Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar inte, testat allt

Hej!
Jag har nyligen satt ihop en dator med begagnade delar & får inte igång datorn.
Fläktarna börjar snurra när jag trycker på startknappen, men ingen bild ges.

Delarna är:
Cpu - i5 2500k (Står employe beta sample på den, köpt ifrån swec marknad)
Mobo - Asus Sabertooth p67, även det ifrån marknaden
Gpu - 650ti boost, nytt
Ram - 8gb corsair dominator, nya i förp ifrån forumet.
Nätagg - corsair cx 400w, den första revisionen med bra kondningar, ifrån gammal dator.

Jag har dubbelkollat att alla kablar sitter rätt ett flertal gånger, jag har testat att montera datorn utanför chassit för att se ifall chassit kortsluter,jag har resetat cmos, jag har testat med annat grafikkort som jag vet fungerar, andra ramstickor, alla möjliga kombinationer utav olika ramstickor i olika ramplatser. Nätaggregatet fungerar eftersom fläktarna går igång, även grafikkortsfläkten & kylaren snurrar.
Det är alltså antingen cpun eller moderkortet som krånglar alltså, och jag har inget annat med samma socket till att felsöka.

Moderkortet's gröna ledlampa som signalerar att det är på lyser grönt, men cpu' leden lyser röd, så jag tänkte först att det är den som inte fungerar, men sen började den röda leden vid ramminnen att lysa istället och cpu leden slocknade, jag misstänker därför att det är moderkortet som krånglar eftersom jag vet att ramminnena funkar, men jag är inte säker.

Nu undrar jag, finns det något sätt att kontrollera vilket utav det som är trasigt utan att testa med ett annat moderkort / en annan cpu?
Kan det vara bios som krånglar eftersom processorn är en "Employ beta sample"? Killen jag kortet utav hade också kört en 2500k med kortet & bios va uppdaterade för den processorn, men kan min i5a behöva en annan verision utav bios alt inte fungera alls med det moderkortet?
Hur uppgraderar man bios utan att få bild?
Är det troligt att 8pin inte fungerar på nätagget? Det fungerade med min gamla burk men då använde jag 4pin (8pin är splittad i 2st 4pin, så använde halva kontakten innan kan man säga)

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Avstängd

Om cpu-led lyser så tyder det på 2 saker.

1. Processorn är trasig
2. Moderkortet saknar rätt BIOS för att fungera med din processor.

Installera om RAM minnet, sedan när du startar datorn och lysdioden vid minnet lyser håll memok knappen intryckt till den börjar blinka

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Om cpu-led lyser så tyder det på 2 saker.

1. Processorn är trasig
2. Moderkortet saknar rätt BIOS för att fungera med din processor.

Installera om RAM minnet, sedan när du startar datorn och lysdioden vid minnet lyser håll memok knappen intryckt till den börjar blinka

Det har jag gjort, men vad händer / ska jag göra när memok knappen börjar blinka?
Ja funderar på ifall det har o göra med att den är "beta sample", moderkortet kanske inte stödjer den verisionen..
Isf får jag väl kontakta säljaren & be honom köpa tillbaka den eftersom han faktiskt inte nämnde något ang beta sample

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att rätta felaktiga uppgifter: CX400 hade inte bra kondensatorer utan samma skräp de använder idag, det var just det som skiljde CX400 mot VX450, som enbart hade bästa kvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vara att cpun inte får ström, så antingen nätagget, moderkortet eller cpun som inte funkar som det ska.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knassen:

Det har jag gjort, men vad händer / ska jag göra när memok knappen börjar blinka?
Ja funderar på ifall det har o göra med att den är "beta sample", moderkortet kanske inte stödjer den verisionen..
Isf får jag väl kontakta säljaren & be honom köpa tillbaka den eftersom han faktiskt inte nämnde något ang beta sample

Du ska låta den blinka tills den lyser med ett fast grönt sken.

Finns väl igentligen 2 saker du kan göra för att utesluta problemet.

1.Prova med en annan nätdel
2. Prova med annat Socket 1155 moderkort

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bara för att rätta felaktiga uppgifter: CX400 hade inte bra kondensatorer utan samma skräp de använder idag, det var just det som skiljde CX400 mot VX450, som enbart hade bästa kvalitet.

http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...
Den versionen på nätagget jag har, inte alls samma skräp som sitter i CX idag, däremot så var vx såklart bättre.

Skrivet av Mac83:

Kan vara att cpun inte får ström, så antingen nätagget, moderkortet eller cpun som inte funkar som det ska.

Finns det något sätt att ta reda på vilket utan att ha annat nätagg, cpu eller mobo hemma då?

Skrivet av DjRaven:

Du ska låta den blinka tills den lyser med ett fast grönt sken.

Finns väl igentligen 2 saker du kan göra för att utesluta problemet.

1.Prova med en annan nätdel
2. Prova med annat Socket 1155 moderkort

Har somsagt varken annat nätagg eller mobo med rätt socket hemma.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knassen:

http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...
Den versionen på nätagget jag har, inte alls samma skräp som sitter i CX idag, däremot så var vx såklart bättre.

Konstruktionen var bättre än dåtidens CX (v1&2 av CWT DSA-aggen). Dagens CX har bättre konstruktion och likvärdiga (billiga) kondensatorer. Ett tag körde de med Taiwan även på primären men är tämligen säker på att även CX v3 kör japanskt där igen eftersom JonnyGURU (som jobbar för Corsair numera) sa att de hade för många primärkondensatorhaverier med taiwanesiskt.

Du verkar ha bestämt dig på förhand att det inte kan vara nätagget, annars förstår jag inte din invändning. CX400 löper samma risk för defekta kondensatorer som alla andra med billiga taiwaneser, kanske ännu mer eftersom det går varmare än ett modernt agg som är högre 80+ klassat.

Det kan vara fel på allt möjligt, så jag säger inte att det är nätagget, men kan vara det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Konstruktionen var bättre än dåtidens CX (v1&2 av CWT DSA-aggen). Dagens CX har bättre konstruktion och likvärdiga (billiga) kondensatorer. Ett tag körde de med Taiwan även på primären men är tämligen säker på att även CX v3 kör japanskt där igen eftersom JonnyGURU (som jobbar för Corsair numera) sa att de hade för många primärkondensatorhaverier med taiwanesiskt.

Du verkar ha bestämt dig på förhand att det inte kan vara nätagget, annars förstår jag inte din invändning. CX400 löper samma risk för defekta kondensatorer som alla andra med billiga taiwaneser, kanske ännu mer eftersom det går varmare än ett modernt agg som är högre 80+ klassat.

Det kan vara fel på allt möjligt, så jag säger inte att det är nätagget, men kan vara det.

Nätaggregatet är ifrån min gamla dator & ska snart bytas, men nej jag tror att risken för att det är nätaggregatet är liten eftersom det funkade i min gamla rigg & fläktarna i den nya snurrar igång, ifall det är nätaggregatet så är det alltså inte någon trasig kondensator eller liknande, utan 1st 4pin (min 8pin är uppdelad i 2st 4pin) som har glapp eller dylikt.

*edit, ang kvaliten på kondesatorerna så kan du ha rätt.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

På asus hemsida står det att moderkortet stödjer i5 2500k rev d2, kan det vara så att min processor är en annan revision eftersom den är "beta sample" ? Lutar väl åt det just nu.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knassen:

Har somsagt varken annat nätagg eller mobo med rätt socket hemma.

Nytt moderkort går att få tag på för 400kr, nytt nätagg för 5-600kr beroende på tillverkare och w antal.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Nytt moderkort går att få tag på för 400kr, nytt nätagg för 5-600kr beroende på tillverkare och w antal.

Yes, men nätaggregatet är numera uteslutet, testade det i brorsans dator & då funkade även 8pin utmärkt.
Rätt socket hade han dock inte.

Problemet är att jag verkligen inte har budget till det, det är därför jag har kört begagnat.
Men jag har kontaktat personerna jag har köpt sakerna utav & tillbaka köp var lugnt så får något utav det köpas tillbaka. Så problemet är löst, tack för svar iallafall

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk

Flasha på senaste BIOS från ett USB-minne med BIOS-flashback. Finns instruktioner i manualen. Glöm inte att döpa biosfilen till rätt filnamn. Det namnet borde finnas noterat i manualen.

Permalänk
Avstängd

Gör som dödslaser föreslår.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Gör som dödslaser föreslår.

Skrivet av dödslaser:

Flasha på senaste BIOS från ett USB-minne med BIOS-flashback. Finns instruktioner i manualen. Glöm inte att döpa biosfilen till rätt filnamn. Det namnet borde finnas noterat i manualen.

Problemet är att BIOS redan är rätt för 2500k rev d2, jag har troligtvis d1 (eller d0 eftersom det är beta?), senare BIOS stöjder tyvärr inte heller den revisionen :/

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Har du kollat så att du inte böjt moderkortets pins? (jag lyckades med det och fick liknande info av M-kortets led)

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knassen:

Problemet är att BIOS redan är rätt för 2500k rev d2, jag har troligtvis d1 (eller d0 eftersom det är beta?), senare BIOS stöjder tyvärr inte heller den revisionen :/

Ändå värt att prova med senaste BIOS:en

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har du kollat så att du inte böjt moderkortets pins? (jag lyckades med det och fick liknande info av M-kortets led)

Jag kunde inte hitta några böjda pins, men jag har inget förstoringsglas hemma så kan tyvärr inte vara säker. Men jag vet hur man monterar en cpu & var väldigt försiktig så jag tror inte att det är några böjda pins, men möjligheten finns såklart.

Skrivet av dödslaser:

Flasha på senaste BIOS från ett USB-minne med BIOS-flashback. Finns instruktioner i manualen. Glöm inte att döpa biosfilen till rätt filnamn. Det namnet borde finnas noterat i manualen.

Läst igenom manualen, hittar inget sätt att uppdatera bios utan att få någon bild?

Skrivet av DjRaven:

Ändå värt att prova med senaste BIOS:en

Ska testa det ifall jag lyckas komma på ett sätt att uppdatera dem

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++