Permalänk
Medlem

Win7 eller Win 8.1

Hej.

Har planer för att byte operativ system till 8.1 men gör jag verkligen ett bra köp?
Är win 8.1 så mycket bättre som det skrivs om både snabbhet och prestanda, eller ska man behålla win7.

//Jcswe

Visa signatur

Jcswe

Permalänk
Medlem

Kör nu 8.1 och var inte bakåsträvande. Ja det är skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kör nu 8.1 och var inte bakåsträvande. Ja det är skitbra.

Mer skit än bra

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcswe:

Hej.

Har planer för att byte operativ system till 8.1 men gör jag verkligen ett bra köp?
Är win 8.1 så mycket bättre som det skrivs om både snabbhet och prestanda, eller ska man behålla win7.

//Jcswe

ja det är snabbare. ja det är ett bra köp.

Permalänk

det finns program du kan ladda ner så det ser ut som windows 7, Jag har gjort och har inte känt av några problem. Kommer dock inte håg vad det heter och kan inte kolla det just nu då jag sitter i skolan.

Permalänk
Medlem

8.1 förih.....e!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

8.1 med classic shell = win

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

8.1 tillsammans med Start8. Perfekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

8.1 är jag nöjd med. kanske inte nått super måste att uppgradera men om du ska köpa ett nytt OS idag så är det konstigt och inte välja 8.1..

snyggare , modernare och snabbare, och sen tycker jag det är kul att följa uppdateringarna på ett nytt system, windows update är lite roligare med 8.1 då man kan se lite förändringar vissa updates.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är fruktansvärt, sämre prestanda i spel än Win7 och Win8 för mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Windows 8.1 är fruktansvärt, sämre prestanda i spel än Win7 och Win8 för mig.

jasså?

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

På alla 3 datorer jag installerate windows 8a på har det vart snabbare än 7an. Vissa spel får några få 2-4 fps mer i windows 8.1 också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BäckE:

På alla 3 datorer jag installerate windows 8a på har det vart snabbare än 7an. Vissa spel får några få 2-4 fps mer i windows 8.1 också

Oj vilken skillnad, inget som direkt motiverar att skaffa 8.1 för

Permalänk
Hedersmedlem

Varför köpa ett snart fem år gammalt operativsystem? Nej det är W 8.1 som gäller alla dagar i veckan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga benchmarks som med tillförlitligt resultat visar att windows 8.1 ger bättre prestanda i spel än i windows 7.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Varför köpa ett snart fem år gammalt operativsystem? Nej det är W 8.1 som gäller alla dagar i veckan.

Win 7 sp1 är förvisso 3 år gammalt, men okej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Win 7 sp1 är förvisso 3 år gammalt, men okej.

Säger inte att W7 är dåligt men om man köper nytt är det inte det som gäller längre enligt mig iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Mer skit än bra

Beror ju på hur kunnig man är som användare :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Säger inte att W7 är dåligt men om man köper nytt är det inte det som gäller längre enligt mig iaf.

Jag säger bara att det finns inga direkta fördelar med win 8.1 över windows 7. Generellt mer strul med Windows 8.1 om man läser runt på forumet. Fördelen med Windows 7 är att många affärer som har kvar windows 7 "säljer ut" just nu för en hundring eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HerrNilsson:

Beror ju på hur kunnig man är som användare :).

Så duktiga användare har färre buggar i windows 8.1? Seems legit...

Permalänk
Medlem

win7>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag säger bara att det finns inga direkta fördelar med win 8.1 över windows 7. Generellt mer strul med Windows 8.1 om man läser runt på forumet. Fördelen med Windows 7 är att många affärer som har kvar windows 7 "säljer ut" just nu för en hundring eller två.

Kan du länka någon riktig butik på som säljer Win7 licenser för en hundring?
Prisjakt håller inte riktigt med om det.

Om man är allergisk mot nya utseendet på startmenyn(skärmen) kan det vara en dealbreaker för uppgradering, men utöver detta så är allt annat bara bättre i 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Beror ju på hur kunnig man är som användare :).

Tror inte gränssnittet blir bättre hur duktig man än är...

W8/8.1 har det mest användarovänliga gränssnittet jag sett på länge. Det blir ju bara värre av att det är designat för petskärmar. #Framtiden är inte petskärmar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så duktiga användare har färre buggar i windows 8.1? Seems legit...

Skrivet av BrutalSwede:

Tror inte gränssnittet blir bättre hur duktig man än är...

Vet inte vad du/ni definerar som "skit". Men att påstå att det är mer skit än vad det är bra är bara dumt.
Klart inte det blir bättre, men man kanske förstår uppbyggnaden och/eller hur det fungerar istället för att påstå att något är skit bara för att man inte förstår hur det fungerar.

Du behöver inte använda Metro om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag säger bara att det finns inga direkta fördelar med win 8.1 över windows 7. Generellt mer strul med Windows 8.1 om man läser runt på forumet. Fördelen med Windows 7 är att många affärer som har kvar windows 7 "säljer ut" just nu för en hundring eller två.

Är det inte en fördel att Windows 8.1 är snabbare, ger bättre FPS i spel och rullar på smidigare/jämnare? Det är alltid strul när ett nytt operativsystem rullas in, Windows 7 var inget undantag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutom uppstartstid så har jag inte märkt någon skillnad i snabbhet.

Windows 8.1 är dock inget större problem i tanke på Modern UI, installera bara Classic Shell och fortsätt ditt liv utan Modern UI.

Permalänk
Avstängd

Skall du använda pekskärm köp Win 8.1, annars håll dig till Win 7.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Varför köpa ett snart fem år gammalt operativsystem? Nej det är W 8.1 som gäller alla dagar i veckan.

Windows XP är 13 år gammalt och fortfarande aktuellt med support från MS fram till den 8 april 2014 och är fortfarande ett bra OS för många arbetsplatser.

Skrivet av HerrNilsson:

Beror ju på hur kunnig man är som användare :).

Beror inte riktigt på hur duktig man är som användare hur utvecklarna har skapat det.

Skrivet av NiftyNips:

Är det inte en fördel att Windows 8.1 är snabbare, ger bättre FPS i spel och rullar på smidigare/jämnare? Det är alltid strul när ett nytt operativsystem rullas in, Windows 7 var inget undantag.

Just Windows 7 var ganska felfritt när det kom, felen låg i Vista och rättades till med Windows 7

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Win 7 sp1 är förvisso 3 år gammalt, men okej.

Med det synsättet så är Windows XP 6 år gammalt eftersom Service Pack 3 släpptes 2008 vilket 99% inte håller med om...
Hur som helst så använder jag själv Windows 7 men just saying, Windows 7 är 5 år gammalt (4.5).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

8.1 7 dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com