Permalänk
Medlem

Överklockningen tar inte effekt?

Jag har ett MSI Z77-S03 och en i7 3770k. När jag ändrar CPU Multipliern så visar den indeed att den har blivit clockad till 4,2. Men när jag går in i windows så visas det 3,5 i både cpu-z och occt? heeeeeelp!

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Använde du dig av program eller ändrade du multipliern i bios?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

I bios, har clickbios 2. Värt att nämna är kanske att en lista på multipliers kommer inte upp som det ska, utan jag måste klicka och sedan skriva den multiplier jag vill ha:/

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hugoqqqq:

Jag har ett MSI Z77-S03 och en i7 3770k. När jag ändrar CPU Multipliern så visar den indeed att den har blivit clockad till 4,2. Men när jag går in i windows så visas det 3,5 i både cpu-z och occt? heeeeeelp!

Skrivet av hugoqqqq:

I bios, har clickbios 2. Värt att nämna är kanske att en lista på multipliers kommer inte upp som det ska, utan jag måste klicka och sedan skriva den multiplier jag vill ha:/

Tar du och kollar på processorn samtidigt som du belastar den?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

finns det inte en gräns i clickbios 2 som man måste höja till den clock man nu vill använda?

Permalänk
Medlem

Går inte processorn ner i frekvens när den inte används? Vad visar occt vid belastning av processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både occt och cpuz visar 3,5 vid både linpack och occts vanliga tester. Gäller också när jag spelar arma 3 :/

Angående gräns i bioset så har jag haft ett likadant bios innan som det inte var nån speciellt stor gräns på, låg på typ 57 eller nåt sånt i multipliern

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bios och inaktiverade Intel Speed step (som dom hade döpt om till EIST)
nu är den uppe i 4,4 ghz igen^^

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Uppdaterade bios och inaktiverade Intel Speed step (som dom hade döpt om till EIST)
nu är den uppe i 4,4 ghz igen^^

Det är något annat fel, man vill ha speedstep igång. Det både förlänger livstiden och minskar strömkostnaden ordentligt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

kanske bara var uppdatering av bios som behövdes då^^

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det är något annat fel, man vill ha speedstep igång. Det både förlänger livstiden och minskar strömkostnaden ordentligt.

hoppar in lite i diskussionen här men jag själv har ett msi z77a-gd65 med en i5 3570k överklockad till 4.2 ghz, har bara ändrat multiplern till 42 och där finns ingenstans i mitt bios där jag kan aktivera speedstep tänker mest på de du skrev med att de förlänger livstiden o minskar strömförbrukningen. kollar jag i cpuz går prollen konstant i 4.2 ghz.

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Skrivet av Franne:

hoppar in lite i diskussionen här men jag själv har ett msi z77a-gd65 med en i5 3570k överklockad till 4.2 ghz, har bara ändrat multiplern till 42 och där finns ingenstans i mitt bios där jag kan aktivera speedstep tänker mest på de du skrev med att de förlänger livstiden o minskar strömförbrukningen. kollar jag i cpuz går prollen konstant i 4.2 ghz.

Oroa dig inte, det kanske går från 25år till 24års livslängd.
Förstår inte varför folk oroar sig så för det här, jag har fortfarande motorola processorer som funkar prima efter snart 30år i bruk så innan din CPU dör av hög ålder så vill du inte ha den långt innan det.

Kör på och njut så länge den är modern och plåga skiten ur den för om 2-3 år har du en ny att plåga skiten ur