Ska jag klaga på att datorn låter såhär? [video]

Permalänk
Medlem

Ska jag klaga på att datorn låter såhär? [video]

Jag har köpt en ny dator. Allt började med problem med att datorn startades om på grund av ASUS Anti-Surge när jag spelade spel (tog allt från 2 sekunder till 1 minut). Riktigt frustrerad blev jag men efter lite mailande fram och tillbaka kom jag och affären jag köpte datorn av fram till att det är bäst att stänga av ASUS Anti-Surge manuellt i BIOS då det var allmänt känt att den funktionen kunde bugga sig. Efter detta var gjort kördes spel utan problem och har spelat hela helgen. Är väldigt nöjd med prestandan jag får ut av datorn, men jag är ändå inte helt nöjd med datorn i sig.

Datorn ger ett ljud ifrån sig som jag inte alls trivs med att lyssna på. Jag märker särskilt av det i laddningsrutor i spel när hörlurarna blir tysta, även när jag ska se på flash-filmer ibland. Tror ljudet kommer när processorn får jobba; trodde det var hårddisken först men inte helt säker.

Just nu vill jag maila igen och felanmäla - kanske helt byta dator då denna verkar vara aningen problematisk. Men vill gärna få lite feedback från proffs så vänder mig hit. Jag vill att ni lyssnar (så gått det går) och säger vad ni tycker. Är ljudet okey? Normalt? Hårdvarufel? Går det att åtgärda? Spelade in ljudet med min kamera och la upp det på YouTube. Inte det absolut bästa ljudkvalitén men gjorde så gott jag kunde.

Spelade in ljudet medans jag utförde följande aktiviteter:

  1. Startade datorn.

  2. Startar och loggar in på Steam.

  3. Startar, Spelar och Stänger ARMA 3.

  4. Väntar på skrivbordsläge några minuter efter att ha avslutat ARMA 3 (tydligast ljud)

  5. Stänger av datorn.

För tydligast resultat: Använd headphones som stänger ute annat ljud.

Ljudet jag syftar på är aningen nasalt och tjutande och det byter frekvenser titt som tätt vilket gör det ännu mer märkbart.

Här är filmen (starta från 03:25 om du inte vill lyssna dig igenom hela bootingprocessen): http://www.youtube.com/watch?v=CmBlaA5qaBY

Mest av allt vill jag bara få det bekräftat att ljudet faktiskt inte är ett normalt ljud. Att det är okey att klaga och skicka in datorn igen. Det har liksom varit så mycket tok med datorn så jag får lust att köpa en annan. Skulle behöva en bättre mikrofon för att verkligen kunna uppfatta hur det låter. Får kanske införskaffa mig en sån imorgon om folk verkligen inte hör ljudet.

Ha de gött,
Giirt

Permalänk

Skicka in skiten!!!

Permalänk
Medlem

Låter som fläkten är påväg att skära ihop helt tycker jag?

Permalänk

Om man nu köper en dator vill man fan att den ska va perfekt fan.

Permalänk

Vad det än är e det oaccteptabelt för en "klar" dator att låta så

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som coil whine? Typ grafikkortet som låter, kan iof vara något annat som PSU, Moderkort! Det är väl helt normalt att det kan låta så om jag inte minns fel!

Hade samma problem men bytte till ett bättre nätagg och ljudet har nästan försvunnit!

Jag fick inte igenom en reklamation pga av detta oljud!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det är coil whine, tror inte du kan reklamera det faktiskt om det inte är riktigt illa

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Det är helt klart coilwhine japp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

Det kan gå om det är extremt men det där lät rätt så milt mot vad det kan vara!

Mitt Grafikkort lät mer än det i videon och jag fick inte igenom ett byte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som att det är coil whine... tyvärr! Jag själv har ett surrande/tickande ljud och ska lämna in kortet till inet för bedömning.

Visa signatur

PC: Intel i5 3570k 4.0ghz, Antec Kuhler 620, 8gb Corsair vengeance, Geforce GTX 650 ti, Msi G43.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

Problemet med coil whine är att även om det kanske låter i din dator så behöver det inte låta i butikens dator när de testar det. Det är i princip en kombination av PSU, moderkort och grafikkort som får coil whine att uppstå.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är coilwhine, ett jävla skit "problem" enligt mig. Var och varannan komponent har det.

Permalänk
Medlem

Klart du ska få reklamera det ska inte låta sådär.
Jag skulle bli galen om jag hade sådär! IIIIIIiiieeeeeeiiiee
http://www.youtube.com/watch?v=0cVlTeIATBs

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Fyfan vilket ljud, hade aldrig orkat med det där

Permalänk
Medlem

Nätagg och grafikkort brukar vara det som tjuter mest. Vad har du för komponenter i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Hade blivit vansinnig om jag haft det ljudet. Så ni menar att det inte går att reklamera?

det är inte alltid sett som ett hårdvaru fel då komponenterna fortfarande funkar bara att den ger ifrån sig ett ljud den vanligtvis inte brukar...
mitt grafikkort lät likadant men jag löste det genom att byta ut fläktarna på kortet mot en som drevs av nätagget.

(fläktkontrollern på grafikkortet som lät när man höjde fläkthastigheten oavsett belastning på gpun...) och nuvarande 140mm fläkt går på 100% konstant istället för två små fläktar som verkligen drog på med sina ylande vibrationer (satt med plast mot plast så ljudet förstärktes ju bara så det lät ordentligt + coilwhine.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du provat köra med/utan Vsync?

Mitt coilwhine minskar kraftigt / försvinner helt i vissa spel, om jag kör med Vsync på.
(var själv för lat för att prova reklamation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wranz:

Har du provat köra med/utan Vsync?

Mitt coilwhine minskar kraftigt / försvinner helt i vissa spel, om jag kör med Vsync på.
(var själv för lat för att prova reklamation)

Haft precis samma efarenhet! Fungerar i vissa fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar väl ta någon/några veckor innan allt är inkört. Hade milt Coilwhine på mitt 780 ti, men försvann för någon vecka sedan.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Fundering - inget fakta, men skriver av egen efarenhet

Ofta tror jag det är så att coilwhine inte försvinner men att hjärnan vänjer sig och då tror man det är borta. Men blir man tex förkyld kommer ljudet tillbaka och kan till och med hänga kvar hela dagen om man suttit mycket vid datorn. Och det försvinner aldrig utan var gång hörselgången är svullen kommer ljudet tillbaka resten av ens liv.

Permalänk
Avstängd

jag tror jag ska sluta klaga på mitt coilwhine från mitt ena 280x det där var extremt!

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Fundering - inget fakta, men skriver av egen efarenhet

Ofta tror jag det är så att coilwhine inte försvinner men att hjärnan vänjer sig och då tror man det är borta. Men blir man tex förkyld kommer ljudet tillbaka och kan till och med hänga kvar hela dagen om man suttit mycket vid datorn. Och det försvinner aldrig utan var gång hörselgången är svullen kommer ljudet tillbaka resten av ens liv.

Kan vara det roligaste jag läst denna vecka...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Bjuder jag på! Humor är aldrig fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnjensen:

Fundering - inget fakta, men skriver av egen efarenhet

Ofta tror jag det är så att coilwhine inte försvinner men att hjärnan vänjer sig och då tror man det är borta. Men blir man tex förkyld kommer ljudet tillbaka och kan till och med hänga kvar hela dagen om man suttit mycket vid datorn. Och det försvinner aldrig utan var gång hörselgången är svullen kommer ljudet tillbaka resten av ens liv.

Haha, påminner om en gammal kollega jag arbetade med. Han hade en Teori om att folk blir dumma när de går och handlar p.g.a fotocellen som känner av om dörrarna ska öppnas allt detta bedrevs självklart utav den svenska staten. Bör jag tillägga att han var göteborgare?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrokides:

Om man nu köper en dator vill man fan att den ska va perfekt fan.

aa fan, vad är det för skit fan. skicka tillbaka fan för fan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjRaven:

Haha, påminner om en gammal kollega jag arbetade med. Han hade en Teori om att folk blir dumma när de går och handlar p.g.a fotocellen som känner av om dörrarna ska öppnas allt detta bedrevs självklart utav den svenska staten. Bör jag tillägga att han var göteborgare?

Då kan jag hälsa att din kollega hade rätt!
Och Borås är nära Göteborg.

Till saken igen:
Coil whine. eller Coil noise. beror ofta på att en spole är dåligt fäst vid kretskortet och då borde det gå att reklamera. Men beror det på att resonansfrekvensen hos spolen ligger nära resonansfrekvensen för en elektrisk krets, som t.ex. något i Nätaggregatet, kan det ju vara svårare att hävda sitt köp om man byggt eget. Men trådskaparen har ju köpt en komplett färdigbyggd dator så där tycker jag det är solklart att han ska kunna få sin dator utbytt.