Permalänk
Medlem

Ny kylning - Rådgivning?

Jo.. Jag hade en Corsair H80i och jag orka inte med den mer. Den vara bara problem.. Så jag tänker skaffa mig en ny och jag fundera på att ens köpa en ny corshair då jag tänker på H100'an ..

Men jag vet inte riktigt. Så jag vänder mig till sweclockers användare om rådgivning om vilket kylare man ska skaffa. Jag bry mig inte så jätte mycket om ljud då H80i var ganska högljud när man satte fläktarna på runt 2500RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jo.. Jag hade en Corsair H80i och jag orka inte med den mer. Den vara bara problem.. Så jag tänker skaffa mig en ny och jag fundera på att ens köpa en ny corshair då jag tänker på H100'an ..

Men jag vet inte riktigt. Så jag vänder mig till sweclockers användare om rådgivning om vilket kylare man ska skaffa. Jag bry mig inte så jätte mycket om ljud då H80i var ganska högljud när man satte fläktarna på runt 2500RPM.

Har du chassi bredden för det så är det bara att välja mellan tre olika märkens flaggskepp.

Noctua, Phanteks och BeQuiet!

Dom är tystare och svalare än h100i om du har rätt luftflöde, slutetsystem rekommenderar jag endast om du behöver leda bort värmen från mitten av moderkortet av t.ex. platsbrist eller värme, även om man flyttar lådan vårdslöst.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Har du chassi bredden för det så är det bara att välja mellan tre olika märkens flaggskepp.

Noctua, Phanteks och BeQuiet!

Dom är tystare och svalare än h100i om du har rätt luftflöde, slutetsystem rekommenderar jag endast om du behöver leda bort värmen från mitten av moderkortet av t.ex. platsbrist eller värme, även om man flyttar lådan vårdslöst.

Jag har Aerocool Xpredator X3 Tower No PSU White ATX och min H80i passade inte riktigt då jag inte kunde sätta på sidan av chassit :S ..

Så jag tänkte då på H100i eftersom man sätter den på "taket" av chassit.

Permalänk
Medlem

Köp en luftkylare istället, passar garanterat, kommer inte gå sönder, riktigt bra prestanda, tystare och bättre fläktar.

Noctua NH-U14S är kylaren som gäller just nu
Phanteks PH-TC14PE är riktigt bra och ser också bra ut
be quiet! Shadow Rock 2 är riktigt prisvärt

Noctuas fläktar är bland de bästa på marknaden

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Köp en luftkylare istället, passar garanterat, kommer inte gå sönder, riktigt bra prestanda, tystare och bättre fläktar.

Noctua NH-U14S är kylaren som gäller just nu
Phanteks PH-TC14PE är riktigt bra och ser också bra ut
be quiet! Shadow Rock 2 är riktigt prisvärt

Noctuas fläktar är bland de bästa på marknaden

Det jag har lagt i kundvagnen är dessa Kylning. Borde väl funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Det jag har lagt i kundvagnen är dessa Kylning. Borde väl funka?

Fungerar säkert prima! Har själv en överklockad FX-6300 (4.6Ghz) med en CM Hyper 212 Evo parkerad uppe på den. Denna har då försetts med 2st Noctua NF-P12 fläktar (icke PWM) som snurrar runt 1400rpm, relativt tyst ändå. Min prolle går som max 55 grader i spel, och kan nästan lova dig att min processor har högre TDP än din (oklockade?) FX-8350.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6519859/kylning2

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Det jag har lagt i kundvagnen är dessa Kylning. Borde väl funka?

Dark rock pro 3 är inte särskilt bra, den presterar inte bra i förhållande till sitt pris och ska vara jobbig att montera så man kan säga att du betalar 200kr extra för utseendet.
Phantec är ett bättre alternativ om du vill att det ser bra ut.

Slösa inte pengar på grejer från Aerocool, köp från Noctua, Bitfenix, eller Corsair. Noctua är det bästa alternativet och definitivt värda den extra kostnaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Dark rock pro 3 är inte särskilt bra, den presterar inte bra i förhållande till sitt pris och ska vara jobbig att montera så man kan säga att du betalar 200kr extra för utseendet.
Phantec eller Dark rock 2 är ett bättre alternativ om du vill att det ser bra ut.

Slösa inte pengar på grejer från Aerocool, köp från Noctua, Bitfenix, eller Corsair. Noctua är det bästa alternativet och definitivt värda den extra kostnaden.

Vilka fläktar skulle du vilja köpa? Oxå, ska man köpa fläktar till CPU kylaren oxå? För att jag tänkt sätta 2 fläktar på höger sidan av chassit sedan oxå en brevid USB Portarna och det då den andra gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Vilka fläktar skulle du vilja köpa? Oxå, ska man köpa fläktar till CPU kylaren oxå? För att jag tänkt sätta 2 fläktar på höger sidan av chassit sedan oxå en övanför USB Portarna och det då den andra gick sönder.

Köper du en kylare från tillverkarna jag nämnt behöver du inte byta fläktarna, två 120/140(om stöd för det finns) eller en 200mm i fronten och en 140mm bak är lagom för ditt system. Mer än det kommer ge en försumbar förbättring som inte är värd att lägga pengar på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Köper du en kylare från tillverkarna jag nämnt behöver du inte byta fläktarna, två 120/140 eller en 200mm i fronten och en 140mm bak är lagom för ditt system. Mer än det kommer ge en försumbar förbättring som inte är värd att lägga pengar på.

Jag har redan en fläkt där framme av chassit.
Bild 1

sedan så vill jag sätta två stycken på sidan av chassit här.
Bild 2

och sedan en tredje brevid USB Portarna som du kan se ungefär på bild 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jag har redan en fläkt där framme av chassit.
Bild 1
https://imageshack.us/a/img594/2378/81a8.jpg

sedan så vill jag sätta två stycken på sidan av chassit här.
Bild 2
https://imageshack.us/a/img841/7420/o1wm.jpg

och sedan en tredje brevid USB Portarna som du kan se ungefär på bild 2

Då räcker det med en 140mm bak/brevid usb portarna, du har inga problem med värme så extra fläktar(mer ljud) är inte en uppgradering.
https://www.inet.se/produkt/5322180/bitfenix-spectre-pwm-140m... och https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2 blir en prisvärd uppgradering.

Du kan också köra på den här kylaren om du vill att mer ska matcha chassit https://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Då räcker det med en 140mm bak/brevid usb portarna, du har inga problem med värme så extra fläktar(mer ljud) är inte en uppgradering.
https://www.inet.se/produkt/5322180/bitfenix-spectre-pwm-140m... och https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2 blir en prisvärd uppgradering.

Du kan också köra på den här kylaren om du vill att mer ska matcha chassit https://www.inet.se/produkt/6909659/phanteks-ph-tc14pe-vit

Dom skriver att den vita .. Den sista som du länkande är fett stor xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Dom skriver att den vita .. Den sista som du länkande är fett stor xD

Det är den, kommer täcka 75% av moderkortet över grafikkortet men den är också en av de absolut bästa luftkylarna på marknaden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det är den, kommer täcka 75% av moderkortet över grafikkortet men den är också en av de absolut bästa luftkylarna på marknaden.

Äre så? xD