Permalänk
Medlem

Risk med å köra fläktarna på max?

Hej alla Sweclockers!

Det är så att jag har köpt en ny cpu kylare och även nya chassifläktar, just nu kör jag alla fläktar på max fart även cpu kylaren, för att få maximal kylning. Det jag undrar är om det finns nån risk med å köra allt på max?.

MvH

Permalänk
Inaktiv

Enda risken är att du stoppar in fingrarna i fläktarna och får mer ont än i det andra fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sacred:

Hej alla Sweclockers!

Det är så att jag har köpt en ny cpu kylare och även nya chassifläktar, just nu kör jag alla fläktar på max fart även cpu kylaren, för att få maximal kylning. Det jag undrar är om det finns nån risk med å köra allt på max?.

MvH

De slits fortare än på lägre varv. Har du då snålat och köpt billiga fläktar istället för t ex Noctua, så kommer de förmodligen ha kortare livslängd pixlar.

Nån annan risk finns inte, så sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har du inga fläktfilter kommer du få mera damm i lådan^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Okej men då vet jag, har köpt Cooler Master TX3 EVO och ett gäng med Cooler Master Jet Flo 120 LED. Får väl hoppas prylarna håller ett tag iallfall

MvH

Permalänk

Det är nog lugnt. Garantin borde gälla maxbelastning...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Sötast

Tror att du kommer uppleva trötthet, irritation, huvudvärk och liknande.

Fläktar på max är bara ren galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror att du kommer uppleva trötthet, irritation, huvudvärk och liknande.

Fläktar på max är bara ren galenskap.

Förvånad över att ingen tänkte på maxvarvtal varierar mellan olika fläktar, behöver inte vara en 5000rpm delta:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har du inga fläktfilter kommer du få mera damm i lådan^^

Eller kanske tvärtom!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Sötast
Skrivet av Curemylife:

Förvånad över att ingen tänkte på maxvarvtal varierar mellan olika fläktar, behöver inte vara en 5000rpm delta:)

Nej, sant det måste inte vara det, jag antog dock att det var fläktar med ett högre varvtal då jag personligen inte ser någon poäng i att köpa lågvarvade fläktar och sedan inte köra dem på maxhastighet

Permalänk
Medlem

Maxfart = Rpm som fläkt är gjord för att för att snurra i = Inga problem?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk

Det handlar inte bara om Rpm och ljudnivå.
Faktum är att det är mängden luft fläkten kan flytta som avgör kylförmågan.

#1: Ha tillräckligt luftflöde så att dina komponenter inte blir för varma.
#2: Samma som #1, men hålla komponenterna på lägsta möjliga temperatur. Lägre temperatur ger högre prestanda eftersom resistansen blir lägre ju kallare det blir och det betyder mindre belastning på kretsarna.
#3: Sedan är det upp till var och en hur mycket man störs av ljudnivån och vilken kvalité på fläktar du har råd med. (Kör själv med i särklass världens bästa fläktar (PAPTS) när det gäller kvalité, men säljs inte vad jag vet i datorbutiker längre.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disillusionist:

#2: Samma som #1, men hålla komponenterna på lägsta möjliga temperatur. Lägre temperatur ger högre prestanda eftersom resistansen blir lägre ju kallare det blir och det betyder mindre belastning på kretsarna.

Nja, det är ingen skillnad i prestanda på datorkomponenter vare sig dom går i 10 grader eller i 60 grader, "kallt nog är bra nog", "kallare är bättre" stämmer inte.
Det är inte supraledare vi pratar om

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Nja, det är ingen skillnad i prestanda på datorkomponenter vare sig dom går i 10 grader eller i 60 grader, "kallt nog är bra nog", "kallare är bättre" stämmer inte.
Det är inte supraledare vi pratar om

Du har helt rätt.. Jag har haft skallen full av supraledare den sista tiden. (Forskat runt lite privat om material som kan få 0Ohm i varmare temperatur än ca-40C som i nuläget finns. Bra mycket bättre än 0 Kelvin eller -273C som innan)
Ber om ursäkt för min klantighet