Permalänk

Datorn stängdes av och började ryka.

För några dagar sen stängdes min dator plötsligt av och började ryka och lukta starkt. Misstänker att nätagget gick sönder men vågar inte starta datorn igen då det tog 1-2 dagar att få ut lukten ur rummet. Någon som vet? Bör jag bara gå och köpa ett nytt nätagg eller kan nåt annat ha gått sönder? Inget såg bränt ut på insidan.

Permalänk

utan att veta någonting om sådant här(är noob:P) så skulle jag skruva isär hela datorn, då är det ju ivarjefall större chans att se om något är skadat.
kan ju vara en bra start åtminstonne

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Troligen nätagget...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

utan att veta någonting om sådant här(är noob:P) så skulle jag skruva isär hela datorn, då är det ju ivarjefall större chans att se om något är skadat.
kan ju vara en bra start åtminstonne

Jag skrev ju att inget såg skadat ut på insidan, förrutom lukten som mest verkade komma från nätagget.

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget. Om du nu inte kan se några uppenbara skador på andra komponenter, försök få fram ett annat nätagg som du vet fungerar och testa att starta systemet med det aggregatet.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Som de andra skriver, det är nog nätagget som har rykt, testa att koppla in med ett annat som du vet fungerar och se om det funkar

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

troligen har nätagget rykt, pun intended, men det kan ha dragit med sig massa andra saker i fallet. ett nätagg kommer med 90% sannolikhet behövas, men även grafikkort/moderkort/annat kan ha strukit med. har du ingen kompis med ett kraftfullt nog agg som du kan låna och testa med?

Permalänk
Medlem

Nätagget, sen kan eventuellt andra delar tagit skada också om du har otur.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Ni tror inte det kan vara en P4? Go pentium ^^.....!

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledsenkille93:

För några dagar sen stängdes min dator plötsligt av och började ryka och lukta starkt. Misstänker att nätagget gick sönder men vågar inte starta datorn igen då det tog 1-2 dagar att få ut lukten ur rummet. Någon som vet? Bör jag bara gå och köpa ett nytt nätagg eller kan nåt annat ha gått sönder? Inget såg bränt ut på insidan.

Öppna burken och leta efter skador, om du inte hittar några brända kondensatorer etc. på grafikkortet eller moderkort så är det garanterat nätaggregatet, koppla då loss alla sladdar för att kolla så inga kontakter ser brända ut någonstans för om de gör det så är det stor risk att de komponenterna har åkt med i "branden"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hänt mig en gång med,
Dock tog inget annat i datorn skada, Så bara nätagget som rök, Tur att man hade kvalitets agg som lät resten av datorn vara

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Tack för svar, ska testa med ett annat nätagg när jag har möjlighet. Mitt nuvarande är corsair gs600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledsenkille93:

Tack för svar, ska testa med ett annat nätagg när jag har möjlighet. Mitt nuvarande är corsair gs600.

ah, det är inget bra nätagg hoppas inte det dödat något annat :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Högst troligen en heller ett par kondingar som har exploderat/börjat läcka i nätagget.

Vad är det för nätagg? och då tillverkare,modell,watt och ålder (JA nätaggens kondensatorer åldras och särskilt dom som har skräpkondingar)! vet du inte,det står inget så ta ett kort.
Vad har du för delar i datorn i övrigt? cpu,gpu,hd,ssd,fläktar,etc?
Detta är det absolut minsta vi behöver för att kunna svara med en liiiiiiiiten chans att träffa rätt (dvs inte gissa hej vilt som nu) som tex om det är stor/liten risk att det ÄR nätagg som använder skräp kondingar (vilka har dessa problem).
Men även om det är ett nätagg som kan vara lite mer känt för att döda andra saker när det dör (och den risken finns ALLTID även om det är något av dom bättre nätaggen dock är den ju betydligt mindre då).
Sen till sist råda dig till vad din dator behöver för nätagg (dvs ge dig köp tips) och detta är ju helt olika tips beroende på om du kör med inbyggt grafik heller 4vags sli med 4st 780ti

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Entusiast

Oj. Någon tog det här med "kör så det ryker" till en ny nivå.

Skämt åsido:

Om det är nätagget, vore det intressant att höra vad som hänt. Kabelbrand? Överhettning p.g.a. för mycket damm? ... Eller om det rentav handlar om ett fabrikarionsfel.

Oavsett vad, så skall inte ett nätaggregat brinna på det sättet oavsett hur mycket det tokhavererar. Ett nätaggregat skall slå ifrån på ett säkert sätt vid överhettning, kortslutning och/eller felspänning. Det är ett krav för att producenter skall få sälja datornätaggregat på den här sidan av planeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Är det en/flera konding/ar som har exploderat/börjat läcka (och var heller blev varma efter läckaget) så KOMMER det att ryka.
Detta för att vätskan då förångas och bildar rök följt av en väldigt trevlig doft som absolut inte luktar illa och sitter kvar i flera dagar (ja det var ironi dvs det luktar fan och länge) utöver detta så är vätskan ofta korosiv vilket gör att metaller börjar rosta väldigt lätt.

Och är det ett nätagg som har skräpkondingar så kallar jag det för fabrikationsfel detta för att dessa förbannade skräp kondingar har VÅLDIGT ojämn kvalitet en konding kan hålla i ett par månder men den som låg brevid kan mycket väl ha hållt i många år (och det med exakt samma belastningar/temperaturer som den som inte höll).
Men enligt tillverkaren (som mycket väl vet om vilket skit dessa skräp kondingar ÄR) så är det nog inte ett fabrikationsfel (för då får ju dom stå för kostnaderna).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!