Permalänk
Medlem

Dator startar ej efter byte av kylare

Hej

Bytte kylare idag på min dator från stock kylaren till en Noctua NH-U9B SE2.
Allt satt som det skulle men då jag trycker på power knappen så startar inte datorn. Fläktarna går i gång i typ 1 sek bara. Om jag tar bort kylflänsen och test startar datorn så går den igång, men så länge flänsen sitter på så bootar den ej.
Bytte även nätagget för att kolla om det va det som fela men samma fel kvarstod.
Men sätter jag tilllbaka stock kylaren så funkar datorn som den ska.

nån som har nån aning vad som kan fela?

Min dator :
cpu i5 4670k
modekort MSI Z87-G45 GAMING - socket 1150
Ram Corsair Vengeance 16gb
Gpu MSI GeForce GTX 660
psu corsair 650w
Chassi Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Är fläkten inkopplad till moderkortet? (CPU FAN)

Kan du beskriva din procedur hur du bytte och vad du gjorde etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kolla pins på CPU?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Det låter som om din nya kylare kortsluter något någonstans? Den tar inte emot på baksidan eller så?

Permalänk
Medlem

Låter lite som om kontakten mellan CPU:n och kylaren är dålig, för lite/för mycket kylpasta kanske?

Permalänk
Medlem

Behöver inte ens ha fläktarna inkopplade. räcker med att kylflänsen sitter på så vägrar datorn att starta.
Har kollat om det är nått som ligger och tar emot men ser inget. Är 1-2mm frirum från flänsen och modekortsflänsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp tydliga bilder från lite olika vinklar.

Du kanske har monterat bakramen/hållaren fel så att den kortsluter, men det är bara ett av felen man kan göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Dum fråga bara, men du har inte monterat brickan som skall sitta mot processorn uppochner på flänsen så den inte får kontakt?
Det lyckades jag i alla fall göra med en gammal Noctua en gång.

EDIT:
Var det några skruvar som var väldigt svåra att få i? Då kan du gjort som jag.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

backplaten är sätt som den ska. men ska plocka ur modekortet och se om jag får nån mer tydlig bild på om jag kan lokalisera felet. skruvarna var det inga problem med heller. 4 skruvar går via backplaten , framtill sätter du dit 4 st plast liknande upphöjningsbrickor. sen på med 2 st fästen som håller i kylflänsen. kyllflänsen skruvas sedan fast i fästerna med hjälp av 2 skruvar, en på vadera sida.

Permalänk
Medlem

Plockade ur moderkortet idag och satte tillbaka allt och vad man kan se så är det inget som tar i flänsen som skulle kunna orsaka kortslutning. Utan flänsen ligger mot cpun som sen ska. Men datorn bootar fortfarande inte. Fläktar går igång när man trycker på power sen dör som. Men stock fläkten funkar utan något problem. Kan det va så att flänsen trycker för mycket ner på cpun och på så vis gör att den inte vill boota?.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har du prövat att bara inte använda fläkten på den nya kylaren? sätt på noctua kylaren och koppla in din gamla stock kylare i cpu pinnen, kanske moderkortet inte klarar av att driva fläkten på noctua kylaren