Det här med CPU-temp, körde ett test med prime95 på helt nymonterad dator, vad säger ni om detta?

Permalänk
Medlem

Det här med CPU-temp, körde ett test med prime95 på helt nymonterad dator, vad säger ni om detta?

Hejsan!

Jag monterade igår ihop min nya dator, och tänkte köra lite tester för att se så jag monterat allt rätt, speciellt CPU-kylaren då. Körde precis ett test med prime95 på 15min, och resultatet ser ni nedan. Nu undrar jag om detta är normalt? Framförallt rädd för att jag monterat kylaren fel, eller fått dålig spridning/för mycket kylpasta. Anledningen att jag frågar är att den ligger bra på idle (30-33grader) men studsar lätt upp över 50 om man packar upp en fil etc. Inte testat nåt spel, tänkte köra BF4 maxat ikväll så får vi se vad som händer då.

Hårdvara:
I7-4770K med bequiet! Shadow Rock 2
ASUS Z87-A
ASUS GTX780
Corsair vengeance LP 2x8gb 1600MHz
bequiet L8 630W nätagg
Fractal Design Arc Midi R2 med originalfläktar (3x140mm) på fullt ös 12V

Kan tillägga att jag samtidigt som jag kör detta test laddar ner via origin och allt styrs över teamviewer då jag inte är hemma, ifall det spelar in nånting! Tempen droppade ner under 38 på typ 3 sekunder enligt CPUID efter jag stoppat testet.

https://www.dropbox.com/s/ub010tko5a7dl4r/screenshot.png

Permalänk
Medlem

Du borde ställa dig frågan vad som är onormalt. Det är ju självklart att processorn blir varmare när den belastas. 50 grader är ju ingenting. Att den sen droppar ner till 33 grader tyder ju på bra kontakt med kylaren.

Edit: Ser nu att du haft ca 80 grader som max. Men det är inte ovanligt med stockkylare under hård belastning i ett dåligt ventilerat chassi. Prova montera om kylaren och använd kylpasta i mängd som ett riskorn. Prova även att mäta tempen under normala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du borde ställa dig frågan vad som är onormalt. Det är ju självklart att processorn blir varmare när den belastas. 50 grader är ju ingenting. Att den sen droppar ner till 33 grader tyder ju på bra kontakt med kylaren.

Tja, 81 grader på varmaste kärnan tyder knappast på bra temps om det är stock.

TS:
Montera om kylaren och glöm inte kylpastan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du borde ställa dig frågan vad som är onormalt. Det är ju självklart att processorn blir varmare när den belastas. 50 grader är ju ingenting. Att den sen droppar ner till 33 grader tyder ju på bra kontakt med kylaren.

Just därför skriver jag här, jag tycker att ~80grader full load för stock är ganska högt, men jag är inte säker.

Skrivet av Kalasis:

Tja, 81 grader på varmaste kärnan tyder knappast på bra temps om det är stock.

TS:
Montera om kylaren och glöm inte kylpastan!

Okej, jag körde en klick kylpasta stor som en ärta ungefär och skruvade sen på kylaren, så borde funkat tycker jag.. Får försöka med lite mer då! Btw, rengöra heatsinken, t-röd funkar eller?

Permalänk
Medlem

låter som att kylaren inte sitter rätt / ordentligt monterat på moderkortet.

att de skulle vara kylpastan som ger sådant resultat tycker jag är långsökt.

Intel´s snapp-on fläktar kan ibland "ett hörna" ploppa ur eller inte sitta riktigt ordentligt för att man har varit försiktig. själv råkat ut för det en eller två gånger.

EDIT: jag har vid flera tillfällen återanvänt kylpastan som jag lagt på när felmontering skett, och nej de blir inte sämre temp för det om man är försiktig å har varit noggrann första gången. det är gammal pasta som "kyler" dåligt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

låter som att kylaren inte sitter rätt / ordentligt monterat på moderkortet.

att de skulle vara kylpastan som ger sådant resultat tycker jag är långsökt.

Intel´s snapp-on fläktar kan ibland "ett hörna" ploppa ur eller inte sitta riktigt ordentligt för att man har varit försiktig. själv råkat ut för det en eller två gånger.

EDIT: jag har vid flera tillfällen återanvänt kylpastan som jag lagt på när felmontering skett, och nej de blir inte sämre temp för det om man är försiktig å har varit noggrann första gången. det är gammal pasta som "kyler" dåligt.

Kylaren är en bequiet shadow rock 2 så ingen snap-on här inte! Klart stor jävla sak att montera så kan blivit nåt vajsing, men har svårt att tänka mig det..

Permalänk
Medlem

Ser nu även att du haft Vcore på 1.72V så prova mäta temperaturen med ett annat program om du inte ändrat detta. För om du nu kört med 1.72 så är det inte undra på att det blir varmt. Kylaren du använder kanske inte är helt plan heller men var säker på att du har rätt mätvärden först.

Eller är det VID som anger vad cpun drar? Hmm jag använder inte HW monitor så jag kanske stjälper mer än hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Ser nu även att du haft Vcore på 1.72V så prova mäta temperaturen med ett annat program om du inte ändrat detta. För om du nu kört med 1.72 så är det inte undra på att det blir varmt. Kylaren du använder kanske inte är helt plan heller men var säker på att du har rätt mätvärden först.

Ytterligare några minuters körning, med CPU-Z också. VCore verkar ju inte ligga så högt, men frekvensen på processorn borde väl ej överstiga 3,9GHz stock?
Det enda jag pillat på i BIOS är att sätta igång XMP och valde en förvald profil för att få minnena att snurra i 1600MHz, påverkar det CPUn också?

https://www.dropbox.com/s/c1jcno7bg6yihct/screenshot.jpg

EDIT: Hade problem när jag först startade den att jag fick CPU-fan error, så satte ner minimum cpu-rpm till 400 från 600, men bör väl ej påverka? Fläkten snurrar iaf

Permalänk
Medlem

Okej, verkar som om processorn överklockat sig när jag satte på Advanced mode och XMP med en förvald profil. Nu ligger mina temps såhär efter 5-10min prime95, mer normalt för stock? Eller ni tror ändå kylaren sitter knas?

Detta innebär iom att jag stängde av XMP och gick ut i EZ-mode att mina minnen kör i 1333MHz igen, vilket jag inte vill. Så, måste jag starta XMP och skapa en egen profil för att få det jag vill ha?

https://www.dropbox.com/s/blgfdfh6ugbhc2q/screen.jpg

Permalänk
Medlem

Körde några timmar BF4 igårkväll på maxade inställningar, CPU:n blev som varmast 68grader och GPU:n runt 70. Chassifläktarna var på lägsta inställningen (5V) när jag körde detta, tror ni fortfarande CPU-kylaren sitter fel?

Permalänk
Skrivet av Moeses:

Körde några timmar BF4 igårkväll på maxade inställningar, CPU:n blev som varmast 68grader och GPU:n runt 70. Chassifläktarna var på lägsta inställningen (5V) när jag körde detta, tror ni fortfarande CPU-kylaren sitter fel?

Det är ungefär samma som jag får när jag spelar BF4. Jag har ett R4 chassi, i5 4670k och r9 280x så det känns rätt normalt, hoppas jag (CM 212 Evo som CPU-kylare)

Visa signatur

CPU: i5 4670k, GPU: Gigabyte GTX 970 G1, Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair 8GB 1600Mhz, SSD1: Samsung 850 EVO 500 GB SSD2: Kingston SSDNow V300 120GB, HDD: 1TB WD 7200RPM, 750GB WD 5400RPM, PSU: XFX Black Edition 850W, Chassi: Fractal Design Define R4, CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnurben:

Det är ungefär samma som jag får när jag spelar BF4. Jag har ett R4 chassi, i5 4670k och r9 280x så det känns rätt normalt, hoppas jag (CM 212 Evo som CPU-kylare)

Ok ja 68 verkar inte jättehögt som topptemp under load, men frågan är om där är marginal att klocka då. Har ni tips på nåt program som loggar tempen så man kan se en kurva efter några timmars loggning vid hårt spelande etc?