Permalänk
Medlem

Ny dator , extremt låg fps.

Har en kompis dator som vi har felsökt i evigheter nu och jag har sökt runt i forum och inte blivit något klokare.
Har testat delar i en annan dator utan några framsteg.
Installerat om operativsystem x antal gånger. Provat gfx i annan dator och funkar , samt med annat nätagg i denna rigg också.
Har satt i rätt uttag och inte i modekortsgrafiken.

Ligger på 15 till 25 fps Battlefield 4i Ultra Settings, vilket den ska klara utan problem.

OperativSystem win7 nu. ( även testat win8 också likadana problem ).

Modekort: MSI B85M-G43 mATX

Nätagg : be quiet! KRAFT 500W

Prolle: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)

Kylare : SilverStone Argon AR01 SilverStone Argon AR01

HDD : 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB

GFX : ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC

Minnnen : Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

---------------------------------------------------------------------------------

bf4:

Cpu Användningen ligger runt 50-55 %
Gpu tempen ligger runt 50c
Cpu tempen från 30 till 40.

Tack på Förhand./ Nejji

Permalänk

UNparka kärnorna?! har ordet inte gått fram än? däremot om det är exakt samma problem i windows 8 så beror det på något annat. Du kan också testa, gå tillbaka till stockklock eller byta drivrutiner?

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem

Unparkat kärnorna och samma problem. Provat andra drivrutiner och samma problem :/ , enda som jag tycker verkar lite konstigt är VDDC volten som flackar mellan - och sdan upp till + , jämför med min gtx 570 som ligger stadigt hela tiden, men det kanske inte har någon betydelse?

Permalänk
Inaktiv

Så där spontant verkar kraggen på 500W vara lite underdimensionerad, för det grafikkortet rekommenderas en kragg på 600W.

Permalänk
Medlem

Trodde det i början med men har provat nätagget och gfx i annan dator utan problem. Måste vara modekortet som inte vill hjälpa till ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neji:

Unparkat kärnorna och samma problem. Provat andra drivrutiner och samma problem :/ , enda som jag tycker verkar lite konstigt är VDDC volten som flackar mellan - och sdan upp till + , jämför med min gtx 570 som ligger stadigt hela tiden, men det kanske inte har någon betydelse?

De flesta grafikkort klarar sig på 500 om man inte kör sli och 770 gör absolut det http://www.sweclockers.com/recension/17263-kfa2-geforce-gtx-7... . Testsystemets cpu drar dessutom betydligt mer ström än nejis dator.

Permalänk

Testa med att uppdatera bios för moderkortet, det skulle jag gjort iaf!

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvåpunktnoll:

UNparka kärnorna?! har ordet inte gått fram än?

Vad betyder ordet "Unparka"?! Är det aktivera?

//Lasse

Permalänk

Om du kör medium istället? vad får du för FPS då? för med ett 560ti och en 3770K så på 1080P och medium så är det spelbart i mina ögon. Någon exakt FPS kollade jag aldrig men på LOW/Medium så gissar jag på runt 60 då det flöt på bra då!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Men vad levererar datorn i andra spel då?
3DMark?

Du skriver ingenting om att ni testat olika drivrutiner. Kanske är det någon viss inställning i BF4 som inte fungerar bra med nuvarande drivrutiner?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Testat andra drivrutiner och även beta drivisar samma problem där , får väl 30+ fps i low , 15 i ultra. Körde Valley benchmark då ett 770 ska ligga runt 3750 poäng ca, jag fick 1190 så det är något lurt , tror inte det är några inställningar eller drivrutiner , enda som jag kan se är att vddc volten hoppar som en galning. Vi ska ta och skriva in till inet får vi se vad dom säger om det.

Permalänk
Skrivet av neji:

Testat andra drivrutiner och även beta drivisar samma problem där , får väl 30+ fps i low , 15 i ultra. Körde Valley benchmark då ett 770 ska ligga runt 3750 poäng ca, jag fick 1190 så det är något lurt , tror inte det är några inställningar eller drivrutiner , enda som jag kan se är att vddc volten hoppar som en galning. Vi ska ta och skriva in till inet får vi se vad dom säger om det.

Blir osäker, men TDP på 40% vid 99% load känns lågt också, som att GFX inte får nog med ström. Får själv säkert det dubbla, men ska kolla sen för säkerhets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neji:

Testat andra drivrutiner och även beta drivisar samma problem där , får väl 30+ fps i low , 15 i ultra. Körde Valley benchmark då ett 770 ska ligga runt 3750 poäng ca, jag fick 1190 så det är något lurt , tror inte det är några inställningar eller drivrutiner , enda som jag kan se är att vddc volten hoppar som en galning. Vi ska ta och skriva in till inet får vi se vad dom säger om det.

testa med ett annat nätagg, be queit kraft är ett budget agg.

alt 2, testa med att byta mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neji:

Trodde det i början med men har provat nätagget och gfx i annan dator utan problem. Måste vara modekortet som inte vill hjälpa till ordentligt.

Så om jag förstår rätt så plockade du ut nätagg och gpu från datorn och testade de i en annan burk, annat mobo etc, men testade du att bara byta nätagg till ett kraftigare i burken med problem?

Permalänk
Medlem

japp eller det var en polare som gjorde detta men tänkte dra i mitt 750 istället och se vad det blir för resultat , förstår inte riktigt varför han inte satte i sitt i den datorn som krångla :/ , aja ska kika , hör av mig =P

Permalänk
Medlem

Samma bekymmer även med mitt 650 corsair nätagg , då är det bara modekortet att byta , roliga är att inet har haft inne det och testat och hittar inga fel. Kan det va så att just den pcie porten krånglar?