Köp av EVGA 780 Ti - SC vs Classified vs K|ngp|n

Permalänk

Köp av EVGA 780 Ti - SC vs Classified vs K|ngp|n

Då var det dags att byta ut grafikkortet. Mitt gamla 680 går på knäna när jag vill spela i native-upplösning och vettig kvalité.

Då jag bestämt mig för att hoppa över det dyraste grafikkortet denna generationen och istället vänta på nästa. Så bestämde jag mig för att köra på ett 780 Ti så länge.
Jag har bestämt mig för att köpa ett EVGA men sen börjar frågorna.

För det första har jag läst en del om K|ngp|n men inte sett någonstans där man kan köpa det. Finns det inte att köpa längre?

Om inte, så är det Superclocked och Classified det står emellan. Det skiljer ca 1000 kronor mellan dessa. Pengarna spelar egentligen ingen roll, 1000kr mer eller mindre. Men jag undrar lite om Classified faktiskt är värt de 1000 kronorna extra. Eller är det bortkastade pengar?

Jag är även osäker på när resten av min dator börjar bli en flaskhals, den har ju ändå ett par år på nacken nu.

Tacksam för lite råd och tips angående detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Då var det dags att byta ut grafikkortet. Mitt gamla 680 går på knäna när jag vill spela i native-upplösning och vettig kvalité.

Då jag bestämt mig för att hoppa över det dyraste grafikkortet denna generationen och istället vänta på nästa. Så bestämde jag mig för att köra på ett 780 Ti så länge.
Jag har bestämt mig för att köpa ett EVGA men sen börjar frågorna.

För det första har jag läst en del om K|ngp|n men inte sett någonstans där man kan köpa det. Finns det inte att köpa längre?

Om inte, så är det Superclocked och Classified det står emellan. Det skiljer ca 1000 kronor mellan dessa. Pengarna spelar egentligen ingen roll, 1000kr mer eller mindre. Men jag undrar lite om Classified faktiskt är värt de 1000 kronorna extra. Eller är det bortkastade pengar?

Jag är även osäker på när resten av min dator börjar bli en flaskhals, den har ju ändå ett par år på nacken nu.

Tacksam för lite råd och tips angående detta.

Kingpin är slut överallt, vad jag kan se. Säljs väl på Ebay ifall man verkligen vill ha ett...är även väntetid på Ebay-annonserna.

Kingpin är mer för att överklockare skulle jag säga. Sitter på mobilen men antar att Kingpin har upplåst volt.

Classified kyler bättre. Min plastbrorsa kör på Superklocked och ligger kring 85 grader. Jag kör Classified och har 67 grader som max efter ett par timmars lirande (har sidofläkt riktat på kortet).

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Kingpin är slut överallt, vad jag kan se. Säljs väl på Ebay ifall man verkligen vill ha ett...är även väntetid på Ebay-annonserna.

Kingpin är mer för att överklockare skulle jag säga. Sitter på mobilen men antar att Kingpin har upplåst volt.

Classified kyler bättre. Min plastbrorsa kör på Superklocked och ligger kring 85 grader. Jag kör Classified och har 67 grader som max efter ett par timmars lirande (har sidofläkt riktat på kortet).

Jag trodde att de hade samma (ACX) kylare? Men de är alltså olika?

Permalänk
Medlem

Kingpin om du ska hålla på med kväve och sånt, annars Classy. I vilket fall måste du flasha om BIOS för att kunna klocka ordentligt, ska du kyla med luft eller vatten?

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag trodde att de hade samma (ACX) kylare? Men de är alltså olika?

Det är samma kylare men classified har bättre strömförsörjning samt att classified chippen oftast har mindre läckage vilket gör att dom kräver mindre volt -> lägre temperaturer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Det är samma kylare men classified har bättre strömförsörjning samt att classified chippen oftast har mindre läckage vilket gör att dom kräver mindre volt -> lägre temperaturer.

Skrivet av Rutger Janåker:

Jag trodde att de hade samma (ACX) kylare? Men de är alltså olika?

Beror ju givetvis vart man kollar

http://www.evga.com/products/Product.aspx?pn=03G-P4-2883-KR

http://www.evga.com/products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

Det finns Ti Superclocked MED ACX-kylare och en UTAN.

Classified har två BIOS som du kan köra. En för att överklocka/leka med och en för standard. En backup ifall man gör lite fel
Sedan så har den även 2x8-pins för strömförsörjning (dvs mer kräm i kortet) jämfört med Superclocked som har 8 + 6pins

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Beror ju givetvis vart man kollar

http://www.evga.com/products/Product.aspx?pn=03G-P4-2883-KR

http://www.evga.com/products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

Det finns Ti Superclocked MED ACX-kylare och en UTAN.

Classified har två BIOS som du kan köra. En för att överklocka/leka med och en för standard. En backup ifall man gör lite fel
Sedan så har den även 2x8-pins för strömförsörjning (dvs mer kräm i kortet) jämfört med Superclocked som har 8 + 6pins

Skrivet av Schackmannen:

Det är samma kylare men classified har bättre strömförsörjning samt att classified chippen oftast har mindre läckage vilket gör att dom kräver mindre volt -> lägre temperaturer.

Skrivet av Stealthbomb:

Kingpin om du ska hålla på med kväve och sånt, annars Classy. I vilket fall måste du flasha om BIOS för att kunna klocka ordentligt, ska du kyla med luft eller vatten?

Kylning kommer ske med luft.
Jag får tacka er alla för hjälpen. Det får bli ett Classified helt enkelt. Om jag nu hittar något ställe som har det i lager vill säga. Men det verkar vara slut överallt, tyvärr!
Verkar inte dyka upp förrän i April igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Kylning kommer ske med luft.
Jag får tacka er alla för hjälpen. Det får bli ett Classified helt enkelt. Om jag nu hittar något ställe som har det i lager vill säga. Men det verkar vara slut överallt, tyvärr!
Verkar inte dyka upp förrän i April igen.

Ja tyvärr är de slut överallt. Tror Webhallen har 1 ex inne...i Malmö. April kommer nästa leverans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Nya Kingpin kort kommer ut väldigt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Nya Kingpin kort kommer ut väldigt snart.

Fast de blir väl uppbokade ganska direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fast de blir väl uppbokade ganska direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej först till kvarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Nej först till kvarn.

Det är det jag menar. Eftersom de släpps Amerikansk tid, så blir det ju uppesittarkväll.

Vet du någon tid? Datum?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är det jag menar. Eftersom de släpps Amerikansk tid, så blir det ju uppesittarkväll.

Vet du någon tid? Datum?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast uppbokade och slutsålda är ju en viss skillnad

1-2 veckor är tidsspannet jag kan tala om.

Tryck på "Notify me" så får du ett mejl direkt då dom kommer upp på shoppen igen. Kom ihåg att gå in på EU shoppen, går inte att välja Sverige annars

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett Kingpin kort så fort dom kommer upp, kommer köra LN2
Ska TS inte köra LN2 eller DICE så skulle jag rekommendera SC kortet.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Jag kommer köpa ett Kingpin kort så fort dom kommer upp, kommer köra LN2
Ska TS inte köra LN2 eller DICE så skulle jag rekommendera SC kortet.

Eftersom jag inte ens vet vad LN2 eller DICE är (gissar på kylning) så kommer jag inte köra det.
Du tycker att SC-kortet räcker om man bara skall köra luftkylning (och inte mycket överklockning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Eftersom jag inte ens vet vad LN2 eller DICE är (gissar på kylning) så kommer jag inte köra det.
Du tycker att SC-kortet räcker om man bara skall köra luftkylning (och inte mycket överklockning)?

LN2/Flytande kväve
DICE/Dry ice/Torr is

Ja ska du köra soft-mode så behöver du inte köra på Kingpin kortet.
Du kan köra på ett SC kort

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

LN2/Flytande kväve
DICE/Dry ice/Torr is

Ja ska du köra soft-mode så behöver du inte köra på Kingpin kortet.
Du kan köra på ett SC kort

Inte värt för mig att lägga en tusenlapp extra på Classified heller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Inte värt för mig att lägga en tusenlapp extra på Classified heller då?

Nej verkligen inte, Classified är för rejäl överklockning. Så spar den tusenlappen o lägg på något annat roligt

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Nej verkligen inte, Classified är för rejäl överklockning. Så spar den tusenlappen o lägg på något annat roligt

Då tackar jag så jättemycket för hjälpen! Det uppskattas att ni tar er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Då tackar jag så jättemycket för hjälpen! Det uppskattas att ni tar er tid!

Det var så lite så