Sony lanserar Xperia Z2 Tablet – 10,1-tummare på 6,4 millimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Sonys tablets är mycket snyggare än deras bulkiga lurar.

Allt med denna tablet är positivt, förutom ett frågetecken och det är upplösningen. Finns det någon som har en 10-tums tablet med liknande upplösning som kan berätta om du har sett pixelering etc? Det står mellan denna och en iPad Air för mig.

Jag har en tablet Z och har aldrig känt att upplösningen är för låg.
Det enda som känns konstigt är när man diskar av den o ställer den i diskstället.. Det tar fortfarande emot att spola vatten på elektronik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Är det bara jag som tycker att priset är extremt saftigt för en platta?
För 5k får man ju en duglig laptop som kan göra med än med den plattan.
Förvisso blir laptopen klumpigare än plattan men är det värt den slanten?

Om man är på resande fot så är en platta helt oslagbar. Vikten och storleken gör att man kan lätt ta ur den och in i väskan.
När jag hade Ipad, så var den ovärderlig att ha på långa bussresor till musik, filmtittande och lite slösurf.
Nu har jag en Macbook Pro 13" istället, och jag ångrade att jag sålde min Ipad. Nu får jag släpa med mig en bärbar än en
lätt sufrplatta. För studenter och jobb så kan en bärbar vara ett bättre alternativ, då det är jobbigt att skriva på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Om man är på resande fot så är en platta helt oslagbar. Vikten och storleken gör att man kan lätt ta ur den och in i väskan.
När jag hade Ipad, så var den ovärderlig att ha på långa bussresor till musik, filmtittande och lite slösurf.
Nu har jag en Macbook Pro 13" istället, och jag ångrade att jag sålde min Ipad. Nu får jag släpa med mig en bärbar än en
lätt sufrplatta. För studenter och jobb så kan en bärbar vara ett bättre alternativ, då det är jobbigt att skriva på en skärm.

Ifrågasätter inte plattan som produkt utan priset Hur mycket man får per krona, Hell, det är ju inte ens WinRT på den.
Tycker 2500kr känns rimligare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut men jag väntar på HTC tillverkade Nexus 10.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag förstår inte, jag använder inte surfplattor men varför skall sakerna konstant bli så fruktansvärt tunna? Jag hade gärna haft min S3 4G telfon dubbelt så tjock om jag harft extremt mycket längre batteritid. ge mig inte så här tunna enheter utan ge lite mer batteri istället, förstår inte, klagar folk verkligen på att nya enheter är tjocka?

Jag håller med går ju knappt att hålla i de tunna telefonerna. Tycker min S3 med otterbox är betydligt skönare att hålla i än utan skal, den hade gärna fått vara tjockare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den såg riktigt bra ut. Härligt med större skärm också, 7" känns helt meningslöst.

Håller med om det första men jag skulle gärna se en 7-8'' modell också. 10'' är bra om den ska stanna hemma men om man vill ha med sig den mycket så blir 10'' väldigt klumpigt i jämförelse.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ignostic:

Håller med om det första men jag skulle gärna se en 7-8'' modell också. 10'' är bra om den ska stanna hemma men om man vill ha med sig den mycket så blir 10'' väldigt klumpigt i jämförelse.

Nja, jag hade använt min på språng, och då hade jag inte velat ha en sjutummare. MINST 10" måste det vara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hade den inte stereohögtalare på framsidan också?

Stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, jag hade använt min på språng, och då hade jag inte velat ha en sjutummare. MINST 10" måste det vara.

och genast måste du ha en väska med dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ekanix20:

Undrar hur de står sig emot min One, och då även kommande One?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ignostic:

och genast måste du ha en väska med dig.

Det måste jag med en 7" också, och en väska har jag i princip alltid med mig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Musikälskare

Såg trevlig ut

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ifrågasätter inte plattan som produkt utan priset Hur mycket man får per krona, Hell, det är ju inte ens WinRT på den.
Tycker 2500kr känns rimligare.

Ska det bli det priset får man stoppa in en TN panel, gammal plattform och ett batteri på 1000mAh. Tillverkarna tjärnar små pengar på plattorna, det är telefonerna som drar in kulorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Jag håller med går ju knappt att hålla i de tunna telefonerna. Tycker min S3 med otterbox är betydligt skönare att hålla i än utan skal, den hade gärna fått vara tjockare ändå.

Skönt att det är fler som känner som jag

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har svårt för när kanterna ska vara så breda. Ser hellre, som många andra att den isåfall blir snäppet tjockare. Utöver det tror jag att det är en mycket trevlig tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.näbb:

Har svårt för när kanterna ska vara så breda. Ser hellre, som många andra att den isåfall blir snäppet tjockare. Utöver det tror jag att det är en mycket trevlig tablet.

Samma här, jag har en iPad Mini Retina och en Dell XPS 10 och när jag jämför de båda så är iPaden mycket trevligare att skriva på. Trots att XPS:en är mer långsmal när man håller den i portrait så är det svårt att skriva på den med tummarna för sorgkanterna är så pass breda. Det gör att jag inte når med mina tummar in till bokstäverna i mitten på tangentbordet utan att förflytta händerna. Det blir precis samma sak på denna då den också är 10". Man vill ju inte behöva skriva med pekfingervalsen med surfplattan i knät för att den har för breda kanter.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umiss:

Flytta innehållet från under skärmen till sidorna och marknadsför som tunnarek, bra jobbat.

Denna har precis samma mått i bredd och höjd som den förra Sony Xperia tablet hade men är ännu tunnare så inget har flyttats.

Sen så har jag personligen hellre detta formatet än en tjockare tablet så man har någonstans att hålla men viktigaste är ändå vikten för mig.
Det va först när jag hade hemma och testade Xperia tabletten som jag lyckades få ett "tablet" behov, den va lätt, lagom stor, hade greppvänlig yta på baksidan. Allt detta gjorde att man kunde ligga och hålla den lite som man ville och inte behövde något konstigt stöd eller fodral osv. Jag själv kände aldrig ett behov för högre upplösning.

Sen som någon annan sa så va det rätt skoj att tvätta av chipsfingarna på den i vasken .
Eller varför inte ligga och spela och slösurfa i badkaret

Något man missat i artikeln är att hörlursuttaget inte behöver täckas med en lucka längre utan är vattensäkert som det är.

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Samma här, jag har en iPad Mini Retina och en Dell XPS 10 och när jag jämför de båda så är iPaden mycket trevligare att skriva på. Trots att XPS:en är mer långsmal när man håller den i portrait så är det svårt att skriva på den med tummarna för sorgkanterna är så pass breda. Det gör att jag inte når med mina tummar in till bokstäverna i mitten på tangentbordet utan att förflytta händerna. Det blir precis samma sak på denna då den också är 10". Man vill ju inte behöva skriva med pekfingervalsen med surfplattan i knät för att den har för breda kanter.

Finns splitt keyboard som löser det.

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar

Pricken över i:et för mig hade varit fysiska knappar för hem/bak/meny.. Då blir ju skärmytan större.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Håller med varför ska 20% av utan vara outnyttjad. Kan dom hellre göra den lite tjockare.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att hålla paddor med en hand om man inte har tjocka kanter..

Permalänk
Medlem

Någon som skaffat Z2 tablet ännu och kan bjuda på intryck?

Visa signatur

Gammal gubbe