Permalänk
Medlem

Orolig för applicering av "Kylpasta"

Tjenare alla SweC-Användare. Jag har nu köpt ny dator jag byggt ihop. Jag har byggt ett flertal datorer men alltid kört med "stockkylaren". Nu har jag köpt en annan processorkylare för att då få bättre temperaturer. På stockkylarna är kylpastan liksom oftast ditsatt på kylaren. Men nu när jag köpt ny kylare + kylpasta så är jag lite rädd för att applicera den.

Processor: Intel i5 4670K (Haswell) @3,4GHz
Processorkylare: Cooler Master TX3 EVO - http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo
Kylpasta: Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g - http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Hur ska jag göra med denna kylpastan? Har läst att jag ska ha på ca ett okokt riskorn utav kylpastan. MEN, är det så för just denna kylare? Och kommer den strö ut sig när jag sätter på kylaren eller måste jag ha ut kylpastan över hela processorn innan jag sätter på kylaren?

Tacksam för svar. Har läst den där guiden som finns här på SweClockers men känns säkrare att fråga.

Tack på förhand & Jag är tacksam för svar.
Highwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Precis, lägg bara pastan som ett riskorn, eller som en ärta i mitten, eller som ett kryss över processorn.
Det finns många varianter att lägga kylpastan och det är mer en smaksak vad man föredrar.
När du sedan trycker dit kylaren och skruvar fast den så kommer pastan att tryckas ut över hela processorn.

Skulle det råka komma lite för mycket så det "rinner" utanför så är inte det hela världen så länge det inte hamnar
under processorn eller i kontakter eller liknande. Visserligen inte önskvärt, men bara så att du vet. Lägg inte heller för lite så det inte räcker. En sträng på kanske 1-1.5 cm brukar räcka.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Ok!

Skrivet av Make.Sense:

Precis, lägg bara pastan som ett riskorn, eller som en ärta i mitten, eller som ett kryss över processorn.
Det finns många varianter att lägga kylpastan och det är mer en smaksak vad man föredrar.
När du sedan trycker dit kylaren och skruvar fast den så kommer pastan att tryckas ut över hela processorn.

Skulle det råka komma lite för mycket så det "rinner" utanför så är inte det hela världen så länge det inte hamnar
under processorn eller i kontakter eller liknande. Visserligen inte önskvärt, men bara så att du vet. Lägg inte heller för lite så det inte räcker. En sträng på kanske 1-1.5 cm brukar räcka.

Men processorn ska ju vara så kall som möjligt. Vad rekomenderar du? Kryss eller riskorn? men hur vet man förresten att den trycks ut över hela?

Ber om ursäkt för att jag är lite överdrivet tjatig. Men har man betalat dyrt så har man

Permalänk

Kolla videos på YT om du vill se olika varianter. Kladda bara inte, du vill inte ha luftbubblor. Dra ett kort streck och tryck dit kylaren lugnt bara så ordnar det sig.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

När du har värmeledningsrören ligger direkt mot processorn som på den där kylaren går det åt mer pasta än ett riskorn. Det är större håligheter runt rören att fylla ut. Det du kan göra är att tex lägga ett "riskorn" på varje värmeledningsrör och sedan montera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

När du har värmeledningsrören ligger direkt mot processorn som på den där kylaren går det åt mer pasta än ett riskorn. Det är större håligheter runt rören att fylla ut. Det du kan göra är att tex lägga ett "riskorn" på varje värmeledningsrör och sedan montera.

Så du menar att jag inte behöver trycka direkt på processorn utan kan lägga på Värmeledningsrören på Processorkylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Tjenare alla SweC-Användare. Jag har nu köpt ny dator jag byggt ihop. Jag har byggt ett flertal datorer men alltid kört med "stockkylaren". Nu har jag köpt en annan processorkylare för att då få bättre temperaturer. På stockkylarna är kylpastan liksom oftast ditsatt på kylaren. Men nu när jag köpt ny kylare + kylpasta så är jag lite rädd för att applicera den.

Processor: Intel i5 4670K (Haswell) @3,4GHz
Processorkylare: Cooler Master TX3 EVO - http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo
Kylpasta: Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g - http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Hur ska jag göra med denna kylpastan? Har läst att jag ska ha på ca ett okokt riskorn utav kylpastan. MEN, är det så för just denna kylare? Och kommer den strö ut sig när jag sätter på kylaren eller måste jag ha ut kylpastan över hela processorn innan jag sätter på kylaren?

Tacksam för svar. Har läst den där guiden som finns här på SweClockers men känns säkrare att fråga.

Tack på förhand & Jag är tacksam för svar.
Highwell

Hej jag har exakt samma kylare

och mitt tips är att köra kreditkortsmetoden på denna

fick lägre temperaturer än vad jag fick med riskorn varianten.

Att köra en klick som ett riskorn lämpar sig bättre med plana kylare.

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyke_:

Hej jag har exakt samma kylare

och mitt tips är att köra kreditkortsmetoden på denna

fick lägre temperaturer än vad jag fick med riskorn varianten.

Att köra en klick som ett riskorn lämpar sig bättre med plana kylare.

Sorry, efterbliven som man är

Vad och hur ser "kreditkortsmetoden" ut? Är det när man tar ett kreditkort eller någon typ av hårt plastkort och sprider ut kylpastan över hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Sorry, efterbliven som man är

Vad och hur ser "kreditkortsmetoden" ut? Är det när man tar ett kreditkort eller någon typ av hårt plastkort och sprider ut kylpastan över hela?

Ja exakt så

Dra några klickar på kylaren och smeta sedan ut det, se till att få det jämt fördelat över hela bara.

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyke_:

Ja exakt så

Dra några klickar på kylaren och smeta sedan ut det, se till att få det jämt fördelat över hela bara.

Okej! Men jag kan inte göra som han den andra sa? Jag menar han som sa att man kunde ha på riskorn på varje värmeledningsrör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Okej! Men jag kan inte göra som han den andra sa? Jag menar han som sa att man kunde ha på riskorn på varje värmeledningsrör?

Jo det kan du men tror det kommer bli för lite pasta då

Dra ett sträck på varje istället i så fall.

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Man ska ha så lite kylpasta som det bara är möjligt, utan att det blir luftspalt någonstans mellan cpu och kylare.

Har man en bra och slät IHS på CPU och en slät och väl bearbetad kylare så räcker det med ett extremt tunt lager.

Sen finns det som när det gäller så mycket annat en massa "magi" runt applicerandet av kylpasta, det viktiga är att det sprider sig över hela ytan och inte är för tjockt. Personligen brukar jag lägga på lite pasta och stryka ut, trycka dit kylaren och försöka arbeta ner den i pastan, man kan lyfta och kolla om man fick kontakt hela vägen, finns inte pasta på båda sidor så är ytorna ojämna och det behövs mer..

Eftersom säkert någon kommer tala om bergsäkert att jag har fel så kan jag även säga att vanlig aceton och papper också fungerar utmärkt för att rengöra CPU och kylare, eller annat passande lösningsmedel. Skulle aldrig få för mig att använda alla mirakelprodukter "avsedda att rengöra bort begagnad kylpasta" sålda till ett totalt överpris.

Men jag kanske har haft tur de senaste 15 åren

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.