de.
Jag har ett litet problem med min dator, då den hänger sig iblasnd, dvs bilden fryser, och jag kan varken röra musen eller använda tangentbordet och etc.
Har funderat lite kring det och har även rengjort min dator från damm och ingenting har hänt än. Sen rekommenderade mina vänner att byta ut mina fläktar i datorn, men vet ej riktigt till vilka, det var där jag tänkte något kunde hjälpa mig kanske?

Chassi: Cooler Master
Grafikkort: Ati Radeon HD 5700 series
Processor: AMD fx(tm) - 6100 six-core processor 3.30 gHz
Någon mer info som behövs?

Tack på förhand / Oscaren19

Men om den fryser nu så kommer den frysa ännu mer med nya fläktar. Ne men prova köra med ett minne i taget

Permalänk
Skrivet av Repair:

Men om den fryser nu så kommer den frysa ännu mer med nya fläktar. Ne men prova köra med ett minne i taget

Prova köra med ett minne i taget? Sorry att jag inte hänger med , är inte så klipsk på datorer.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Att din dator fryser behöver inte alls ha att göra med temperaturer.
Du kan ladda ner HWmonitor för att kolla upp dina temperaturer.

Det har jag gjort! Grafikkortet låg på ca 75 grader vid 1 internetsida uppe medans allt annat låg på 30-35 grader.
Har du något annat förslag på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Men om den fryser nu så kommer den frysa ännu mer med nya fläktar. Ne men prova köra med ett minne i taget

Priceless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Det har jag gjort! Grafikkortet låg på ca 75 grader vid 1 internetsida uppe medans allt annat låg på 30-35 grader.
Har du något annat förslag på vad det kan vara?

du kanske skulle behöva rensa grafikkortskylaren på damm och byta kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Det har jag gjort! Grafikkortet låg på ca 75 grader vid 1 internetsida uppe medans allt annat låg på 30-35 grader.
Har du något annat förslag på vad det kan vara?

När man kollar temperaturer på en dator så är det temperaturerna vid hög användning som är intressant.
Kolla vad du får när du spelar eller när du stresstestar datorn med ett program som Furmark

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Det har jag gjort! Grafikkortet låg på ca 75 grader vid 1 internetsida uppe medans allt annat låg på 30-35 grader.
Har du något annat förslag på vad det kan vara?

75 grader vid surf låter väldigt högt, sticker säkert iväg en del ibland.

Är det vid surfande du har problem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

75 grader vid surf låter väldigt högt, sticker säkert iväg en del ibland.

Är det vid surfande du har problem?

Nej, oftast när jag spelar eller nåt sånt, temperaturen på grafikkortet låg då på ca 95-99 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Nej, oftast när jag spelar eller nåt sånt, temperaturen på grafikkortet låg då på ca 95-99 grader.

Där börjar det bli farligt för grafikkortet. Byt kylpasta och ta bort dammet från kylflänsen. (på grafikkortet)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Nej, oftast när jag spelar eller nåt sånt, temperaturen på grafikkortet låg då på ca 95-99 grader.

Precis som ovan.
Då är det där du har problemet.
Ett problem som du inte borde behöva köpa nya fläktar för, även om det säkert hade hjälpt.

Hur går fläkten när detta händer? Låter den som tusan eller är den helt tyst?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Precis som ovan.
Då är det där du har problemet.
Ett problem som du inte borde behöva köpa nya fläktar för, även om det säkert hade hjälpt.

Hur går fläkten när detta händer? Låter den som tusan eller är den helt tyst?

Låter som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscaren19:

Låter som tusan

Okej.
Vågar du plocka av kylaren på kortet etc så gör det och rensa på damm samt byta kylpasta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Okej.
Vågar du plocka av kylaren på kortet etc så gör det och rensa på damm samt byta kylpasta.

Okej, tack som fan, ska testa det!