Ny dator. Vilka program behöver jag?

Permalänk

Ny dator. Vilka program behöver jag?

Hej. Har använt Mac de senaste 5 åren, men ska nu bygga ihop en speldator med Win 8.1. Jag inser ju att det har hänt en hel del sen jag satt och med XP. Vilka program föreslår ni att jag skall skaffa för att skydda och min nya dator att fungera smidigt.

Är Avast free ett bra antivirus alternativ?

Brandvägg, Malware osv. Vad behöver jag?

Jag gillar verkligen "preview" funktionen i OSX, finns den i Win 8, eller finns det något program som gör det smidigt?

Alla andra tips tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bas_anton:

Hej. Har använt Mac de senaste 5 åren, men ska nu bygga ihop en speldator med Win 8.1. Jag inser ju att det har hänt en hel del sen jag satt och med XP. Vilka program föreslår ni att jag skall skaffa för att skydda och min nya dator att fungera smidigt.

Är Avast free ett bra antivirus alternativ?

Brandvägg, Malware osv. Vad behöver jag?

Jag gillar verkligen "preview" funktionen i OSX, finns den i Win 8, eller finns det något program som gör det smidigt?

Alla andra tips tas tacksamt emot!

Virusskydd kör på Microsoft egna funkar skit bra annars avast

Sen är det alltid bra å ha koll på hur diskarna mår crystaldiskinfo kör jag sen speedfan för temperaturer på datorns delar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Alla håller inte med mig om detta men jag anser att Windows medföljande antivirus ger ett tillräckligt bra skydd (alltså Windows Defender). Fördelen är att man inte behöver tänka på det alls, uppdateringar sker i Windows update, programmet tar typ inga resurser osv. När det gäller brandväggen så är det ännu mer så, där skulle nog de flesta hålla med mig om att Windows brandvägg fungerar utmärkt.

Jag antar att Preview är att en förhandsgranskning av exempelvis ett dokument innan du öppnar det? I så fall finns funktionen i Windows Explorer. Tryck på fliken Visa och i där klickar du på Förhandsgranskningsfönstret, då får du ett fält till höger om alla filer i aktuell mapp där markerad fil visas. Alla filtyper kan förstås inte visas där, men allt eftersom du installerar program som kan öppna filtyper så kan du också förhandsgranska dem.

En sak man bör göra på Windows 8 och framåt om man inte tänkt sig använda så mycket "appar" är att ändra så att vissa standardfiler öppnas med skrivbordsprogram istället för i apparna. Från start så öppnas exempelvis en jpg i Foto-appen vilket inte är idealt, istället bör man öppna den med Windows Fotovisare. Enklast är att högerklicka på en fil (en jpg i det här fallet) och välja Öppna Med, sen Välj standardprogram.

Övriga program som kan behövas är exempelvis en pdf-läsare (det medföljer faktiskt en men det är "app" så den kanske inte duger). En mediaspelare med stöd för fler format, kanske PotPlayer eller VLC. Steam förstås då det är en speldator. Kanske en annan browser, men IE är faktiskt riktigt kompetent numera så den kanske duger, dock stöder den inte så mycket tillägg och så.

Ett tips som underlättar betänkligt men som många verkar missa är högerklick på startknappen för att få fram en mycket användbar meny.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Alla håller inte med mig om detta men jag anser att Windows medföljande antivirus ger ett tillräckligt bra skydd (alltså Windows Defender). Fördelen är att man inte behöver tänka på det alls, uppdateringar sker i Windows update, programmet tar typ inga resurser osv. När det gäller brandväggen så är det ännu mer så, där skulle nog de flesta hålla med mig om att Windows brandvägg fungerar utmärkt.

Jag antar att Preview är att en förhandsgranskning av exempelvis ett dokument innan du öppnar det? I så fall finns funktionen i Windows Explorer. Tryck på fliken Visa och i där klickar du på Förhandsgranskningsfönstret, då får du ett fält till höger om alla filer i aktuell mapp där markerad fil visas. Alla filtyper kan förstås inte visas där, men allt eftersom du installerar program som kan öppna filtyper så kan du också förhandsgranska dem.

En sak man bör göra på Windows 8 och framåt om man inte tänkt sig använda så mycket "appar" är att ändra så att vissa standardfiler öppnas med skrivbordsprogram istället för i apparna. Från start så öppnas exempelvis en jpg i Foto-appen vilket inte är idealt, istället bör man öppna den med Windows Fotovisare. Enklast är att högerklicka på en fil (en jpg i det här fallet) och välja Öppna Med, sen Välj standardprogram.

Övriga program som kan behövas är exempelvis en pdf-läsare (det medföljer faktiskt en men det är "app" så den kanske inte duger). En mediaspelare med stöd för fler format, kanske PotPlayer eller VLC. Steam förstås då det är en speldator. Kanske en annan browser, men IE är faktiskt riktigt kompetent numera så den kanske duger, dock stöder den inte så mycket tillägg och så.

Ett tips som underlättar betänkligt men som många verkar missa är högerklick på startknappen för att få fram en mycket användbar meny.

Toppen tack. Bra med tipsen om standardfiler.

Preview i OSX är att markera filen trycka på blanksteg och så öppnas bilden, Pdf, docx osv över hela skärmen för att sedan försvinna när man trycker blanksteg igen.

Steam är självklart!
VLC
Men vilken PDF läsare är bra?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att MSE (Microsofts egna AV inte funkar alls) bara en massa felmeddelande I loggboken, vet inte om det är fixat i windows 8. Bitdefender funkar prima för mig och fått bäst betyg.

Microsofts brandvägg är väl lite sådär också, funkar ju bara om det är så att du har ett hemma nätverk och dina andra datorer har problem, kör du med en router så behöver du knappast den.

IE 11 med adblockplus funkar prima, rainmeter kan jag tycka är ett måste med speedfan för att på ett snyggt sätt ha koll på temperaturer.

malwarebytes är också ett jätte bra antivirus, scannar on demand

Permalänk
Medlem
Skrivet av bas_anton:

Toppen tack. Bra med tipsen om standardfiler.

Preview i OSX är att markera filen trycka på blanksteg och så öppnas bilden, Pdf, docx osv över hela skärmen för att sedan försvinna när man trycker blanksteg igen.

Steam är självklart!
VLC
Men vilken PDF läsare är bra?

Använd Adobe reader för pdf. Fungerar fint för mig.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bas_anton:

Toppen tack. Bra med tipsen om standardfiler.

Preview i OSX är att markera filen trycka på blanksteg och så öppnas bilden, Pdf, docx osv över hela skärmen för att sedan försvinna när man trycker blanksteg igen.

Ok, det finns inte på Windows som standard. Förhandsgranskningen är ju något annat även om den nog duger i många fall.

Citat:

Steam är självklart!
VLC
Men vilken PDF läsare är bra?

Det beror lite på hur mycket funktionalitet du vill ha, vill du bara kunna läsa så är Sumatra väldigt smidig och lättviktig, annars finns Foxit och PDF-XChange Viewer som båda har gratisversioner men som ger mer funktionalitet om man betalar, Foxit tror jag fungerar fullt fast sätter en vattenstämpel på filen du redigerar. Adobes fungerar ju också men den är ganska tung och eftersom den är så vanlig så knäcks den hela tiden och således patchas den extremt ofta. Ganska skönt att slippa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bas_anton:

Toppen tack. Bra med tipsen om standardfiler.

Preview i OSX är att markera filen trycka på blanksteg och så öppnas bilden, Pdf, docx osv över hela skärmen för att sedan försvinna när man trycker blanksteg igen.

Steam är självklart!
VLC
Men vilken PDF läsare är bra?

Har själv kört med NitroPDF i nåt halvår nu. Funkar perfekt till att läsa och/eller redigera PDFer

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Skrivet av bas_anton:

Toppen tack. Bra med tipsen om standardfiler.

Preview i OSX är att markera filen trycka på blanksteg och så öppnas bilden, Pdf, docx osv över hela skärmen för att sedan försvinna när man trycker blanksteg igen.

Steam är självklart!
VLC
Men vilken PDF läsare är bra?

Denna har jag kört http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/ Fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exeo:

Skulle säga att MSE (Microsofts egna AV inte funkar alls) bara en massa felmeddelande I loggboken, vet inte om det är fixat i windows 8. Bitdefender funkar prima för mig och fått bäst betyg.

MSE (eller Windows Defender som det heter på åttan) fungerar utmärkt, vet inte vad du har för problem. I en del tester har det visat sig att det inte ligger i topp när det gäller antalet virus den hittar, men det har mindre betydelse om den hittar de som är faktiska hot, vilket verkar vara fallet. Över 90% av alla virus infekterar aldrig någon maskin utan är mer proof of concepts som folk skapar för skoj skull eller för att skryta typ. Det spelar mindre roll om man kan detektera dessa eller ej.

Citat:

Microsofts brandvägg är väl lite sådär också, funkar ju bara om det är så att du har ett hemma nätverk och dina andra datorer har problem, kör du med en router så behöver du knappast den.

Nej, Windows brandvägg är bra, och den behövs även om du har en router.

Citat:

IE 11 med adblockplus funkar prima, rainmeter kan jag tycka är ett måste med speedfan för att på ett snyggt sätt ha koll på temperaturer.

Tja, Rainmeter är ett program för att förändra utseendet på Windows, väldigt pilligt att konfigurera, men vill man göra det så är det ett mycket kraftfullt program. Inte något jag skulle rekommendera för någon som är ovan vid Windows dock.

Citat:

malwarebytes är också ett jätte bra antivirus, scannar on demand

Jo, Malwarebytes är ett bra komplement till ett vanligt AV-program. Det erbjuder inte realtidsskydd dock så det räcker inte med bara det. Men om man misstänker något skumt så är det ett mycket bra program för att bekräfta sina misstankar och lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Gå in på www.ninite.com och klicka i något alternativ i under varje flik som du behöver.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

kan ge dig hela min rutin.

Min lista för program som står först på listan att installera är följande:

alla windows update
silverlight
java
flash
shockwave
.NET 2.0- 4.5
c++ redist.
microsoft security essentials
av med windows brandväggen (kör med pfsense+squid+clamAV)
7zip alt winrar
vlc
k-lite mega codec pack
utorrent
chrome (+adblock +sidewise tree style tabs +hola better internet. överväger att gå tillbaka till firefox då chrome börjar strula mer o mer på helt oberoende datorer för mig)
spotify
foxit reader (Pdf reader)
cutewriter (pdf printer)
remote desktop connection manager
putty
vmware vcenter client
vmware workstation
winamp 2.95

tweaks:
stänga av energisparläge för skärm, skärmsläckare, diskar, och usb enheter
stänga av onödiga processer (från automatisk till manuell)
minimal autostart
stack backup x2 på hela datorn till central filserver
mappomdirregering på skrivbord och mina dokument till central server

annat nyttigt:

vid behov körs ccleaner för att fräsha upp systemet, vid misstankar om malware så körs malwarebytes antimalware

windirstat används för att leta upp utrymmes tjuvar

hdtune för att mäta prestanda och hälsa på diskar

cpu-z för att kika hårdvaran i en dator

hwmonitor för att logga temperaturer

passmark burn in test för att bränna in system + prime95. skall de brännas in längre så brukar de verka funka bra att köra på en bitcoin miner på gpun, och en cpu baserad miner.

nirsoft bluescreenview för att felsöka crasher

gpedit för att tweaka hur operativet skall bete sig

när det är läge för windows 8.1 istället för 7an så kompletterar jag med en äldre version av IObit´s Start menu 8, de senaste har en reklam popup som dyker upp sällan, men irriterande nog

förhandshitt går att åstakomma i utforskaren (vanliga explorer fönstret) genom att aktivera detta genom ikonen som illustrerar att man öppnar en spalt till höger. (bäst sätt jag kom på att förklara det på)

edit: håller på att utvärdera kingsoft office, är riktigt nöjd ännu

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MSE (eller Windows Defender som det heter på åttan) fungerar utmärkt, vet inte vad du har för problem. I en del tester har det visat sig att det inte ligger i topp när det gäller antalet virus den hittar, men det har mindre betydelse om den hittar de som är faktiska hot, vilket verkar vara fallet. Över 90% av alla virus infekterar aldrig någon maskin utan är mer proof of concepts som folk skapar för skoj skull eller för att skryta typ. Det spelar mindre roll om man kan detektera dessa eller ej.

Nej, Windows brandvägg är bra, och den behövs även om du har en router.

Tja, Rainmeter är ett program för att förändra utseendet på Windows, väldigt pilligt att konfigurera, men vill man göra det så är det ett mycket kraftfullt program. Inte något jag skulle rekommendera för någon som är ovan vid Windows dock.

Jo, Malwarebytes är ett bra komplement till ett vanligt AV-program. Det erbjuder inte realtidsskydd dock så det räcker inte med bara det. Men om man misstänker något skumt så är det ett mycket bra program för att bekräfta sina misstankar och lösa problemet.

Nja, googlar du (Microsoft Security Essential) eller Window Defender vad det nu vill kallas så får det bara negativa saker skrivet om dem samma gäller windows firewall. Men det är vad jag tycker, hittade en bra artikel just om windows firewall och windows defender (windows 7) men lyckas inte hitta den nu.

kan inte säga att rainmeter ändrar utseendet då all information hamlar på skrivbordet likt apparna i windows 8, och finns många färdiga skins att välja på, pilligt att konfigurera håller jag inte med om häller det är 1 click install och sen lägger du skins i dokument mappen, du kanske tänker på ett annat program?

Permalänk
Medlem

Kom på en såhär i farten, Winamp är ett av de få program jag aldrig kommer att överge. Har aldrig svikit mig på 2-3 år, men man vet ju aldrig nu med nya ägare och allt?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Inaktiv

Tycker windows defender fungerar riktigt bra.
Men här är andra program jag brukar använda, för att kolla temperaturer fps osv.

GPU-Z http://www.techpowerup.com/gpuz/
RealTemp http://www.techpowerup.com/realtemp/
Anti-MalwareBytes https://www.malwarebytes.org
Google Chrome https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/
WinRar http://www.rarlab.com
Fraps (för att kolla FPS i spel osv) http://www.fraps.com

Permalänk
Skrivet av bas_anton:

Hej. Har använt Mac de senaste 5 åren, men ska nu bygga ihop en speldator med Win 8.1. Jag inser ju att det har hänt en hel del sen jag satt och med XP. Vilka program föreslår ni att jag skall skaffa för att skydda och min nya dator att fungera smidigt.

Är Avast free ett bra antivirus alternativ?

Brandvägg, Malware osv. Vad behöver jag?

Jag gillar verkligen "preview" funktionen i OSX, finns den i Win 8, eller finns det något program som gör det smidigt?

Alla andra tips tas tacksamt emot!

Ninite.com bästa sidan för sånt där...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Liten jämförelse mellan antivirus: http://chart.av-comparatives.org/chart1.php
http://www.av-comparatives.org/ ifall du vill ha massa info

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

angående debatten om microsofts egna, i windows 8.1 så har de skrotat security essentials och bakat in detta djupare i systemet ihop med windows defender

vill man ha ett helt skottsäkert antivirus så rekomenderar jag att betala för ett ifrån de kända leverantörerna, men på bekostnaden av irritation, och prestanda förluster. vad jag själv anser förstås.

i mitt fall så nöjer jag mig med microsofts egna, då det plockar de kända prylarna, och går de så illa att datorn får in något överjävligt så är det enklare att nuka datorn och installera om/läsa in en backup

kör dock med ett antivirus i brandväggen som scannar alla mina filer åt mig, samt en proxy som filtrerar malicius flaggade siter och dylikt.

och de riktigt jävliga 0-day botnäten och trojanerna plockar inget ändå, så sunt förnuft gäller över allt annat.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

För pdf kan du annars välja Chrome eller Firefox

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

angående debatten om microsofts egna, i windows 8.1 så har de skrotat security essentials och bakat in detta djupare i systemet ihop med windows defender

vill man ha ett helt skottsäkert antivirus så rekomenderar jag att betala för ett ifrån de kända leverantörerna, men på bekostnaden av irritation, och prestanda förluster. vad jag själv anser förstås.

i mitt fall så nöjer jag mig med microsofts egna, då det plockar de kända prylarna, och går de så illa att datorn får in något överjävligt så är det enklare att nuka datorn och installera om/läsa in en backup

kör dock med ett antivirus i brandväggen som scannar alla mina filer åt mig, samt en proxy som filtrerar malicius flaggade siter och dylikt.

och de riktigt jävliga 0-day botnäten och trojanerna plockar inget ändå, så sunt förnuft gäller över allt annat.

Virtuell maskin(tex vmware player, gratis) och sandlåda(tex sandboxie, gratis) är bra komplement...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Kan tipsa dig om en bra sida som heter http://software.toptenreviews.com/
Jag har köpt alla program, dom rekommenderar på första plats... Man får alltid 30dagars test version.
Ta en titt & se om du hittar nått som passar!

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Medlem

Fraps och winrar tycker jag behövs Iaf

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4