Fick en frakskadad dator. Som varit på "lagning" 1 gång.

Permalänk
Medlem

Fick en frakskadad dator. Som varit på "lagning" 1 gång.

Hej. Jag fick hem en dator som var fraktskadad. Fick bluescreen i CS:GO efter några minuter och massa regnbågsfärger poppade upp över hela skärmen. Datorn var allmänt knas (Redan innan jag formaterade den så satt grafikkortet inte som det skulle i datorn, det märkte jag eftersom skärmen vägra börja lysa, så jag fick öppna upp datorn!) Efter ungefär 2 veckor så kom DHL och hämtade skrotet. Tog 1 vecka för mig att få fraktsedlarna, enligt företaget själv så hade dom mejlat dom för länge sen (vilket jag tror är skitsnack, då jag aldrig varit medveten om att ett mejl ev inte kommit fram).

Nåja, det där är väll ointressant. Till det intressanta: Fick hem datorn idag (beställde fan burken typ 5 januari eller nått) och nu har det ju varit på service och ska vara fixad.. :/ Men.. Får Bluescreen efter ca 5-10 minuter på brutalCSdm. Denna gång är det inga CP färger på skärmen.

På bluescreenen står det:
A Problem has been shutdown to prevent damage to your computer. A clock interrupt was not received on a secondary processor within allocated time interval

(Den är överklockan av företaget till 4.5 Ghz. Intel Core I7 4770K 4.5GHz - OC)
Grafikkort: Radeon r290x

Fan, inte kul när man har köpt en dator för 14,5 k som inte fungar som den ska :/ Någon som vad felet är? Tror ni man kan begära återköp och få pengarna tillbaka?! MVH Johan

Permalänk
Medlem

Prova att ställa ner klockningen. Har för mig att det stått sådär när min dator blev överhettad way back (vid klockning)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Prova att ställa ner klockningen. Har för mig att det stått sådär när min dator blev överhettad way back (vid klockning)

Okej tack för tipset. Jag är ett stort jävla frågetecken när det kommer till klockning. Jag har skrivit till supporten nu till företaget. Får se vad dom säger. Tänkte bara stämma av lite med er ifall det var någon som har ett hett tips om vad felet kan vara.

Permalänk
Medlem

Jo, de ska ju åtgärda felet. Den ska ju vara stabil vid den där klockningen, vore konstigt om den kraschar av CS, den ska ju vara stabil i X antal timmar med 100% usage. Eller ja, så de borde kollat att den var stabil i alla fall.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare då? Inte stock hoppas jag. Annars ta bort överklockningen och testa, det skulle ju vem som helst med lite "bonn-vett" göra dirr:)

Permalänk

Om det sitter ett asud moderkort i datorn så är det att rollen klockas sönder utan att få tillräckligt med ström min kompis byggde ny dator med asus moderkort och i5 4670k den via en urbota dum grej i bioset så matade den upp processorn till 4.6ghz istället för turbo frekvensen på 3.8ghz han hade jävla massa bluescreens men stängde av det då slutade det:)

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av psykiskanka:

Om det sitter ett asud moderkort i datorn så är det att rollen klockas sönder utan att få tillräckligt med ström min kompis byggde ny dator med asus moderkort och i5 4670k den via en urbota dum grej i bioset så matade den upp processorn till 4.6ghz istället för turbo frekvensen på 3.8ghz han hade jävla massa bluescreens men stängde av det då slutade det:)

skrivet från mobilen reserverar för flera stavfel

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Instabil överklockning (dem har nog bara höjt multipliern och låtit allt varit på stock i övrigt.)
inte säkert heller att alla 4770k klarar 4,5 ghz. (vissa klarar bättre vissa behöver för mkt spänning för att klara av 4,5 ghz.) (inget de kan styra iordning utan det är lite lotteri vilka som går längre och vilka som inte kommer lika långt i överklockningen)

och med tanke på att den kraschar pga andra kärnan i processorn så verkar den inte klara det på spänningen den får eller så är minnenas klockning fel (om det sitter 1600 mhz minnen i så har de nog inte ställt om så de går i den hastigheten vilket också kan ge dig bluescreens men just nu pekar det på processorn.)

In i bios och leta på multiplier (borde stå på 45x när du väl kikar i bios)
(brukar vara lite tryckande av delete när du startar datorn tills du får upp det.) och sänk den till 42x och se om den är stabil där. (4,2 ghz så fortfarande överklockat) i spelande eller prime95
(prime95 belastar processorn fullt ut vilket spel inte alltid gör och är du då stabil i prime 95 i minst 20 minuter så är det ganska säkert att processorn är stabil i spel.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

Om det sitter ett asud moderkort i datorn så är det att rollen klockas sönder utan att få tillräckligt med ström min kompis byggde ny dator med asus moderkort och i5 4670k den via en urbota dum grej i bioset så matade den upp processorn till 4.6ghz istället för turbo frekvensen på 3.8ghz han hade jävla massa bluescreens men stängde av det då slutade det:)

Det där stämmer dock inte alls. En CPU kan inte bli sönderklockad av för lite vcore. Har den för lite blir datorn instabil bara. En CPU kan DOCK bli sönderklockad av FÖR MYCKET vcore.

TS: Be företaget du köpte datorn av felsöka den eventuellt ångra köpet om möjligt. Drygt att hålla på sådär fram och tillbaka när något uppenbarligen inte fungerar som det ska. Kan egentligen vara vad som helst.

Låter otroligt korkat om ett företag skulle klocka en CPU till något den inte klarar av (aka inte ökat vcore) aka företaget vet inte hur man klockar. Blir bara mer problem för företaget med alla supportärenden.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Bara en fråga vilket företag klockar datorn åt en kund? , jag vet inte inget.... ställ tillbaks datorn i fabriks (reset Cmos) läget se att datorn kommer att funka som smort . 4,5ghz är rätt hög klock på en ny dator. tycker det verkar skummt i allfall

Du får gärna länka va det är du har köpt !!

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Det där stämmer dock inte alls. En CPU kan inte bli sönderklockad av för lite vcore. Har den för lite blir datorn instabil bara. En CPU kan DOCK bli sönderklockad av FÖR MYCKET vcore.

TS: Be företaget du köpte datorn av felsöka den eventuellt ångra köpet om möjligt. Drygt att hålla på sådär fram och tillbaka när något uppenbarligen inte fungerar som det ska. Kan egentligen vara vad som helst.

tog väl i lite men låter som samma fenomen iaf o det visade sig att det var just det som var problemet och kan vara samma skitgrej hos denna stackare

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykiskanka:

tog väl i lite men låter som samma fenomen iaf o det visade sig att det var just det som var problemet och kan vara samma skitgrej hos denna stackare

CPUn har inte klockats sönder, den har bara för lite vcore för den klocken.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

CPUn har inte klockats sönder, den har bara för lite vcore för den klocken.

supermega uber klockmasta destroyer lät det som när jag skrev det hahaha men var inte så jag menade haha:)

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

CPUn har inte klockats sönder, den har bara för lite vcore för den klocken.

instämmer heh ^^
klockat sönder cpu är svårt och göra om man höjer multipliern endast.

dock höjer man fsb eller vad det nu heter på intels nuvarande generation så kan moderkort/minneskontroller på cpu ge efter till slut och ryka

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack så JÄTTE mycket för alla svar!! Uppskattas som fan! Det verkar gå att spela felfritt på exempelvis en 5on5 match med lägre inställningar. (men på högsta inställningar och CS DM så bluescreenar den illa kvickt!) Här är datorn:
Specifikationer:
AMD Radeon R9 290X 4GB
Intel Core I7 4770K 4.5GHz - OC
Kingston HyperX 16MB 1600MHz
Western Digital 1000GB 7200RPM 64MB
Kingston SSDNow V300 - 120GB (Solid state drive)

Jag vet inte, jag borde nog vänta med att pilla där inne innan jag har fått klartecken från supporten. Annars får man väl höra att det är ens eget fel. Men jag ska kolla vad multiplier står på, så fort jag avslutat maten! Tack!

Permalänk
Skrivet av joohan88:

Tack så JÄTTE mycket för alla svar!! Uppskattas som fan! Det verkar gå att spela felfritt på exempelvis en 5on5 match med lägre inställningar. (men på högsta inställningar och CS DM så bluescreenar den illa kvickt!) Här är datorn:
Specifikationer:
AMD Radeon R9 290X 4GB
Intel Core I7 4770K 4.5GHz - OC
Kingston HyperX 16MB 1600MHz
Western Digital 1000GB 7200RPM 64MB
Kingston SSDNow V300 - 120GB (Solid state drive)

Jag vet inte, jag borde nog vänta med att pilla där inne innan jag har fått klartecken från supporten. Annars får man väl höra att det är ens eget fel. Men jag ska kolla vad multiplier står på, så fort jag avslutat maten! Tack!

Länka datorn igen, vill kontrollera att de verkligen har en okej CPU-kylare monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Instabil överklockning (dem har nog bara höjt multipliern och låtit allt varit på stock i övrigt.)
inte säkert heller att alla 4770k klarar 4,5 ghz. (vissa klarar bättre vissa behöver för mkt spänning för att klara av 4,5 ghz.) (inget de kan styra iordning utan det är lite lotteri vilka som går längre och vilka som inte kommer lika långt i överklockningen)

och med tanke på att den kraschar pga andra kärnan i processorn så verkar den inte klara det på spänningen den får eller så är minnenas klockning fel (om det sitter 1600 mhz minnen i så har de nog inte ställt om så de går i den hastigheten vilket också kan ge dig bluescreens men just nu pekar det på processorn.)

In i bios och leta på multiplier (borde stå på 45x när du väl kikar i bios)
(brukar vara lite tryckande av delete när du startar datorn tills du får upp det.) och sänk den till 42x och se om den är stabil där. (4,2 ghz så fortfarande överklockat) i spelande eller prime95
(prime95 belastar processorn fullt ut vilket spel inte alltid gör och är du då stabil i prime 95 i minst 20 minuter så är det ganska säkert att processorn är stabil i spel.)

Okej tack! Jag hittade inte multiplier. Däremot hittade jag clock ratio, den stod på 4.5 Ghz, bör jag sänka ner den till 4.2? (Obs datorn krashar i spel efter ett tag och bluescreen klock grejjen kommer upp) Till stora frågan: OM jag sänker Ghz, måste något annat värde i bios ändras? Så jag inte kör med för höga värden i förhållande till för låga lägen och vice versa! Vill inte ha sönder nått! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohan88:

Okej tack! Jag hittade inte multiplier. Däremot hittade jag clock ratio, den stod på 4.5 Ghz, bör jag sänka ner den till 4.2? (Obs datorn krashar i spel efter ett tag och bluescreen klock grejjen kommer upp) Till stora frågan: OM jag sänker Ghz, måste något annat värde i bios ändras? Så jag inte kör med för höga värden i förhållande till för låga lägen och vice versa! Vill inte ha sönder nått! Tack!

jag skulle inte röra något förrän du har gjort upp med företagets support. som du skrev tidigare är det stor risk att det är du som får skulden då. får man fråga var du har köpt din dator?