Grafikkortet jobbar inte alls mycket i gammalt spel (Flyff)

Permalänk
Medlem

Grafikkortet jobbar inte alls mycket i gammalt spel (Flyff)

Hej! Är så att jag spelar ett gammalt spel från 2004 kallat Flyff.
Dåligt optimerat spel men inga jätte krävande grafiker. När jag multi-loggar spelet så börjar min 4670k svettas ganska mycket(100%) medans mitt 780 ligger på lugna 30%.
Då undrar jag, är det så att nyare grafikkort inte stödjer äldre spel?

Luddigt skrivet, men hoppas någon förstår iaf

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Hej! Är så att jag spelar ett gammalt spel från 2004 kallat Flyff.
Dåligt optimerat spel men inga jätte krävande grafiker. När jag multi-loggar spelet så börjar min 4670k svettas ganska mycket(100%) medans mitt 780 ligger på lugna 30%.
Då undrar jag, är det så att nyare grafikkort inte stödjer äldre spel?

Luddigt skrivet, men hoppas någon förstår iaf

Det låter väl snarare som att det är CPU-prestanda som begränsar i det där fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Grafikkortet maxar det spelet utan att svettas och med många klienter så är det processorn som ska ta slut först, men hur många klienter har du uppe egentligen för att ställa din 4670k på knäna? Känns som att du bör kunna köra 2-3st per kärna iaf om man kollar på kravet för spelet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter väl snarare som att det är CPU-prestanda som begränsar i det där fallet.

Kör ju stock, så skulle troligen lösas med lite clock då?

Skrivet av TiasE:

Grafikkortet maxar det spelet utan att svettas och med många klienter så är det processorn som ska ta slut först, men hur många klienter har du uppe egentligen för att ställa din 4670k på knäna? Känns som att du bör kunna köra 2-3st per kärna iaf om man kollar på kravet för spelet

Kör 4 stycken klienter, kan köra 6-7 men då börjar det bli riktigt bökigt. 4 funkar ok, men fps dippar när man snurrar kameran etc

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780