Intel tillkännager Merrifield och Moorefield – Atom Silvermont för smarta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Intel tillkännager Merrifield och Moorefield – Atom Silvermont för smarta telefoner

På Mobile World Congress 2014 tillkännager Intel nästa generation systemkretsar för smarta telefoner och modemkretsen XMM 7260 LTE-Advanced, som ska göra Intel till världens andra största aktör inom 4G/LTE.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel har ju helt klart lyckats läsa av vindarna om att persondatormarknaden stagnerat. Undra om de kan få X86 att bli populärt bara.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta verkligen går vägen!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Träkigt att Intel valt Imageon Technologies PowerVR för grafik istället för att använda sin egna in-house Intel HD Graphics grafik från Haswell/Broadwell.

Imageon Technologies suger, dom vägrar släppa hårdvarudokumentation för PowerVR till utvecklare. Jobbigt med drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hoppas utvecklingen går mot det konceptet att man kan koppla mobilen till skärm tangentbord och mus och använda som desktop, som det fanns ett kickstarter (om det var ubuntu kanske?) projekt som inget blev av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hoppas utvecklingen går mot det konceptet att man kan koppla mobilen till skärm tangentbord och mus och använda som desktop, som det fanns ett kickstarter (om det var ubuntu kanske?) projekt som inget blev av!

Tja redan idag kan du koppla in Tangentbord och mus i alla Android enheter, problemet är oftast att du inte kan koppla in en extern skärm samtidigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Träkigt att Intel valt Imageon Technologies PowerVR för grafik istället för att använda sin egna in-house Intel HD Graphics grafik från Haswell/Broadwell.

Imageon Technologies suger, dom vägrar släppa hårdvarudokumentation för PowerVR till utvecklare. Jobbigt med drivrutiner.

Prestanda/W.
ImgTech är ungefär så bra som det blir i det avseendet, och tveklöst det bästa som licensieras ut för egen integration av Intel.
Förresten är det gängse antagandet att grafikkretsen i Apples A7 är G6430, se till exempel Anands review.

Det som känns lite tveksamt är konkurrenskraften. Vi kan nog utgå från att Intel prismässigt subventionerar de här kretsarna också, men de skall ju ta sig från erbjuden Intel-produkt till färdig konsumentlösning, och vid det laget vet vi att de kommer att konkurrera med lösningar på 20nm eller t.o.m. 16/14nm FinFet. Vem är det som skall köpa dem. Avtalet med Lenovo löper ut, och de har inte haft något intresse av att gå vidare, Asus är avtalsbundna ett år till, så de kommer säkert ut med något, men sedan då?

Permalänk
Medlem

tror ni intel kommer kunna utprestera de andra lirarna som gör processorer till plattor/telefoner i framtiden alltså ? qualcomm å allt vad dom heter..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hoppas utvecklingen går mot det konceptet att man kan koppla mobilen till skärm tangentbord och mus och använda som desktop, som det fanns ett kickstarter (om det var ubuntu kanske?) projekt som inget blev av!

Är nog inte långt borta, en "burk" för alla behov. Windows enda chans att hänga kvar är ju förmågan att transformera telefonen till lämplig "pryl"

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

tror ni intel kommer kunna utprestera de andra lirarna som gör processorer till plattor/telefoner i framtiden alltså ? qualcomm å allt vad dom heter..

Det gör dom väl redan idag med senaste atom processorn, handlar nog mest om pris nu.
Hoppas att det blir x86 på min nästa telefon & win 8.1 , win 9 eller Linux
är själv inte speciellt förljust i vare sig Android eller ios (har ägt båda)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Uppföljare till atom Z3770 är vad som behövs!

Kraftigare grafik och högre minnes bandbredd tack. Om så sedan någon gör en platta med lite vettigt lagringsutrymme och ordentlig skärm så ska jag banne mig köpa en första platta

Tycker man ju inte att det borde vara så svårt att få till. Vem köper en dator med 64gb disk som inte går att utöka år 2014?

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget som på allvar hotar Qualcomm. Mediatek & Allwinner äger lågprissegmentet.

Trots det så är jag försiktigt optimistisk när det gäller Intel. De samlar på sig rätt expertis och undan för undan börjar de konkurrera på allvar. Det kommer dock ta några år innan de är helt ikapp. (D.v.s en integrerad och inte separat LTE-lösning och en GPU som mäter sig med Qualcomms bästa, som idag är S805 och inte S800.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Är nog inte långt borta, en "burk" för alla behov. Windows enda chans att hänga kvar är ju förmågan att transformera telefonen till lämplig "pryl"

Typ en surface pro med 5 tums skärm och telefonläge där den bara kör metro som kopplar över till desktop när man kopplar in en kabel i dockningskontakten (dockport!?) hade ju varit fint, skulle nog komma långt på en sådan här atom processor. Kanske dock intels egna grafik hade varit att föredra.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Uppföljare till atom Z3770 är vad som behövs!

Kraftigare grafik och högre minnes bandbredd tack. Om så sedan någon gör en plattha med lite vettigt lagringsutrymme och ordentlig skärm så ska jag banne mig köpa en första platta

Tycker man ju inte att det borde vara så svårt att få till. Vem köper en dator med 64gb disk som inte går att utöka år 2014?

Surface pro serien är ju till för folk som vill ha "bra" prestanda. Men då måste man va beredd på lite tjocklek o vikt. Och den finns i 256 variant i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Uppföljare till atom Z3770 är vad som behövs!

Kraftigare grafik och högre minnes bandbredd tack. Om så sedan någon gör en platta med lite vettigt lagringsutrymme och ordentlig skärm så ska jag banne mig köpa en första platta

Tycker man ju inte att det borde vara så svårt att få till. Vem köper en dator med 64gb disk som inte går att utöka år 2014?

Kan berätta att prestandan i Z3770 räcker och blir över för dom flesta uppgifter. Duger helt utmärkt för surf, musik, film och kontorsuppgifter.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Med "nya" Atom(er) kan man lätt köra Windows 7/8, Linux Ubuntu/Deb, Andy på samma platta/enhet. Någonting som talar för den mångfald en del av oss gillar och vill ha. Dock tror jag att på en smartphone, med skärm upp till 5-tum och inget fysiskt tangentbord gäller bara Android för mig, gärna en Snap 805 eller Kepler K1. På Laptop/tablet-hybrid får det gärna vara Z3770 och dess efterföljare i 64-bit. Det ser jag fram emot.