Datorn dör helt random...? För lite effekt?

Permalänk
Medlem

Datorn dör helt random...? För lite effekt?

Tjenare!
Känns fan som man startar en tråd varje dag här nu...

Har nyss installerat mitt windows 7 från en usb sticka.
Installationen gick bra bortsett ifrån att datorn dog en gång mitt i allt, vilket var lite skumt tyckte jag, men tänkte inte mer på det just då.
Får igång skiten och slutför installationen tillslut, och allt verkar frid och fröjd, ända tills jag öppnar windows update och precis när jag skall söka efter uppdateringarna så dör datorn igen.

Försöker starta den igen.
Datorn går igång, hör hur hårddisken startar upp, grafikkortet går igång, ja allt verkar som det skall förutom att jag inte får någon bild.
Startar om datorn några gånger och får lite olika resultat varje gång.
Ena gången blir det som ovan att allt startar men får icke bild.
Andra gångerna så startar allt i 2 sekunder och sen går fläktarna på högvarv och ingenting verkar hända, så det slutar med att jag får stänga av den.

Jag har i skrivande stund inte en aning om vad felet kan vara, mer än att jag har ett väldigt törstigt grafikkort i förhållande till så lite effekt jag har.
Men å andra sidan så har jag inte dragit i gång något spel eller dylikt som skulle påfresta kortet att gå från idle till max, så förstår inte varför den dör så random :S

Hjälp uppskattas!

Setup är:
Hårddisk : SSD https://www.komplett.se/corsair-ssd-force-series-gt-120gb-25/...
Nätagg: 650 watt https://www.komplett.se/chieftec-nitro-series-bps-650c-650w-p...
Moderkort: https://www.komplett.se/asus-p6x58d-premium-socket-1366/51321...
Processor: i7 https://www.komplett.se/intel-core-i7-970-processor/604510
Ramminnen : 1 st 4gb https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-tactical-4gb/7...
Graffikkort : GTX 590 https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-590-3072mb-physx-cud...

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem

Precis sådär gjorde frugans bärbara, dammade av skiten å den fungerar klockrent än idag, gissar på att nånting går för varmt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Precis sådär gjorde frugans bärbara, dammade av skiten å den fungerar klockrent än idag, gissar på att nånting går för varmt

Tråkigt för frugans dator!
Dammade av allt med tryckluft förut, så det är inte det.

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd

Tja!

Hade samma problem. Jag installerade också från en USB Sticka allt gick bra och sedan när datorn startade om för updateringar så dog den bara, ingen bild osv när jag startar den.

Vad jag gjorde va att jag resetta CMOS + BIOS Batteriet. Sen funka det igen, sen när datan startade om igen för updatering så blev det samma problem. Kan vara att du har nån corrupted Windows kopia eftersom när jag låna min kompis Win 7 ultimate legit skiva så funka allt utan problem.

Hoppas det funkar, Mvh.

text som bröt mot § 7 borttagen
Visa signatur

CPU: AMD Phenom ii x4 965 Black edition @ 4.0GHz GPU: Asus Radeon 4890 Chassi: Cooler Master Mystique 631 Mobo: Asus M4A87TD Evo Ram: Corsair Dominator 4GB 1600Mhz CPU Kylning: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av moee:

Tja!

Hade samma problem. Jag installerade också från en USB Sticka allt gick bra och sedan när datorn startade om för updateringar så dog den bara, ingen bild osv när jag startar den.

Vad jag gjorde va att jag resetta CMOS + BIOS Batteriet. Sen funka det igen, sen när datan startade om igen för updatering så blev det samma problem. Kan vara att du har nån corrupted Windows kopia eftersom när jag låna min kompis Win 7 ultimate legit skiva så funka allt utan problem.

Hoppas det funkar, Mvh.

Hmm.. Så jävla skumma problem det kan finnas alltså. För har för mig att just den realeasen jag använde, har jag på min andra dator. Men testar att ladda hem underworlds realase så får vi se.

Stör mig något så förbannat på det bara, för har haft ett helvete att få datorn att funka som vanligt.
Inte en aning om det är hårdvaran eller mjukvaran som spökar till det för mig :/

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rand0m:

Hmm.. Så jävla skumma problem det kan finnas alltså. För har för mig att just den realeasen jag använde, har jag på min andra dator. Men testar att ladda hem underworlds realase så får vi se.

Stör mig något så förbannat på det bara, för har haft ett helvete att få datorn att funka som vanligt.
Inte en aning om det är hårdvaran eller mjukvaran som spökar till det för mig :/

Vilket program använder du när du installerar windows med usb stickan? rekommenderar WinToFlash annars. Lycka till! Säg till om det funkar eller inte hjälper gärna till.

Mvh.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom ii x4 965 Black edition @ 4.0GHz GPU: Asus Radeon 4890 Chassi: Cooler Master Mystique 631 Mobo: Asus M4A87TD Evo Ram: Corsair Dominator 4GB 1600Mhz CPU Kylning: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Permalänk
Avstängd

Har du provat med någon utav de officiella windows 7 versionerna som finns här på Sweclockers? Prova detta, skulle problemet kvarstå är det mer troligt att moderkortet eller processorn sjunger på sista versen än att grafikkortet håller på att ge upp.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av moee:

Vilket program använder du när du installerar windows med usb stickan? rekommenderar WinToFlash annars. Lycka till! Säg till om det funkar eller inte hjälper gärna till.

Mvh.

Jag använder windows egna
Tycker det inte borde vara några konstigtheter? Att göra ett program för att använda deras egna program borde dom väl kunna koda tycker jag...

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Har du provat med någon utav de officiella windows 7 versionerna som finns här på Sweclockers? Prova detta, skulle problemet kvarstå är det mer troligt att moderkortet eller processorn sjunger på sista versen än att grafikkortet håller på att ge upp.

Oj, nej det har jag nog missat. Vart hittar man detta tro?

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rand0m:

Oj, nej det har jag nog missat. Vart hittar man detta tro?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag har själv använt dessa när jag installerat windows7 från USB

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Jag har själv använt dessa när jag installerat windows7 från USB

Ok laddar hem den oxå.
Det programmet som du länkade det är det jag har använt flera gånger och det är perfekt!

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem

Så då har jag laddat hem och fört över sweclockers länkade windows 7 ultimate, och fört över det på usb.
Problemet var nu att jag inte kan få bild i datorn.
Startade och kom som längst att jag fick se moderkortetes loga 3 sekunder och sen försvann bilden. Startat X antal gånger nu utan resultat...

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd

Då lutar det åt att ditt moderkort eller Processor håller på att ge upp, jag misstänker det sistnämnda. Du råkar inte ha ytterligare ett grafikkort att prova med?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Då lutar det åt att ditt moderkort eller Processor håller på att ge upp, jag misstänker det sistnämnda. Du råkar inte ha ytterligare ett grafikkort att prova med?

Ok. Finns det något sätt jag kan kolla vilket av dom det är?
Har ett grafikkort till som jag kan testa med, men nu ligger jag i sängen. Har sysslat med datorn till och från i rätt så många timmar så pillar mer efter lite sömn ^^

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd

Prova med det andra grafikkortet under morgondagen men inte troligt att det lär hjälpa.

Tyvärr inte utan ett nytt moderkort, finns några på blocket till hutlösa priser.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Prova med det andra grafikkortet under morgondagen men inte troligt att det lär hjälpa.

Tyvärr inte utan ett nytt moderkort, finns några på blocket till hutlösa priser.

Har nu bytt till mitt gamla Radeon hd3870 x2 och nu startar datorn iaf. Men as we speak så dog den igen. (kom till windows iaf!)
Den dog och fläktarna går på högvarv. Och nu blev bilden svart blandat med random vita prickar lite här och var....

Bytte tillbaka till mitt andra grafikkort gtx 590 och då blev det inte ens bild.

Mitt tålamod tryter på denna jäveln snart.

Hjälp önskas!

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd

Okej, Troligen moderkortet som inte vill vara med längre. minimal chans att det ska bero på nätdelen. Har du provat någon utav de övriga pci-express slotarna?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Kan nog stämma.
Japp flyttade till den andra pci express slotten med det andra grafikkortet och det gick bra. En stund... Sen dog det
Ja antingen moderkortet eller nätagget. Finns det något sätt att kolla upp?
Iofs kan koppla in mitt andra nätaggregat som ligger på 1200 watt.
Återkommer imorgon kväll om det vart stabilare med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rand0m:

Kan nog stämma.
Japp flyttade till den andra pci express slotten med det andra grafikkortet och det gick bra. En stund... Sen dog det
Ja antingen moderkortet eller nätagget. Finns det något sätt att kolla upp?
Iofs kan koppla in mitt andra nätaggregat som ligger på 1200 watt.
Återkommer imorgon kväll om det vart stabilare med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med din andra nätaggregat, chansen att det kommer hjälpa ser jag dock som föga. För att utesluta processorn hade självklart ett annat moderkort varit bra också men 1300kr för ett begagnat känns inte prisvärt, i slutändan skulle det kosta dig mer än vad datorn är värd.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Tråkigt för frugans dator!
Dammade av allt med tryckluft förut, så det är inte det.

Kontakten mellan CPU och kylarfläns/kylblock kan vara för dålig. Då skulle du mycket väl kunna få felet du beskriver. CPU'n går mao för varm och skyddsmekanismen slår till. Värt att kolla iallafall.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

har du kollat temperaturerna på datorn ,menar om datorn dör kan det va detta ,om inte va har du för nätagg kan ju va det som är trasigt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

har du kollat temperaturerna på datorn ,menar om datorn dör kan det va detta ,om inte va har du för nätagg kan ju va det som är trasigt

Hans hårdvara är specificerad i första inlägget.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjRaven:

Hans hårdvara är specificerad i första inlägget.

såg det sen!! men säger att han bör kolla upp agget är det nu ett par år gammalt så finns risk att det har rasat. och chieftech aggen har jag för mig inte är dom bästa

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd

Nitro serien är deras premium nätagg, att det skulle vara boven känns inte så troligt.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjRaven:

Nitro serien är deras premium nätagg, att det skulle vara boven känns inte så troligt.

jo jag läste om det men som sagt nätagg blir äldre med tiden och det finns måndags ex osv så testa bör han göra i allfall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Hur ser situationen ut nu? Startar datorn alls eller bara dör den?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Tack för all respons.
Är på jobbet just nu så har ingen möjlighet att byta nätaggregat
Gör det så fort jag kommer hem.
Xeno88: datorn går igång men inget händer. Allt är svart. Fick dock se bilden från moderkorte en gång men efter det så blev det ändå svart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Tack för all respons.
Är på jobbet just nu så har ingen möjlighet att byta nätaggregat
Gör det så fort jag kommer hem.
Xeno88: datorn går igång men inget händer. Allt är svart. Fick dock se bilden från moderkorte en gång men efter det så blev det ändå svart.

Skickades från m.sweclockers.com

OK, de var konstigt. Modekortet piper inte felkoder eller så? Annars kan du kanske kolla på moderkortet om det finns lysdioder och se om det är något som stoppar datorn från att starta.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Text som bröt mot § 7 borttagen. Regeln existerar av flera skäl, men främst för att piratkopiering är ett brott och att tillåta inlägg som ber om hjälp med piratkopiering kan tolkas som medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. För mer information om denna regel, se denna tråd.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt nätaggregat och datorn startade perfekt nu. Installerat lite drivrutiner, gjort stresstest i en halvtimme och datorn går perfekt känns det som!

Känns riktigt bra att man kunde eliminera felet och hitta det.

Bara skicka in till komplett för det skulle vara tre års garanti. Perfekt.

Tack för hjälpen alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”