Minnesläcka i senaste Chrome eller strul med viss reklam på SweC?

Permalänk
Medlem

Minnesläcka i senaste Chrome eller strul med viss reklam på SweC?

Satte och läste en trevlig bygglogg om HP N54L och noterade efter en stund att Chromes minnesanvändning var hög, över 1Gb och den ökade oavbrutet. När den passerade 2GB stängde jag ned.

Öppnade samma tråd i IE som nyttjade < 100MB, provade öppna Chrome igen som var lika minneshungrig.

Någon fler som märkt av problem med senaste Chrome eller kan det vara viss reklam här på SweC som är boven i dramat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Satte och läste en trevlig bygglogg om HP N54L och noterade efter en stund att Chromes minnesanvändning var hög, över 1Gb och den ökade oavbrutet. När den passerade 2GB stängde jag ned.

Öppnade samma tråd i IE som nyttjade < 100MB, provade öppna Chrome igen som var lika minneshungrig.

Någon fler som märkt av problem med senaste Chrome eller kan det vara viss reklam här på SweC som är boven i dramat?

Om du tar fram Chromes task manager, vilken process är det som äter minnet för dig?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

Tror det hände mig i förrgår att Chrome helt plötsligt tog nära 3GB RAM så jag tror det är någonting tillfälligt fel med Chrome för vad jag vill minnas så surfade jag inte runt på Sweclockers just då men jag kan dock ha haft Swec uppe i en tab.

Det har ju dock inte hänt igen och det enda jag behövde göra vara att starta om Chrome.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

shit, man kanske skulle börja hålla koll på minnesanvändningen, kör dock adblock, så någon reklam stöter jag ändå inte på...
13.5gb ram tillgodo så får nog minnesanvändningen vara käpprätt åt h-vete för att det ska märkas dock

tog en titt nu och med 5 flikar uppe, aftonbladet, facebook, sweclockers och två forum med massa bilder så ligger jag på 102mb nu....

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du tar fram Chromes task manager, vilken process är det som äter minnet för dig?

Vet inte riktigt hur jag hittar Chromes egen men det är denna trevliga projekttråd:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Som sagt, många stora bilder i loggen men IE drar inte särskilt mycket minne när samma tråd är öppen. Verkar som Chrome håller sig i skinnet med viss reklam men när den laddar nVidia eller Asus banners och sidoreklam sticker det iväg över 2GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

shit, man kanske skulle börja hålla koll på minnesanvändningen, kör dock adblock, så någon reklam stöter jag ändå inte på...
13.5gb ram tillgodo så får nog minnesanvändningen vara käpprätt åt h-vete för att det ska märkas dock

tog en titt nu och med 5 flikar uppe, aftonbladet, facebook, sweclockers och två forum med massa bilder så ligger jag på 102mb nu....

Om du är medlem på forumet här så är det inte så schyst att använda adblock.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vet inte riktigt hur jag hittar Chromes egen men det är denna trevliga projekttråd:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Som sagt, många stora bilder i loggen men IE drar inte särskilt mycket minne när samma tråd är öppen. Verkar som Chrome håller sig i skinnet med viss reklam men när den laddar nVidia eller Asus banners och sidoreklam sticker det iväg över 2GB.

http://i61.tinypic.com/2iru8gh.jpg

Tools -> Task Manager i menyn

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av S-OD:

Om du är medlem på forumet här så är det inte så schyst att använda adblock.

Det är upp till var och en att bestämma så vi behöver inte bedriva någon diskussion kring detta.
Jag har adblock plus jag med men har den inaktiverad på Sweclockers. Framförallt för att annonserna intresserar mig och ger mig något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S-OD:

Om du är medlem på forumet här så är det inte så schyst att använda adblock.

Går ju att göra undantag i det programmet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är upp till var och en att bestämma så vi behöver inte bedriva någon diskussion kring detta.
Jag har adblock plus jag med men har den inaktiverad på Sweclockers. Framförallt för att annonserna intresserar mig och ger mig något.

Reagerade för jag läste vad du skrev."Jag slipper all reklam".Jag tolkade det som att du hade den på även här.Men så var det inte och då tar jag tillbaka det jag sa. C
Däremot så är det lika fritt att diskutera.Så det du sa om det skickar jag till kattlådan.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Om du är medlem på forumet här så är det inte så schyst att använda adblock.

mja, går väl att disskutera, har inaktiverat vid tidigare installationer, men snyfthistorian om att "annonserna är nödvändiga för sidans överlevnad" frågade jag lite försiktigt om typ 2 år sedan, någon gick in och länkade alla bolag, förklarade varför det var bullshit, och av någon anledning försvann plötsligt tråden helt...

jag stödjer gärna, men de grejerna fick iaf mig ganska tvär... ge en vettig förklaring, men sådana gestapofasoner... nejdu.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tools -> Task Manager i menyn

Tack, så här ser det ut.

Det verkar gå åt en hel del minne bara för att ladda klart sidan men sedan håller den sig still, tills man scrollar då ökar det rejält igen...

...tills den lägger av helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vet inte riktigt hur jag hittar Chromes egen men det är denna trevliga projekttråd:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Som sagt, många stora bilder i loggen men IE drar inte särskilt mycket minne när samma tråd är öppen. Verkar som Chrome håller sig i skinnet med viss reklam men när den laddar nVidia eller Asus banners och sidoreklam sticker det iväg över 2GB.

http://i61.tinypic.com/2iru8gh.jpg

Jag kan iaf bekräfta att jag får motsvarande resultat på den där sidan... jag tror inte det har med reklamen att göra utan att det ligger massor av högupplösta bilder i själva byggloggen. (De visas ju kraftigt nedskalade men tog upp en som exempel och den var 5184x3456)

Det ger ju en utmärkt grund för att det ska gå åt massor av minne om man hanterar bilderna på något mindre effektivt sätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

mja, går väl att disskutera, har inaktiverat vid tidigare installationer, men snyfthistorian om att "annonserna är nödvändiga för sidans överlevnad" frågade jag lite försiktigt om typ 2 år sedan, någon gick in och länkade alla bolag, förklarade varför det var bullshit, och av någon anledning försvann plötsligt tråden helt...

jag stödjer gärna, men de grejerna fick iaf mig ganska tvär... ge en vettig förklaring, men sådana gestapofasoner... nejdu.

Vem är Gestapo?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Vet inte riktigt hur jag hittar Chromes egen men det är denna trevliga projekttråd:

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Som sagt, många stora bilder i loggen men IE drar inte särskilt mycket minne när samma tråd är öppen. Verkar som Chrome håller sig i skinnet med viss reklam men när den laddar nVidia eller Asus banners och sidoreklam sticker det iväg över 2GB.

http://i61.tinypic.com/2iru8gh.jpg

Jag tar åt mig skulden kanske borde minska upplösningen på bilderna...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan iaf bekräfta att jag får motsvarande resultat på den där sidan... jag tror inte det har med reklamen att göra utan att det ligger massor av högupplösta bilder i själva byggloggen. (De visas ju kraftigt nedskalade men tog upp en som exempel och den var 5184x3456)

Det ger ju en utmärkt grund för att det ska gå åt massor av minne om man hanterar bilderna på något mindre effektivt sätt.

Märkligt att det skiljer så otroligt mellan Chrome och IE men är det något som är fel kanske det inte är så konstigt, tack för att du också tog dig tid att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Märkligt att det skiljer så otroligt mellan Chrome och IE men är det något som är fel kanske det inte är så konstigt, tack för att du också tog dig tid att testa.

Det känns som att Chrome inte friar minnet för bitmapparna i den ursprungliga storleken (de måste vara runt 50 MB styck), är mycket möjligt att det är en bugg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304