Permalänk

Tips på fläktar till vattenkylning ?

Tjena!
jag kör idag med en 360 rad till min data och har 3 fläktar på den men skulle då vilja utöka de med 3 fläktar till , men vet inte vilka som passar bra till radiatorer?
kör idag med 3 st corsair af120 quiet edition
Helst fläktar under 150 kr då ja studerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielMedStortD:

Tjena!
jag kör idag med en 360 rad till min data och har 3 fläktar på den men skulle då vilja utöka de med 3 fläktar till , men vet inte vilka som passar bra till radiatorer?
kör idag med 3 st corsair af120 quiet edition
Helst fläktar under 150 kr då ja studerar

låter en del, har 3st i sekundär-datorn

http://cdon.se/hemelektronik/arctic/arctic-cooling-arctic-f12...

Permalänk

Kan ingenting om fläktar. Men varför har du air flow fläktar till en radiator? Tror man vill ha fläktar med statiskt tryck till radiatorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Fläktar med högt statiskt tryck ska du ha, tex Gentle Typhoon!

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så har du helt fel fläktar, du har AF(Air Flow). Du vill ha SP(Static Pressure) fläktar, sen beror det på lite hur den radiator du har och hur tät den är, det som bestämmer om du ska ha höga rpm eller låga rpm fläktar. Men Gentle Typhoon gör ett super bra jobb på radiatorer, använder 1 st GT 1850 RPM med en resistor på 5v på en H80 och kan inte klaga

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kan ingenting om fläktar. Men varför har du air flow fläktar till en radiator? Tror man vill ha fläktar med statiskt tryck till radiatorer.

Skrivet av Exeo:

Som andra har sagt så har du helt fel fläktar, du har AF(Air Flow). Du vill ha SP(Static Pressure) fläktar, sen beror det på lite hur den radiator du har och hur tät den är, det som bestämmer om du ska ha höga rpm eller låga rpm fläktar. Men Gentle Typhoon gör ett super bra jobb på radiatorer, använder 1 st GT 1850 RPM med en resistor på 5v på en H80 och kan inte klaga

jo jag märkte detta ett tag efter ja köpt fläktarna..

kör med en EK-Coolstream 360
www.inet.se/produkt/5321463/radiator-ek-coolstream-rad-xt-360
lutar mot corsair sp120 quiet, eller cougar vortex 120..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielMedStortD:

jo jag märkte detta ett tag efter ja köpt fläktarna..

kör med en EK-Coolstream 360
www.inet.se/produkt/5321463/radiator-ek-coolstream-rad-xt-360
lutar mot corsair sp120 quiet, eller cougar vortex 120..

Har du möjlighet så se om du kan lyssna på SP120 fläkten, köpte en sån fast high performance och det spelade ingen roll om jag körde den på 5v/7v/9v så lät den som satan, med 5v så kommer den ju ändå ner i rätt låga rpm men motor ljudet var inte behagligt. Cougar fläkt har jag aldrig ägt så kan inte ut tala mig hur den låter

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Har du möjlighet så se om du kan lyssna på SP120 fläkten, köpte en sån fast high performance och det spelade ingen roll om jag körde den på 5v/7v/9v så lät den som satan, med 5v så kommer den ju ändå ner i rätt låga rpm men motor ljudet var inte behagligt. Cougar fläkt har jag aldrig ägt så kan inte ut tala mig hur den låter

Har försökt leta efter "ljudtester" typ på youtube osv, men hittar ingen alls för quiet edition/cougar alls.. vilket suger.. men ingen här som har ägt eller har en cougar som kan ge en feedback?

Permalänk
Medlem

Cougar Vortex är tysta och snygga men ska du montera fläkt på radiator så kan inget slå Gentle Typhoon!

Permalänk
Entusiast

Mitt generella tips för fläktval till radiator: Statiskt tryck är viktigare än luftflödet. Leta rätt på detaljerade data om fläktvalet, och se till att fläkten har bra tryck även när luftmotståndet är högt.
Se också till att mellanrummet mellan fläktblad och hölje är så litet som möjligt. Nackdelen blir dock att fläkten kan väsnas en aningen mer. Är mellanrummet för stort, blir det statiska trycket också sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Mitt generella tips för fläktval till radiator: Statiskt tryck är viktigare än luftflödet. Leta rätt på detaljerade data om fläktvalet, och se till att fläkten har bra tryck även när luftmotståndet är högt.
Se också till att mellanrummet mellan fläktblad och hölje är så litet som möjligt. Nackdelen blir dock att fläkten kan väsnas en aningen mer. Är mellanrummet för stort, blir det statiska trycket också sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

var hittar man detaljerad data? sökt runt nu hur länge som helst men hittar inget som låter vettigt ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DanielMedStortD:

var hittar man detaljerad data? sökt runt nu hur länge som helst men hittar inget som låter vettigt ?

Det kan vara knepigt. Bra butiker anger luftflöde och statiskt tryck i produktens tabelldata. Inet brukar ange detta i de fall tillverkaren ger sådana data.
Annars får man googla runt lite på fläktens modellbeteckning, och se om någon uppger dessa data.
Tips: detaljerade data brukar anges på tillverkarens hemsida.

Går det inte att hitta några vettiga data om fläkten, chansa eller överväg en annan tillverkare/modell.
Om tillverkaren har utelämnat vettiga data, är de inte intresserade att sälja sin produkt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det kan vara knepigt. Bra butiker anger luftflöde och statiskt tryck i produktens tabelldata. Inet brukar ange detta i de fall tillverkaren ger sådana data.
Annars får man googla runt lite på fläktens modellbeteckning, och se om någon uppger dessa data.
Tips: detaljerade data brukar anges på tillverkarens hemsida.

Går det inte att hitta några vettiga data om fläkten, chansa eller överväg en annan tillverkare/modell.
Om tillverkaren har utelämnat vettiga data, är de inte intresserade att sälja sin produkt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

okej tack, får leta runt lite mer