Vem ska vara ägare till disk C:\ i Vista

Permalänk
Medlem

Vem ska vara ägare till disk C:\ i Vista

Jag har vista home premium sp2.
Misstänker att jag hade råkat ändra ägandeskap på disken, det står som : Administratörer (XXX-dator\Administratörer)
Är det rätt?

Permalänk
Medlem

System måste ovillkorligt finnas där annars kommer du få rejäla problem. Sedan brukar "användare" finnas där också. Note for the future: ge fan i att fippla med sånt som du inte förstår.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

På Windows 7 är det TrustedInstaller som ska vara ägare till C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

System måste ovillkorligt finnas där annars kommer du få rejäla problem. Sedan brukar "användare" finnas där också. Note for the future: ge fan i att fippla med sånt som du inte förstår.

alltså aktuell ägare ska var System?

Så här står det just nu:
aktuell ägare: Administratörer (XXX-dator\Administratörer)
Byta ägare till: Dokument (XXX-dator\XXX)

Möjligt att byta tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

På Windows 7 är det TrustedInstaller som ska vara ägare till C:

tyvärr inte Win 7...

Permalänk
Medlem

Om du inte märkt några problem kanske du kan lämna det på det sättet ? Annars ska man kunna återställa default rättigheter med en "FixIT"på Microsofts sajt, men kan säkert bli problem också om du har inställningar som krävs på andra kataloger.

Men OM du har problem som ett resultat av att du ändrat filrättigheter så kan du ju pröva köra detta:
http://support.microsoft.com/kb/313222

"Den här lösningen bör endast användas när en säkerhetsändring på datorn haft negativa effekter och det inte finns någon säkerhetskopia för återställning. Med den här lösningen återställs inte alla säkerhetsinställningar som används när du installerar Windows."

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kollade på min Vista dator och där är TrustedInstaller ägare också, till C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Om du inte märkt några problem kanske du kan lämna det på det sättet ? Annars ska man kunna återställa default rättigheter med en "FixIT"på Microsofts sajt, men kan säkert bli problem också om du har inställningar som krävs på andra kataloger.

Men OM du har problem som ett resultat av att du ändrat filrättigheter så kan du ju pröva köra detta:
http://support.microsoft.com/kb/313222

"Den här lösningen bör endast användas när en säkerhetsändring på datorn haft negativa effekter och det inte finns någon säkerhetskopia för återställning. Med den här lösningen återställs inte alla säkerhetsinställningar som används när du installerar Windows."

Eh, har två saker som jag hade märkte, men vet inte om det är relaterat till den här.
1.Har en filnamnsvarning då jag starta dator:
Filnamnsvarning
En fil eller mapp på den här datorn med namnet C:program orsakar eventuellt problem för vissa program. Detta kan åtgärdas genom att byta namn till C:program1. Vill du byta namn på den nu?

2. försökte systemåtställning efter fått varningen, men tyvärr så misslykades den hela tiden, första gång tog det några minuter innan det omstatades och meddela det misslyckades. Sen valde jag samma och en annan tid punkt under felsäkertläge. Den första tog typ 2 timmar och fastnade länge vid åtställningen startar, vet inte om det gick vidare innan det startades om. Och den andra dra tog typ 3 h och fastnade vid åtställning av register sista gång jag kollade innan omstart.

Permalänk
Medlem

Har du prövat det den föreslår och låta den byta namnet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Har du prövat det den föreslår och låta den byta namnet ?

nej faktiskt inte , då jag inte kunde hitta mappen och kolla innehåll så var jag rädd att jag skulle råka göra fler fel

ska jag göra det?

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara två saker, antingen att det verkligen finns en sådan fil eller katalog eller att något program satt en felaktig entry i PATH.

Hursomhelst är det inget allvarligt problem och kan ignoreras. Tror att du har en checkbox på den dialogen så att du slipper den nästa gång.

Permalänk
Medlem

Lite off topic, men funkar det att bara ändra C:\ till A:\ ?
Känns lite skummt att ha A:\ och B:\ resrverade för en diskettstation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Jag tror det kan vara två saker, antingen att det verkligen finns en sådan fil eller katalog eller att något program satt en felaktig entry i PATH.

Hursomhelst är det inget allvarligt problem och kan ignoreras. Tror att du har en checkbox på den dialogen så att du slipper den nästa gång.

Uppfattat,det var typ någ ruta om ska inte köra kontroll igen. ska bocka för det och klicka på ignorera kanske ?
Det kanske har med rensning av register att göra? Körde rensning av register med hjälp av Norton 360.
varningen försvinner i felsäkertläge och finns kvar när man kör Clean start med bara windowss tjänster aktiverad.

Så den här problem och fel med systemåterställning har ingenting med aktuell ägare att göra?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Lite off topic, men funkar det att bara ändra C:\ till A:\ ?
Känns lite skummt att ha A:\ och B:\ resrverade för en diskettstation..

Min OS disk heter E:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaha23:

Om du inte märkt några problem kanske du kan lämna det på det sättet ? Annars ska man kunna återställa default rättigheter med en "FixIT"på Microsofts sajt, men kan säkert bli problem också om du har inställningar som krävs på andra kataloger.

Men OM du har problem som ett resultat av att du ändrat filrättigheter så kan du ju pröva köra detta:
http://support.microsoft.com/kb/313222

"Den här lösningen bör endast användas när en säkerhetsändring på datorn haft negativa effekter och det inte finns någon säkerhetskopia för återställning. Med den här lösningen återställs inte alla säkerhetsinställningar som används när du installerar Windows."

har kört med programen, ska det fixa saker automatiskt eller ?
efter öppnat filen, godkänat vilkor, så kördes det några minuter och sen fick jag bara:
Denna Microsoft Fix It har behandlats.
Klicka här för att ge oss dina åsikter
Klicka här för att få direkthjälp online
Klicka här för att läser mer om Microsoft Fix It

Har den fixat problem eller inte

Permalänk