Möjligt att använda kontakter på andra grafikkortet i en sli-konfiguration?

Permalänk
Medlem

Möjligt att använda kontakter på andra grafikkortet i en sli-konfiguration?

Jag kör 2 stycken 670 i sli, och har hdmi kontakten uppkopplad till datorskärmen. Nu är det så att jag vill kunna växla mellan tv och datorskärm och köpte därför en displayport- hdmi sladd för att kunna göra detta.

Detta fungerade bra ett tag men displayportkontakten på den första gpun har nu börjat glappa och går knappt att använda längre.

Är det möjligt att använda kontakterna på det andra grafikortet i sli-konfigurationen? Hur gör jag detta isåfall? Om detta fungerar så kan jag använda hdmi-kontakten på min andra gpu för att skicka ljud och bild till tv.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar inte något annat kan du ju alltid byta plats på korten rent fysiskt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Funkar inte något annat kan du ju alltid byta plats på korten rent fysiskt.

Jag har funderat på det, men det skulle bli väldigt jobbigt på grund av vattenkylning. Det är därför jag försöker lösa det på annat sätt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Jag har funderat på det, men det skulle bli väldigt jobbigt på grund av vattenkylning. Det är därför jag försöker lösa det på annat sätt.

Kan du inte köra DVI till skärmen, eller behöver du ljud?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Bara jag som undrar hur jäkla mycket man måste koppla i och ur för att en DP ska börja glappa?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kan du inte köra DVI till skärmen, eller behöver du ljud?

Det skulle vara bra med ljud, efterssom jag skulle sitta framför tvn och spela/ se på film.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Bara jag som undrar hur jäkla mycket man måste koppla i och ur för att en DP ska börja glappa?

Tycker jag också, men så är det nu. det är bara att försöka arbeta sig runt det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Tänkte testa att rengöra kontakten. Några tips? Den ser ju inte ut som om den är sönder på något sätt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Det skulle vara bra med ljud, efterssom jag skulle sitta framför tvn och spela/ se på film.

Men behöver du ljud till skärmen med? HDMI till TV:n och DVI till skärmen borde väl gå om du inte behöver ljud till båda.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holmfrid:

Det skulle vara bra med ljud, efterssom jag skulle sitta framför tvn och spela/ se på film.

Skrivet av era909:

Men behöver du ljud till skärmen med? HDMI till TV:n och DVI till skärmen borde väl gå om du inte behöver ljud till båda.

Nu är det ju faktiskt så att sedan HD 2XXX serien har du kunnat få ljud genom DVI-porten också så jag förstår inte problemet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu är det ju faktiskt så att sedan HD 2XXX serien har du kunnat få ljud genom DVI-porten också så jag förstår inte problemet?

Verkar som det ska gå om man använder DVI-HDMI-adapter och HDMI-kabel, ja. Intressant, har aldrig använt integrerade högtalare i vanliga skärmar så det var nytt för mig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det finns ju "rengörningsmedel/smörjmedel" till elektriska prylar som inte leder någon ström. Som du hade kunnat testa med. Kommer dock inte på namnet just nu.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Men behöver du ljud till skärmen med? HDMI till TV:n och DVI till skärmen borde väl gå om du inte behöver ljud till båda.

Har bara hdmi kontakt på skärmen, men en kille nedanför dig skrev nu att man kan använda dvi- hdmi för att få fram ljud. Smart tips ändå!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu är det ju faktiskt så att sedan HD 2XXX serien har du kunnat få ljud genom DVI-porten också så jag förstår inte problemet?

Jaså, det visste jag inte! det är helt klart ett bra alternativ isåfall.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Verkar som det ska gå om man använder DVI-HDMI-adapter och HDMI-kabel, ja. Intressant, har aldrig använt integrerade högtalare i vanliga skärmar så det var nytt för mig.

Så jag kan köpa något sånt här : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393752 och sedan en hdmi sladd och koppla det till tvn för att få ljud?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Så jag kan köpa något sånt här : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=393752 och sedan en hdmi sladd och koppla det till tvn för att få ljud?

Vet inte om det krävs någon speciell adapter. Jag har aldrig provat själv. Kanske någon annan kan svara på det, annars får du googla.
Ska du inte ha ut ljud finns det färdiga kablar med DVI i ena änden och HDMI i andra.

EDIT: efter lite googlande så verkar det funka med DVI-I till HDMI kabel (och från DVI-I utgång på grafikkortet då.) Dvs, DVI-I i ena änden och HDMI i andra (eller motsvarande adapter plus ren HDMI-kabel.) Men du får inga garantier från mig då jag inte testat själv.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu är det ju faktiskt så att sedan HD 2XXX serien har du kunnat få ljud genom DVI-porten också så jag förstår inte problemet?

står dock såhär på kjell : En annan missuppfattning är att ljud följer med vid övergång från DVI till HDMI. Detta är inte möjligt då DVI endast innehåller bildinformation. Några av AMD Radeon-grafikkorten utgör dock ett undantag, då de via en specialadapter och en ljudkrets kan skicka med ljud. Menar du att det går nu att göra detta på nvidia kort nu?

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holmfrid:

står dock såhär på kjell : En annan missuppfattning är att ljud följer med vid övergång från DVI till HDMI. Detta är inte möjligt då DVI endast innehåller bildinformation. Några av AMD Radeon-grafikkorten utgör dock ett undantag, då de via en specialadapter och en ljudkrets kan skicka med ljud. Menar du att det går nu att göra detta på nvidia kort nu?

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-o...

Jag är inte säker då denna inte har alla pinns, men denna verkar ha fler sådana: http://fyndiq.se/product/274492-dvi-d-hane-till-hdmi-hona-ada...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hade oxå problem med De innan, men sen bytte jag kabel till en dyrare. Aldrig haft problem sen dess

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP