Permalänk

h100i VS h105?

Tjenare! Har tänkt börja OC'a min processor rejält och vet att vattenkylning då är bättre än luftkylning. Då undrar jag, borde jag köpa H100i eller H105? Eller borde jag stanna med min CM Hyper 212 evo? Pengar är inte ett problem

Permalänk
Medlem

Annars kan du köra på bättre luftkylare, Thermalright Silver Arrow eller Noctua NH-U14S ger liknande resultat som ovan vattenkylningsfunderingar.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Dem bästa luftkylarna är ungefär lika bra som h100i så där har du fel. Vattenkylning är betydligt bättre om du bygger ett eget system men då är det helt andra prisklasser vi pratar om

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tjenare! Har tänkt börja OC'a min processor rejält och vet att vattenkylning då är bättre än luftkylning. Då undrar jag, borde jag köpa H100i eller H105? Eller borde jag stanna med min CM Hyper 212 evo? Pengar är inte ett problem

Custom vatten är den enda alternativet.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tjenare! Har tänkt börja OC'a min processor rejält och vet att vattenkylning då är bättre än luftkylning. Då undrar jag, borde jag köpa H100i eller H105? Eller borde jag stanna med min CM Hyper 212 evo? Pengar är inte ett problem

Vattenkylning är bättre men då pratar vi "riktig" vattenkylning och inte dessa slutna system som är ungefär som dom bästa luftkylarna, om vi nu snackar dom här dyra high-end slutna vattenkylningssystemen.

Men om du ska skaffa en h100i eller h105 kolla så den passar i ditt chassie, bara för att man har plats för 2st 120mm eller 140mm fläktar i toppen är det inte säkert att det passar.

Jag har ett Fractal Design Define R3 och tydligen ska dom inte passa där då det tar emot moderkortet.

Samma gäller ju även för luftkylare, Silver Arrow verkar vara lite för hög för mitt chassie om man ska tro måtten som rekommenderas för max höjd på CPU-kylare.

Sen så kan det bli problem med dessa high-end(STORA) luftkylare om man har höga RAM-minnen.

En del att tänka på men bäst att kolla upp innan man handlar så man inte står där med "skägget i brevlådan".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

H105 borde vara en del bättre än H100i
H105 har 38mm tjock radiator H100i bara 27mm

Inte kollat några tester dock med H105, sen om du kan använda några av dessa beror på vilket chassi du har som ovan redan sagt.

Kolla hur långt du kommer med din Hyper 212 evo, vilket inte är speciellt dålig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag vill säga nog säga att slutna 240mm cpu kylningssystem är bättre än alla nuvarande luftkylare, kanske inte med mycket men mer ju mer du överklockar. Men då är de dyrare och låter mer och du måste ofta byta ut original fläktarna för att komma ned på samma ljudnivå som luftkylare. Så sammanfattat kan man säga ifall du inte ska leka mycket med överklockning så är luftkylare både billigare och tystare och egna vattenkylda system spelar i en egen liga.