Intel förbereder 730-serien SSD med egen kontrollerkrets

Permalänk

HAHAHHAHA Jag dör asså..... HAHAHAHAHAH

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Master of Overkill

Handlar inte om att det är dyrt, handlar om att det presterar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Du har fel.
SATA Express är ett protokoll medan mSATA är ett fysiskt gränssnitt. M2 är ett annat gränssnitt som motsvarar PCIe men har inte SATA begränsningarna inbyggda.
Här en länk så du lär dig mer. Tyvärr på ett AMD system så prestandan är ju inte på topp..

SATA express är ett protokoll som förenar det gamla SATA-protokollet med PCIe OCH så är det ett gränsnitt. Även M.2 använder sig av SATA-kommandon. Sen är det där en artikel om ett moderkort och inte en artikel om SATA Express och M.2.

"M.2, formerly known as the Next Generation Form Factor (NGFF), is a specification for internally mounted computer expansion cards and associated connectors. It is intended to replace mSATA, which used the PCI Express Mini Card physical layout. Having a smaller and more flexible physical specification, together with more advanced features, the M.2 is more suitable for solid-state storage applications in general, especially when used in small devices like ultrabooks or tablets.[1]

Computer bus interfaces provided through the M.2 connector, together with supported logical interfaces, are a superset to those defined by the SATA Express interface. Essentially, the M.2 standard is a small form factor implementation of the SATA Express interface (which provides support for PCI Express 3.0 and Serial ATA 3.0), with the addition of an internal USB 3.0 interface. The M.2 connector can have different keying notches denoting various uses of M.2 modules"
http://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Det står även lite om de båda gränsnitten på SATA-IO:
https://www.sata-io.org/sata-m2-card
https://www.sata-io.org/sata-express

Som du ser, M.2 är en formfaktor som använder sig av ungefär samma underliggande protokoll som SATA Express fast det är anpassat för vissa implementationer. En stor skillnad är att M.2 även innehåller USB 3.0. Tanken är att du ska standardisera de olika interna interfacen du har i en laptop med bara M.2 för att göra designen lättare. Nu har du ju en mini-PCIe för WLAN och en mSATA för SSD. I framtiden använder man två M.2 för att göra samma sak. Även den fysiska formfaktorn är krympt mot mSATA för att ytterligare öka mobiliteten. Lite förvånad att du tror att de är direkta konkurrenter när båda kommer från SATA-IO tillsammans med PCISIG. De är olika saker som ska lösa olika problem. Det är därför SATA-IO arbetar med båda.

Jag tror det är du som behöver läsa på lite till om ämnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

DuraWrite är idag och framåt mer relevant än någonsin, MLC kommer klara av allt färre skrivningar i takt med att NAND-minnet krymps ytterligare och än mer relevant blir det om TLC blir en teknik som börjar användas i bred utsträckning av andra än Samsung. Med det sagt finns inte så mycket mer att tillägga, utan det är en funktion som är här för att stanna oavsett vad man själv tycker om den.

Gällande resten av ditt argument är ingenting rimligt. Självklart måste de fortsätta använda samma design, det går inte att plocka bort och lägga till nya funktioner med en handvändning. Det är borde inte vara någon nyhet att utvecklingen inom halvledarindustrin tar lång tid.

Ska vi fortsätta med haltande argument och konstiga jämförelser kan vi titta på AMD K7/K8, som måste vara extremt idiotiska designer eftersom det som finns ute idag är bättre på alla sätt och vis?

Fast NAND kommer inte kunna krympas så mycket till eftersom det börjar bli svårt att hålla laddningen. Samsung har lagt ner krympningen och istället gått tillbaks till sin 30-nm nod. För att öka densiteten har de istället helt designat om minnescellerna så de är staplade på höjden. En design som ska ge högre prestanda och bättre livslängd. De kallar konceptet för V-NAND om du är intresserad. De andra tillverkarna kommer få göra liknande manövrar ganska snart för att fortsätta krympa kommer inte ge så mycket mer då det ställer så höga krav på felkorrigering i styrkretsen och du måste ha så mycket mer reservutrymme.

http://www.anandtech.com/show/7237/samsungs-vnand-hitting-the...

Jag är lite nyfiken på varför ingen annan har gett sig på att komprimera data som SandForce gör. Är det patent som trasslar eller har de andra tillverkarna helt enkelt inte ansett att det är värt besväret?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Fast NAND kommer inte kunna krympas så mycket till eftersom det börjar bli svårt att hålla laddningen. Samsung har lagt ner krympningen och istället gått tillbaks till sin 30-nm nod. För att öka densiteten har de istället helt designat om minnescellerna så de är staplade på höjden. En design som ska ge högre prestanda och bättre livslängd. De kallar konceptet för V-NAND om du är intresserad. De andra tillverkarna kommer få göra liknande manövrar ganska snart för att fortsätta krympa kommer inte ge så mycket mer då det ställer så höga krav på felkorrigering i styrkretsen och du måste ha så mycket mer reservutrymme.

http://www.anandtech.com/show/7237/samsungs-vnand-hitting-the...

Jag är lite nyfiken på varför ingen annan har gett sig på att komprimera data som SandForce gör. Är det patent som trasslar eller har de andra tillverkarna helt enkelt inte ansett att det är värt besväret?

Nu minns jag inte företaget på rakt arm, men jag tror det är Micron och SK Hynix som pratat om att kliva ned till 16 nanometer. Vi har skrivit om V-NAND, det är definitivt en teknik som är intressant och som används kommersiellt redan idag. Det ska bli intressant att se vad tekniken kommer göra för priserna på konsumentenheter framöver.

Jag vet faktiskt inte vad som stoppar andra aktörer att komprimera data, personligen anser jag däremot att det är mer sannolikt att det är patent som står iväg än att det inte är intressant.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Handlar inte om att det är dyrt, handlar om att det presterar

smakar det så kostar det, som man säger

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

J*vlar vad coolt med dödskallar! Då förstår man att det är riktigt farliga komponenter fulla av mäktig power.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sladhued:

smakar det så kostar det, som man säger

Yes, så är det faktiskt.

Men att köpa dyra saker bara för att dom är dyra är ju rätt idiotiskt tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yes, så är det faktiskt.

Men att köpa dyra saker bara för att dom är dyra är ju rätt idiotiskt tycker jag.

förstår jag, o jag håller med xD

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

SATA express är ett protokoll som förenar det gamla SATA-protokollet med PCIe OCH så är det ett gränsnitt. Även M.2 använder sig av SATA-kommandon. Sen är det där en artikel om ett moderkort och inte en artikel om SATA Express och M.2.

"M.2, formerly known as the Next Generation Form Factor (NGFF), is a specification for internally mounted computer expansion cards and associated connectors. It is intended to replace mSATA, which used the PCI Express Mini Card physical layout. Having a smaller and more flexible physical specification, together with more advanced features, the M.2 is more suitable for solid-state storage applications in general, especially when used in small devices like ultrabooks or tablets.[1]

Computer bus interfaces provided through the M.2 connector, together with supported logical interfaces, are a superset to those defined by the SATA Express interface. Essentially, the M.2 standard is a small form factor implementation of the SATA Express interface (which provides support for PCI Express 3.0 and Serial ATA 3.0), with the addition of an internal USB 3.0 interface. The M.2 connector can have different keying notches denoting various uses of M.2 modules"
http://en.wikipedia.org/wiki/M.2

Det står även lite om de båda gränsnitten på SATA-IO:
https://www.sata-io.org/sata-m2-card
https://www.sata-io.org/sata-express

Som du ser, M.2 är en formfaktor som använder sig av ungefär samma underliggande protokoll som SATA Express fast det är anpassat för vissa implementationer. En stor skillnad är att M.2 även innehåller USB 3.0. Tanken är att du ska standardisera de olika interna interfacen du har i en laptop med bara M.2 för att göra designen lättare. Nu har du ju en mini-PCIe för WLAN och en mSATA för SSD. I framtiden använder man två M.2 för att göra samma sak. Även den fysiska formfaktorn är krympt mot mSATA för att ytterligare öka mobiliteten. Lite förvånad att du tror att de är direkta konkurrenter när båda kommer från SATA-IO tillsammans med PCISIG. De är olika saker som ska lösa olika problem. Det är därför SATA-IO arbetar med båda.

Jag tror det är du som behöver läsa på lite till om ämnet.

Wikipedia är ingen säker källa.
Ett M2 sort kan ha en sata kontroller på sig och då hanteras data enligt det protokollet men en M2 SSD kan lika gärna vara en PCIe SSD.
M2 och SATA express är inte jämförbara utan redan idag när SATA express ännu inte är lanserad så fungerar PCIe SSD via M2 porten

Du får gå till källan för M2 standarden dvs Pcisig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ger inte bort några SSD

Haha. Nej, det ska du så klart inte göra. Jag skämtade bara

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast NAND kommer inte kunna krympas så mycket till eftersom det börjar bli svårt att hålla laddningen. Samsung har lagt ner krympningen och istället gått tillbaks till sin 30-nm nod. För att öka densiteten har de istället helt designat om minnescellerna så de är staplade på höjden. En design som ska ge högre prestanda och bättre livslängd. De kallar konceptet för V-NAND om du är intresserad. De andra tillverkarna kommer få göra liknande manövrar ganska snart för att fortsätta krympa kommer inte ge så mycket mer då det ställer så höga krav på felkorrigering i styrkretsen och du måste ha så mycket mer reservutrymme.

http://www.anandtech.com/show/7237/samsungs-vnand-hitting-the...

Jag är lite nyfiken på varför ingen annan har gett sig på att komprimera data som SandForce gör. Är det patent som trasslar eller har de andra tillverkarna helt enkelt inte ansett att det är värt besväret?

Jag tror att 3d nand är intressant av andra anledningar också, kretsarna bör kunna tillverkas "mer integrerat" det borde kunna leda till att man enklare kan integrera lagning "in chip" för mobila enheter och liknande där man inte behöver ha tillgång till relativt sett stora anslutningar utan prioriterar attl kunna minimera måtten och effektförbrukningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Värdig uppföljare på X-25 G2? Ja tack.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Wikipedia är ingen säker källa.
Ett M2 sort kan ha en sata kontroller på sig och då hanteras data enligt det protokollet men en M2 SSD kan lika gärna vara en PCIe SSD.
M2 och SATA express är inte jämförbara utan redan idag när SATA express ännu inte är lanserad så fungerar PCIe SSD via M2 porten

Du får gå till källan för M2 standarden dvs Pcisig

Du glömde läsa att du fick två länkar till SATA-IO också? Alltså de som utvecklar SATA-standarden.

Du missar fortfarande totalt poängen. M.2 är tänkt som en ersättare till miniPCIe, intern USB 3.0 och mSATA i bärbara datorer och väldigt kompakta system. SATA Express ska delvis ersätta SATA III i stationära datorer. SATA Express är bakåtkompatibel med dina vanliga gamla hårddiskar med samma kablar. Vad är det som är så svårt? De är olika saker. De är inte tänkta att konkurrera med varandra. Det är bara du som fått för dig att det råder något sorts motsatsförhållande mellan dem. Det är inte som FireWire mot USB. Det är som mSATA mot vanlig SATA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

haft runt 20-30x Vertex 4, dom funkar skit bra.
Men vertex 3-2 etc gillar jag inte.

Jag tänkte på vertex 2 särskilt. Jag har inte haft en ssd själv men jag har hört historier om en som slutade funka inom 1-2 år och en annan som windows helt sonika slutade boota på.

Jag trodde referenser till meme:s var förbjudet på swec, men nu är det här ingen riktig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

En medlem (sedan 2011) som folk tycker om att namedropa så fort en ny high-end produkt dyker upp, företrädesvis från Nvidia eller Intel.
Namedropandet tycks bottna i någon slags osäkerhet på sig själv, och ger en inbillad känsla av att vara "med i gänget".
Vidare är det populärt att fråga vad denne Tvelander arbetar med och vad han tjänar, svaret är att han har fast anställning, bor hemma och prioriterar hårdvara framför andra saker.

Tack för svaret! Äntligen ett svar gott nog för mig att kunna begrava frågan

Permalänk
Avstängd

Synd att dom inte finns ute nu, behöver en ny disk nästa vecka men det får väl bli en Samsung Pro 512GB istället, har ingen lust att köpa en Intel 530 direkt med tanke på att den kör Sandforce, känns även som att Samsungen har högre IOPS och det är det enda som räknas för det är mestadels flera filer som ska laddas när man kör något på disken.
Kommer nog ändå köpa en Intel 730 480GB när den kommer, har en gammal överbliven Coirsair Force GT 120 som var med i en raid där den andra disken tvärdog en dag som behöver ersättas mot en större disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast NAND kommer inte kunna krympas så mycket till eftersom det börjar bli svårt att hålla laddningen. Samsung har lagt ner krympningen och istället gått tillbaks till sin 30-nm nod. För att öka densiteten har de istället helt designat om minnescellerna så de är staplade på höjden. En design som ska ge högre prestanda och bättre livslängd. De kallar konceptet för V-NAND om du är intresserad. De andra tillverkarna kommer få göra liknande manövrar ganska snart för att fortsätta krympa kommer inte ge så mycket mer då det ställer så höga krav på felkorrigering i styrkretsen och du måste ha så mycket mer reservutrymme.

http://www.anandtech.com/show/7237/samsungs-vnand-hitting-the...

Jag är lite nyfiken på varför ingen annan har gett sig på att komprimera data som SandForce gör. Är det patent som trasslar eller har de andra tillverkarna helt enkelt inte ansett att det är värt besväret?

Helt rätt, även livslängden påverkas negativt ju mer man krymper cellerna.

Att Sandforce komprimerar ser jag som en stor nackdel då hastigheten på disken är satt efter filer som kan komprimeras, för du över filer som redan är komprimerade kommer dessa att föras över med en betydligt långsammare hastighet medans på tex Samsung 840 Pro som inte komprimerar så får du samma hastighet oavsett om filen kan komprimeras eller inte.

Permalänk
Medlem

Ja köpte en Samsung 840 EVO 250GB idag den fick ersätta en WD Raptor 150GB.Så mycket snabbare uppstart som många skriver kan ja inte hålla med om.enda fördelen är att den är tyst

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av r-son:

Ja köpte en Samsung 840 EVO 250GB idag den fick ersätta en WD Raptor 150GB.Så mycket snabbare uppstart som många skriver kan ja inte hålla med om.enda fördelen är att den är tyst

Testa multitasking, så märker du en del!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Entusiast

http://www.anandtech.com/show/7803/intel-ssd-730-480gb-review

Anandtech har redan hunnit ut med ett test. Som väntat ligger den mitt i smeten av prestanda men levererar väldigt konstant prestanda. Det är ju det styrkretsen är designad för.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24